Od našeho posledního rande s Trekem Chechpoint SL uplynuly přesně dva roky. Jen dva roky a mnohé je jinak. A nejde jen o to, že tehdy bylo při focení na konci února 23 stupňů a letos pod nulou a že jízdní fotky jsme tenkrát pořizovali v krátkém dresu a kraťasech a nyní, v kalndáři o pár dnů později, považovali svléknutí druhé zimní bundy na pět minut za nekonečnou obětavost. Nová generace Checkpointu je hodně jiná, nová, jednodušší a údernější. Jak se předvedla v terénu?
Mezigeneračních změn opravdu není vůbec málo. Předně zmizely posuvné zadní patky, které umožňovaly plynulé nastavení pozice osy náboje v nemalém rozsahu 15 mm – to už je pořádný zásah do geometrie, a díky Treku a jeho důmyslnosti byl i velmi snadný. Je to ale minulost. Nyní je tu geometrie pevně daná.
Rám zmohutněl, dostal agresivnější výraz. Do sedlové trubky lze vetknout klasickou sedlovku, pryč je její prodloužení vysoko nad trubku horní, na které se sedlovka navlékala jako na trn – uvedené ale platí pro verzi SL, u SLR tuto unikátní koncepci dále najdete (vzpomeňme pro úplnost ještě hliníkový model ALR, aby rodina Checkpointu byla kompletní).
Jakkoliv výkonný a ambiciózní Checkpoint je, nezapomíná ani na dobrodružství. Je schopný uvézt tolik brašen, kolik si jen usmyslíte. Nechybí mu potřebná zásoba montážních otvorů, které výrobce maskuje pryžovými záslepkami. Na horní trubce (svrchu i zespodu pro rámovou brašnu), na vidlici, zadní stavbě… A přidejme možnost umístit do rámu až tři košíky na lahve a čtvrtý na spodní stranu spodní trubky, nad středové pouzdro – třeba pro „láhev“ s nářadím.
Kabeláž je vedena vnitřkem jako dříve, ale mnohem propracovaněji – do rámu vstupuje přes speciální podložku už pod představcem, ta se při zatáčení pohybuje s ním (s krkem vidlice, přesněji). A pozor, vnitřní vedení včetně hadice přední brzdy! Ta ústí do krku vidlice a dále putuje její nohou až k třmenu. Toto řešení nepřineslo zásadní obtíže; změnit výšku představce nebo vyčistit a promazat ložiska zvládnete snadno v domácí dílně bez speciálních postupů či nářadí. Z dřívějších zkušeností a od jiných výrobců víme, že to není samozřejmé.
ISOSPEED
Vsuňme nyní do začátku plného změn malé uklidnění. Zásadní přednost Treku Checkpoint, technologie IsoSpeed, zůstala zachována. To znamená, že sedlová trubka není nahoře pevně spojena s rámem, jak je zvykem – od uzlu horní trubky a sedlových vzpěr je oddělena čepem systému IsoSpeed. Díky tomu je usnadněno její předozadní pružení a rám může nabídnout více komfortu než standardní konstrukce, a to bez negativ vyjma minimálního nárůstu hmotnosti. Pružnost trubky podpoří i její vykrojení ve spodní části, které současně zvětšuje prostor pro plášť. Komfortu u verze SL dále přidá tenká karbonová sedlovka o průměru 27,2 mm. Trek podporuje IsoSpeed i laboratorními testy: „V každém z mnoha testů jsme získali data z akcelerometrů a lineárních senzorů, které jsme nainstalovali na rám. Údaje jsme poté spárovali se záběry z vysokorychlostních kamer a jasně potvrdili přínos technologie.“
Na spodní trubce byla před dvěma lety malá dvířka, která zpřístupňovala její nitro. Pomocník při servisu pro případnou lepší manipulaci s vnitřním vedením bovdenů a hadiček, nic víc. Nyní tu na vás čekají skoro dveře (dokonce i způsob otvírání páčkou lze připodobnit klice) a pod nimi velký přepravní prostor pro nezbytnosti – a v něm neoprenové pouzdro pro jejich snazší organizaci i zamezení jejich kontaktu s rámem a úchyt na multiklíč přímo na spodní straně dvířek.
Uvnitř jsme vozili pumpičku, bombičku, duši, lepení, multiklíč a nějaké další drobnosti. Od konkurence známe i lehce větší vstup do spodní trubky i vnitřní prostor (a stejně tak i menší), to ale nic nemění na tom, že místa je tu habaděj. Během měsíčního testu se ukázalo, že vše je dobře utěsněné. V běžných podmínkách voda nepronikala dovnitř ani při delší jízdě v marastu, nepatrně se tam dostala až při ne zcela opatrném mytí rámu tlakovou myčkou.
Až obří je prostor okolo plášťů ve vidlici i zadní stavbě. Průchodnost je doslova parádní. Tohle nejsou plané sliby některých výrobců, kteří sice uvedou maximum třeba 45 mm, ale se 40mm gumou s lehkým blátivým obalem už drhnete trubky. U Treku je místa opravdu hodně – po stranách i na výšku. Se 40mm plášti jsme mezi trubkami a nejširším místem pneumatiky naměřili zhruba 15 mm po obou stranách (zadní stavba, u vidlice ještě o trochu víc). I to se u gravelu počítá mezi výrazné plusy, a vůbec to není samozřejmé.
Kdykoli jsem se při testování podíval pod sebe, ten výjev mne znovu potěšil. A nabudil. Horní trubka od svého středu směrem vpřed (ale i vzad, jen o to tu teď nejde) nabírá na robustnosti. Není třeba příliš fantazie, abych si vybavil šelmu, útlou v pase a svalnatou v trupu, se silnýma předníma nohama a mohutnými tlapami. Checkpoint je rychlý snad už od pohledu. A každé šlápnutí jeho dravost jen potvrzuje – při snaze zrychlit do sprintu, při zdolávání kopců, při rychlé tempové jízdě. Všude. Rám je tuhý, celek ambiciózní, rychlý, jízda lehká a opojná. Tady není potřeba psát víc, máme tu čest se výborným kouskem z pohledu výkonu.
Je ale pravda, že si tuhle vlastnost musíte trochu objevit. Obří porce pohodlí, kterou tenhle Trek dokáže jezdci vsedě předložit, totiž způsobí, že pocit z rychlosti nekoresponduje s její reálnou hodnotou. Podceňujete ji. Kolo vás totiž „podivně málo“ vytřásá. Vyměníte ho za jiné, pak zpět a máte jasno. Jen ošálený pocit. Trek Checkpoint je rychlý gravel, a basta.
Stavba rámu i vidlice jsou dostatečně tuhé i na to, aby je brzdy nerozvibrovaly ani v těžkých chvílích.
Jakmile při psaní nakousnu pohodlí, prsty by se už už rozběhly po klávesnici a začaly příběh o tom, že jestli je něco nejvýraznější stránkou tohoto stroje, je to právě komfort. Ostatně rozplýval jsem se nad ním i tehdy před dvěma lety. Jenže mysl a zkušenosti velí jinak. Napiš to, jak to je, tedy lépe. S úctou k Checkpointu prohlašuji, že jeho zásadně nejsilnější stránkou je neuvěřitelná a nekompromisní kombinace výkonu a komfortu. Trek by dokázal být mezi hrstkou nejlepších, co je spočítáte na prstech jedné ruky, v každé z obou zmíněných disciplín, v jejich kombinaci by ale jednoznačně atakoval vítězství. Je tuhý a rychlý, a je poddajný a pohodlný. A ani za jedno si nevezme nepříjemnou daň kompromisu. Pokud tedy pomineme o něco vyšší hmotnost a její vliv.
K pohodlí nepotřebuje extra složité systémy. U vidlice si pomohl pečlivou volbou a kladením vrstev karbonu, vzadu pracuje IsoSpeed (a samozřejmě také kompozit). Předozadní rozsah pohybu sedla hýčká, ale výrazněji neovlivňuje aktuální posed. Patrná je slušná tuhost do stran. V sedle tak neplavete, ale stále se jemně pohupujete.
Rozsah pohybu sedla je větší, než jaký známe od karbonové sedlovky vetknuté do běžného rámu (i ta zde ale přispívá, jak už zaznělo). Jde o pohyb neutlumený, který v 90 procentech případů nijak negativně nevnímáte, neupozorňuje na sebe, jen vám ulevuje. V těch deseti procentech si ho všimnete – to když se po silnějším rázu od terénu a přisednutí sedla systém více zhoupne a pak se se stejnou chutí vrátí zpět. Zadek to trochu odlehčí. Ne nakopne, to vůbec, jen plynulá vratná síla na chvíli decentně přeruší jeho kontakt se sedlem. Opět musím připomenout, že to nevadí. Je to podobné, jako když odsedáváte nerovnosti – jen tady ne zcela z vlastní vůle. Prostě ale pořád šlapete dál. Pohoda.
Posed se i přes téměř rovnou sedlovku (offset zámku sedla pouze 8 mm) a moderně kratší představec ukázal delší, proto sedlo putovalo v ližinách více vpřed – nejdřív trochu, pak trochu více. I zatížením sedla se přece jen sestava sedlovky a sedlové trubky díky systému IsoSpeed lehce prohne, sedlo jde nepatrně vzad. A pak se oproti minulé verzi prodloužila horní trubka o 8 mm a vzrostl reach o 20 mm. Sice je použit představec o 10 mm kratší, ale Checkpoint je nyní lehce delší. Sportovně.
Checkpoint je také především stabilní gravel bike, což ale neznamená, že je kvůli tomu neobratný. Ne. Pouze zatímco v plné rychlosti nádherně vede směr i po rozbitém povrchu a neztrácí jistotu ani v rychlých zatáčkách, v točkách ostrých, utažených, si sem tam je dobré trochu nadjet anebo počítat s tím, že budete nepatrně delší, než kdybyste se tu klikatili na cyklokrosce nebo živějším ztvárnění gravelu.
Zadní stavba díky vykrojení sedlové trubky pro pohodlí a současně pro průchodnost plášťů vypadá předlouhá, ale pohled do tabulek i naše zkušenosti z jízdy uklidní. Hodnotou délky řetězové vzpěry 435 mm patří Trek k delším kolům, ale ne přehnaně.
A další hráči? Zde už budu stručný. Pogumovaná omotávka průměrné síly je příjemná, slušně tlumí a neklouže. Mechanické provedení GRX funguje bez výhrad, příjemná je i ergonomie. Převodníky s 46/30 zuby a kazeta v rozsahu 11–34 vás nenechají marně toužit po chybějícím převodu v žádném okamžiku, proti padání řetězu je na rámu namontované jednoduché vodítko. Pláště jsou rychlé, ale hodí se jen na sucho či vlhko. Už při troše bahna jsou zcela bezzubé, jízda připomíná taneček, nebrzdí tu a nezabírají – aspoň že v těchto podmínkách jakžtakž podrží v točkách. U gravelů už se také setkáváme s širšími ráfky, zde má vnitřní rozteč hodnotu „jen“ 21 mm. Ale nijak jsme to nevnímali jako nedostatek.
Druhá designová varianta Checkpointu SL 5
Mnohokrát jsme psali o pestrosti disciplíny zvané gravel biking – různé stroje, včetně přítomnosti odpružení. Kola pro dobrodružství i kola pro závod. Kam zapadá Checkpoint? Kamkoliv. Je to jedinečný univerzál. Tohle kolo dokázalo vykouzlit úsměv takřka při každé z testovacích jízd, většinou razantním odpichem a s ohledem na něj překvapivým komfortem. Jakmile sundáte startovní číslo po vítězném závodě, namontujete na něj všechny možné brašny a pohodově zmizíte na pár dnů se vším potřebným. Checkpoint zvládne to i to. Jen je to kolo o něco málo těžší a stojí o něco víc peněz – pokud byste porovnávali jen ve stylu „karbonový rám a komponenty“. Ale tady tak trochu víte, že to není samo sebou. Že za to získáte jedinečné kolo. Možná nejlepší na gravelovém trhu.
Rudolf Hronza
Foto: Michal Červený
TECHBOX
rám karbon OCLV 500 Series, zadní pevná osa 12×142 mm
vidlice karbon, Checkpoint, pevná osa 12×100 mm
řazení/přehazovačka/přesmykač Shimano GRX RX810, 2×11
kazeta Shimano 105 HG700-11 (11–34 zubů)
kliky Shimano GRX RX600 (převodníky 46/30 zubů)
brzdy Shimano GRX RX810/RX400 (páky/třmen, kotouče 160 mm)
zapletená kola Bontrager Paradigm SL, 24 drátů, vnitřní šířka ráfku 21 mm
pláště Bontrager GR1 Team Issue, 120 TPI, 40 mm
sedlovka Bontrager, karbonová, průměr 27,2 mm, offset 8 mm
sedlo Bontrager Verse Comp, šířka 155 mm
řídítka Bontrager Elite Gravel, šířka 420 mm (liší se dle velikosti kola)
představec Bontrager Elite, 90 mm (liší se dle velikosti kola)
hmotnost 9,65 kg (vel. 56, bez pedálů)
cena 98 490 Kč
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT