Lehký e-bike Superior iXF 9.7

před 8 hodinami
Černošedý háv činí Superior iXF 9.7 nenápadným bikem, ale byla by chyba ho přehlédnout. Po testu můžeme říci, že jde o velmi schopný e-bike z kategorie SL, super lightweight, tedy lehkých elektrokol. Tento model váží pouze 19,12 kg! Jeho lehkost a rychlost byly všudepřítomné, přestože disponuje zdvihy 150/140 mm. A ty přinášejí spolu s geometrií další návykové schopnosti.

 

 

Vlastnosti nového Superioru byly natolik okouzlující, že vás nebudeme zatěžovat klasickým úvodem s popisem rámu a komponentů, s příběhem osobního doladění, nastavování. Pojďme rovnou do terénu.

Anebo ještě chviličku, kterou věnujeme karbonovému rámu z materiálu MTB DC s geometrií Advanced Down Country a zdvihem zadní stavby 140 mm. Vedení kabeláže je vnitřní, se vstupem přes hlavové složení. Promyšlená konstrukce znamená ticho; nedochází ke klepání brzdových hadic a bovdenů v rámu. Na ten můžeme upevnit košík na láhev nebo na externí baterii pro větší dojezd. Patka UDH je už naštěstí samozřejmostí.

A teď už ven!

 

 

Cestou nahoru letíme jako blesk. Jasně, první kilometry jsme strávili v sedle a na pedálech na asfaltovém podkladu, sem tam ho proložil štěrk. Střídaly se kopce a lehké rovinky. Pomoc motoru ve stoupání byla jasně znát. Motor pracuje skvěle, tiše a s minimálními odpory. Vlastně jsme někdy ani nezaregistrovali jeho odpojení při dosažení zákonného limitu 25 km/h.

 

 

Teď si ťukáte na čelo (hlavně zkušení elektrocyklisté) a říkáte si, že když vám motor vypne na zákonné hranici, je decelerace tak silná, že téměř přepadnete přes řídítka. Ano, tenhle efekt sami dobře známe. Ale věřte, že tady je zcela minimalizován. Odpory jsou u motoru Bosch Performance SX sníženy až o 50 procent oproti variantě Bosch Line CX, a hlučnost… To je jedno, o kolik procent. Motor jsme opravdu téměř neslyšeli. Nevnímali. Když jsme tak překonali 25 km/h na zpevněném povrchu, stroj frčel dál poháněný našima nohama, jako by to bylo klasické kolo.

 

 

Může za to i rám. Nejen motor. Kompozitový základ, který je opravdu tuhý a jehož přepákování zadního odpružení je citelně progresivní. Tohle nás u Superioru také dostalo. Odpružení je velmi aktivní, citlivé i k menším překážkám. Ač jsme často jezdili s otevřeným tlumením, stroj se nám šlapáním přesto nedařilo moc rozhoupat. Jenže to platí pro správné, tedy kruhové šlapání. Pokud jsme začali do pedálů bezhlavě „hamtat“, nastala klasická námořnická jízda.

 

 

Stačilo ale jen přepnout tlumič do polohy zamčeno a letíme zas nekompromisně vpřed. Abychom nezůstali jen u tuhého rámu a zamykání tlumicích jednotek, ukažme na dalšího pachatele, který vnesl do jízdy nádech rychlosti. Je to geometrie. Sedlový úhel 78° je již řádně strmé postavení sedlové trubky. Vlastně si ani neuvědomuju, zda jsem už někdy s tak strmým úhlem jezdil. A tady je to tak přirozené. Jen vnímám otáčení nohama na pedálech a skvělý přenos energie na zadní kolo. Tenhle tah v geometrii se domácímu výrobci povedl.

Cestou dolů přes skály, šutry a kořeny nás výborný pocit neopustil. Nic nás nezastaví! Tohle kolo umí nejen pěkně stoupat, ale nebojí se řádného zaříznutí do terénu. A přitom se stále pohybujeme jak na klasickém kole, jako bychom ani nebyli na e-biku. Ovladatelnost je nekompromisní.

 

 

Tedy téměř. Schopnosti základu nás podpořily v dovádění, takže jsme si nakonec posteskli, proč nejsou řídítka trochu širší – 760 mm nás lehce limitovalo. Pro potvrzení řečeného jsme prohodili sériový kus za 800 mm z vlastních zásob a rázem byla cestou dolů jistější a odezva kola na pokyny čitelnější. Větší páka na těžší břemeno prostě funguje. Základní fyzika.

Další limit jsme – opět „vinou“ výborného výkonu biku, který nás nabádal, abychom mu naložili víc – našli v pláštích Schwalbe Wicked Will Evo. Díky nim se sice kola velmi lehce odvalují na zpevněných podkladech, ale nemají kýženou adhezi ani ochranu na tvrdé zacházení. A to tohle kolo zvládá. Opět jsme si to potvrdili jednou dočasnou záměnou komponentů. Karbonová kola s DH plášti, vždyť geometrie má trailové hodnoty. A jo! Tohle nás bavilo ještě víc. Tady samozřejmě záleží na jezdci a jeho preferencích, ale je dobré vědět, že Superior uspokojí široké spektrum bikerů.

 

 

Díky nízké váze a geometrii je kolo mrštné, lehké při manévrování a motor s výkonem 600 W a krouticím momentem 55 Nm nás doslova vystřelí z každé zatáčky jak raketu. Geometrie si v rychlosti doslova chrochtá a nechává nás popustit uzdu fantazie a švihat zatáčku za zatáčkou. Zadní stavba s délkou 450 mm a reach 490 mm posouvají bike do světa hravosti. Kolo jde ochotně ze zatáčky do zatáčky, ze smyku do smyku a… vzniká nám tu troška návyku. Odpusťte dětskou rýmovačku, ale nám bylo fakt dobře.

 

 

Odpružení DT Swiss žehlí trail do hladka jak švadlenka na ranní šichtě, je významnou oporou pro jezdce. Nastavení je sice lehce krkolomnější, ale výsledek stojí za to. Progresivita zadní stavby je zřetelná a předek se snaží sekundovat. Vidlice má jemný chod, příjemně progresivní už v sériovém nastavení, nicméně e-bike, byť lehký, by si přece jen zasloužil jeden token do pracovní komory. Pak by byly tlumičové jednotky progresivitou vyrovnány.

 

 

Superior jsme nešetřili a vzali ho i na endurové traily. Kolo bylo i tady velmi jisté ve stopě, přitom neztrácelo nic na obratnosti. Ale pokud jsme jeli ostře a celý trail v kuse, těžké pasáže, kde musela vidlice i tlumič naplno makat delší dobu, obě jednotky se zahřály a dole byly lehce tvrdší. Ale než jsme se dostali na další klikatou zábavu, vychladly a my mohli opět dát kolu pěkně za uši.

Pořád ticho! A to se týká jak elektromotoru, tak zbylých komponentů. Kolem řetězu naleznete spoustu gumy coby chrániče, i při pružení je ticho.

 

 

Elektromotor Bosch Performance SX je elektromotor, který prostě chcete. Lehký, tichý, výkonný. Na kole moc známek elektrocyklistiky nenajdete. Maličký displej Mini Remote umožňuje zapnutí systému, ukazuje stav baterie, barevným podsvícením navolený mód a je zde i možnost přepínání motorové pomoci. Jezdec ji může volit pohodlněji i dálkovým ovladačem z levé strany řídítek. A pokud si říkáte, že byste toho chtěli vidět víc, není problém. Připojíte si ke kolu telefon přes aplikaci Bosch Flow a je to. Pak se vše promítá na telefonu. Vidíte všechna data, ale můžete použít i navigaci.

Velmi chytře je umístěný magnet v zadním kole, nezbytná součást elektrického pohonu. Je vlepený v ráfku na pásce bezdušového systému. Vše uhlazené, skryté, to platí tady i pro celek. A taky pro baterii s kapacitou 400 Wh. Ta je ukryta v rámu. I díky tomu pohledem téměř nepoznáte, že se jedná o e-bike.

Lehké elektrokolo Superioru má neskutečný potenciál. Uživatel si ho může přizpůsobit více pro turistiku, může zvolit XC styl, ale taky ho postrčit na druhý okraj a nabrousit jeho ostří na zdolávání těžkých trailů. Tak, jak jsme vyzkoušeli všechny varianty i my. Důležité je, že jde o e-bike skvěle vyvážený jak odpružením, tak čísly geometrie, se značnou kvalitou rámu a elektromotoru. Vše na jedničku odvedené proto, abychom mohli model iXF využít na maximum a bez kompromisů.

Připravil: Ondřej Bílek

Foto: Michal Červený


 

TECHBOX

  • rám karbon, boostová pevná osa
  • tlumič DT Swiss R535
  • vidlice DT Swiss F535
  • zdvihy (P/Z) 150/140 mm
  • řazení/přehazovačka Shimano SLX/XT, 1×12
  • kazeta Shimano Deore CS-M6100 (10–51 zubů)
  • kliky One Race, délka 165 mm (převodník 34 zubů)
  • brzdy Shimano XT, kotouče 180/180 mm
  • zapletená kola DT Swiss Hybrid MTB H 1900 Spline
  • pláště Schwalbe Wicked Will Evo, SuperGround, TL-Easy, 29×2,4“, Addix SpeedGrip
  • teleskopická sedlovka One Sport, zdvih 170 mm, průměr 30,9 mm
  • sedlo Fizik Aidon X5
  • řídítka One Race, průměr 35 mm, šíře 760 mm
  • představec One Race, zdvih 0°, délka 45 mm
  • hmotnost kol (P/Z) 2218/3005 g (včetně pláště, duše, kazety, kotoučů, bez pevných os)
  • hmotnost 19,12 kg (velikost L, bez pedálů)
  • cena 164 990 Kč

web výrobce


 

 


 

TELESKOPICKÁ SEDLOVKA

Sedlovka One Sport se zdvihem 170 mm má jemný a přesný chod i příjemné ovládání bez nutnosti použití větší síly.

 

BRZDY

Čtyřpístkové brzdy Shimano XT mají vysokývýkon a jasně čitelnou odezvu do páky. Jen v kombinaci se 180mm kotouči řady SM-RT64 je jejich reálný výkon lehce maskován, s většími kotouči by se předvedly naplno.

 

POHON

Řazení Shimano SLX dává pokyny přehazovačce XT ve dvanáctistupňovém rytmu a činí tak velmi jasně, s přesným chodem a rychlým přeřazením. A to ticho… I když se nám někdy povedlo zařadit v tahu, toto se nezměnilo.

 


„ES-IXKO“

Lehká varianta elektrického pohonu Bosch Performance SX disponuje sníženým krouticím momentem 55 Nm v porovnání s klasickými elektromotory a výkonem 250 W. Energii dodává taktéž lehká baterií s kapacitou 400 Wh, kterou můžete doplnit o externí baterii PowerMore a tím navýšit kapacitu až o 60 % (250 Wh). Dojezd biku se základní baterií jsme naměřili v režimu plné pomoci motoru 36,85 km, na této vzdálenosti jsme ale nemálo stoupali – převýšení 975 m. Průměrná rychlost v těžkém terénu byla 21,4 km/h. O stavu baterie zpravuje přehledný displej Bosch Mini Remote umístěný na horní rámové trubce kousek od hlavového složení. Pro datově náročné jedince se nabízí možnost připojení smartphonu s aplikací Bosch Flow.

 

 


FOTOGALERIE

 

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu