Cena za pohodlí
Ve Specializedu se odvážili sáhnout na postupnou evolucí zapovězenou ideu měnící se polohy jezdce vůči středu šlapání. Léta vývoje celoodpružených kol (a sedlovek) prostě řekla rezolutní ne a i ten nejsofistikovanější a velmi dobře fungující systém odpružení, kde vzdálenost sedla od středu šlapání nebyla při pružení zadní stavby konstantní, tedy iDrive od GT, vzal už před mnoha lety za své. Američané k tomu museli mít sakra důvod a enormně se snažit, aby jejich interpretace na téma „odpružení jezdce“ ze zjevných důvodu neskončila (opět) v propadlišti dějin.
Diverge se za dobu své existence stal jedním ze členů skupinky top gravel biků napříč značkami. Modelový rok 2022 přinesl drobná vylepšení (mimo jiné zvýšení průchodnosti plášťů), avšak největší rozruch u cyklistické veřejnosti (té technofilně orientované) způsobila tři písmena – STR. Tedy Diverge STR, souputník „obyčejného“ Diverge, který nabízí něco víc. Odpružení jezdce. Specialized se však kvůli obavám ze ztráty efektivity při sázce na plné odpružení odhodlal k netradičnímu pojetí konstrukce rámu. Rámu, který musí být hlavně rychlý, protože každý gravel jezdec je přece závodník! Nebo snad ne?
Očekávání jsou veliká, seznam otazníků dlouhý. Skáču do sedla. Vložka do sedlové trubky s označením tuhosti FP5 byla na mých 90 kg ve své měkčí poloze „50“ příliš aktivní, zbytek testu jsem tedy strávil s vložkou otočenou o 90° – odpovídala tak tuhosti „58“. Chování systému odpružení bylo již příjemnější. Nicméně průvodní jev tohoto řešení odpružení jezdce, tedy sice drobné, ale citelné napřimování rukou při každém pružicím cyklu tak, jak se vám zadek/trup neustále posouvá dozadu a zpět, nezmizel ani teď. Jelikož většina cest do terénu vede po silnici, je to právě hladký povrch, kde ono jakési „roztahování“ kola pod vaším tělem vnímáte nejcitelněji. V terénu a s přibývajícími kilometry si tělo začíná zvykat.
S nájezdem na nezpevněnou cestu přichází ono „aha!“. Aha, tak kvůli tomuhle všechno to úsilí. Přátelé, tohle je plavba! V první řadě Future Shock 2.0 pod představcem konečně funguje tak, jak by vyspělý pružicí element 21. století měl fungovat. Zcela neznatelně, zato efektivně. Olejové tlumení přineslo vychovaný chod a jeho zdvih 20 mm je překvapivě schopný a dostačující, řešení přitom poměrně jednoduché. Na rozdíl od klasických odpružených vidlic s gravelovou parodií na zdvih. Ty jsou za mě nesmyslné. Jak jsem úplně nebyl přesvědčený o první verzi Future Shocku, druhá iterace přinesla funkci blízkou dokonalosti. Jeho chod je tak dobrý, že nově přidanou možnost plynulé regulace komprese až po úplné uzamčení jsem vyhodnotil jako nadbytečnou.
To samé po testovacích jízdách úplně nemůžu říct o možnosti utlumit/uzamknout zadní tlumicí jednotku, ta podle mne má jasný přínos a smysl. Přiznám na rovinu, že celý test jsem v podstatě jen laboroval s tím, na jaký stupeň regulace budu jezdit. Plně otevřený mód byl, i přes tužší nastavení sedlové trubky, na můj vkus stále dost aktivní. Neříkám nevychovaný, přínos plně nastavitelného olejového tlumení je značný. Prostřední poloha omezení komprese byla dobrým kompromisem, kdy pružicí schopnosti systému nebyly výrazně ochromeny, ale kývání trupu vzad už bylo akceptovatelné. Uzamčení tlumiče stále dovolí jeho několikamilimetrový pohyb, což je dost na to, aby bylo pružení ve spolupráci s vytaženou sedlovkou stále překvapivě značně komfortní, a přitom pohyby trupu téměř neznatelné. Věřte, že jsem jednotlivá nastavení porovnával patřičně pečlivě, neb jsem si byl vědom, kolik čtenářů bude dychtivě očekávat směrování palce při finálním rozsudku. Jedno můžu říct rovnou. Nabízený celkový komfort kola je výjimečný navzdory všem „ale“.
Dobře, takže ta „ale“. Nevyhneme se jim a zde jsou. Sedlová trubka se krom vítaného a chtěného pohybu podélného logicky nebrání ani pohybům příčným. Vaše pozadí tak při šlapání opisuje jakési elipsy. Nic hrozného, na co by se nedalo zvyknout, jen konstatování. Pak je tu opora sedla při silovém šlapání. Pokud jste protřelí silničáři a technika šlapání do kruhu je vám vlastní, nebudete pohyby pozadí trpět tolik jako notoričtí „klofači“ při šlapání do čtverce. Jenže když tomu chcete při zrychlení v sedle naložit a vaše pánev se potřebuje opřít o sedlo při silovém záběru nohou (však někdy pozorně sledujte cyklokrosaře v akci), zde se opory nedočkáte, sedlo uhne dozadu. To samé platí při silovém šlapání do prudkého kopce. Těžiště vzadu, šlapání do čtverce, kývání sedlové trubky. Tak to prostě je.
Navíc pokud si dobře pamatuji, je z biomechanického hlediska efektivnější přenos síly při sedlu více vpředu. Vzpomeňme omezení polohy sedla na časovkářských speciálech v závodech UCI. Jenže tady se sedlo při záběru posune vzad… Ještěže nejlehčí převod 40/50 je tak lehký, že i do prudkých kopců vlastně šlapete stále frekvenčně a kývání se tak děje jen omezeně. No a když se do toho chcete opřít a vyžadujete patřičnou oporu, jděte ze sedla. Pak pod sebou máte pevný rám, který vás podpoří. A ani ten propružující Future Shock pod představcem nebude na překážku.
Další „ale“ může být na zakázku vyráběná tlumicí jednotka. Spolehlivost je momentálně otazník, to je logické, jsme na začátku. Jak to bude s jejím servisem za pět let? Bude se měnit celá, to je jisté už teď, není totiž servisovatelná. Jaká bude dostupnost náhradních dílů za deset? Věřme, že stále dobrá, že Specialized bude náhradní díly držet.
A další „ale“ je tu určitý odklon tohoto konceptu od fundamentální podstaty gravel biku. Minimálně aspoň tak, jak ho vnímám já i kolegové v redakci. Tedy jednoduché nekomplikované kolo, které mi poskytuje bezprostřední zážitky z cyklistky, nezkalené zbytečnými technikáliemi. A sorry jako, projev odpružení jezdce mě z onoho „pure“ zážitku prostě vyrušoval. Nejvíc jsem si to uvědomil na konci testu, kdy jsem kvůli kalibraci vjemů na jednom okruhu bezprostředně střídal svůj osobní old school „celopevný“ gravel s STR. Najednou jsem si uvědomil, kolik informací od terénu mi STR zamlčuje. Neříkám, že je to vyloženě špatně, už jen proto, že tím stvrzuji, že se Specializedu evidentně odpružení jezdce povedlo na výbornou, ale… No a ta rozřízlá sedlová trubka na boku, nebude se zanášet nečistotami? Alespoň že střed je závitový. Tak dál.
Rám v tomto testu hraje prim, dotknu se zbytku osazení jen telegraficky. Kontaktní body sedlo a řídítka. Sedlo je pohodlné, dobře tvarované, někomu by jen mohla být překážkou krátká špička při přesunech těžiště dopředu. Ve „vlaštovkovém“ zvednutí řídítek nevidím smysl, stejně jako v použití tenké, byť dobře držící omotávky; větší průměr řídítek hned u představce by byl fajn.
Sedlovka přispívá k bezbřehému komfortu, ale bohužel ani o jeden stupeň napřímenější sedlový úhel nezabránil posunutí sedla pro správnou polohu až nadoraz dopředu. Výrobce tenhle postup – posun sedla vpřed více, než jste běžně zvyklí – doporučuje a upozorňuje na něj, stejně tak nabádá lehce sklonit jeho špičku. Při dosednutí se vložka do sedlové trubky zatíží a lehce ohne, tím se vaše sedlo dostane do ideální pozice. Já měl sedlo nadoraz vpředu a říkám, že tohle chce víc, prostě přímý zámek sedlovky.
Spolupráce pák Sram Rival AXS a přehazovačky Eagle GX AXS probíhá bez připomínek, elektronika chodí jasně, čistě a rychle. Dokážu si představit, kolik lidí bude brblat, že za dvě stě tisíc korun Specialized nepoužil kazetu xD, ovšem z hlediska převodového rozsahu je to úplně jedno a z pohledu placení při její výměně bych to naopak viděl jako plus.
Výše zmíněné zpřevodování jako by napovídalo, do jaké škatulky tenhle smělý výtvor nakonec uložím. STR není vyloženě raketa. Ano, výměna plášťů za lehčí (a tyto bezzubé pláště skutečně nechcete jezdit v oslizlém podzimu), výměna duší za tmel a bude dojem citelně lepší. Ale to šlapání vsedě… Dostatečné množství bikepackingových prvků jaksi nesměle naznačuje, že tudy by mohla vést cesta. Nevím sice, kolik bikepackerů je ochotno pod brašnami týrat kolo, jehož cena startuje na 190 000 Kč, ale svými vlastnostmi se jedná o perfektní volbu pro tyto účely. Velmi pohodlné, nezáludně ovladatelné, hodně stabilní (pozor na nižší střed), skvěle fungující kolo, které v celkovém pohledu není nejrychlejší na světě, byť jízda ze sedla je zcela jiná káva než v sedle. Ale komu to při celodenním putování vadí?
No a jaká že tedy je ta cena za pohodlí? Tou nejvýraznější je neustálá přítomnost pohybu trupu jezdce, který je prostě citelný a všudypřítomný. Je na každém, zda ho akceptuje či nikoliv. Zároveň mě při testu tohoto kola napadala stejná myšlenka jako kolegu Rudu při jeho představení v minulém čísle. Konstrukcí STR Specialized tak trochu popírá to, co doposud budoval, tedy sofistikovaný přesný bike fitting. Možná je to jen hnidopišství, ale změna polohy sedla vůči středu v řádech centimetrů mi prostě nepřijde zcela košer.
A pak je tu pohled finanční. Příplatek oproti běžnému Divergi Expert (který je, troufnu si říct, kolem rychlejším) činí 22 000 Kč. Jestli chcete ale dojet dále, a to hladce, pak si za STR klidně připlaťte. V tomhle je kouzlo trhu a Specialized jen rozšiřuje jeho možnosti a nabídku. Proč ne.
Jaroslav Novák
Foto: Jana Novák Graubnerová
druhý pohled
KOLO PRO ROZHODNÉ
Smyslem druhého pohledu na stejné kolo není papouškovat shodná zjištění kolegy, tedy navyšovat počet písmenek. Věci, u nichž jsme se s Jardou v hodnocení potkali, už zde nezazní. Jen postřehy rozdílné, v tomto konkrétním případě lépe řečeno osobní.
Odpružení není u nového Diverge STR na parádu, jen pro zaujmutí pozornosti zákazníka. Jednoduše funguje, a to se vším, co k tomu patří. Vsedě je systém neuvěřitelně pohodlný, to se mu upřít nedá, těžko hledat jiný gravel, který vám nabídne tolik pohodlí. Stejně tak je patrné, že propružení vyvolá změny pozice jezdce vůči středu a řídítkům. Postupně, s dalšími jízdami, to přestanete vnímat, ale jde o otupení mysli, její přivyknutí – nepopře fakt, že i při vzorném šlapání do kruhu každou chvíli sedíte na trochu jiném místě vůči středu. Snížení efektivity přenosu síly na pedál jsem ale nijak nevnímal, to by asi chtělo přesné senzory. Rám při jízdě vyvolává pocit nekompromisní tuhosti.
Mám s Divergem STR jiný „problém“. Mám za sebou cyklokrosovou kariéru a závodění v téhle disciplíně mě mimo jiné naučilo pečlivě odsedávat nerovnosti pro rychlejší jízdu. A to i při šlapání, prostě stále lehce levitovat zadkem nad sedlem, ale jen nepatrně, ve víceméně nezměněné pozici vůči kolu. Když kolu ulehčíte, dáte mu prostor, letíte mnohem rychleji, než když zůstanete jak buchta v sedle. Stala se z toho automatická činnost, jejíž přínos přesně poznám, když jedu ve skupině. Tohle platí a tohle tu za mne nabízí dělat Diverge STR. Ale odnaučte starého psa starým kouskům. Nejde to. Odsedával jsem i nyní, takže myšlenky na to, že tohle odpružení je pro mne osobně zbytečné, jsem se nemohl zbavit. A to i z dalšího důvodu. Ve sjezdech člověk stojí v pedálech, nesedí, zde mi tedy sofistikované odpružení nepomůže. Když si chci citelněji zrychlit, opět jdu ze sedla – a opět zůstává odpružení kola, jeho udržení na povrchu, jen na nohách. Jedu-li razantně vsedě, jsem na nerovnostech nad sedlem, ze své vlastní podstaty, jak už jsem zmínil. Jestliže jsem zůstal sedět a zapomněl na regulaci tlumiče, opora sedla byla při razantních záběrech do pedálů menší. V prudkých silových výjezdech se mi nepotvrdilo, že by propružení systému při znamenalo natolik výrazný posun těžiště vzad, že by to jízdě uzmulo ze stability, to je dobré zjištění.
Jistě, kvalitní karbonová sedlovka také přinese předozadní pružení v nemalém rozsahu, ale Diverge STR je o poznání dál. Přinese více pohodlí, ale pro větší oporu v sedle při šlapání je třeba stále řešit přivření tlumiče. Z jednoduchého gravelu se tak stává kolo, které žádá více pozornosti. Dostávám se tím ale vlastně i k tomu, že Diverge STR může být rychlé kolo, ale pro jiné účely než závod. Pohodové dálkové jízdy krajinou jsou na něm opravdu parádní zážitek.
Další jízdy potvrdily, že v sedle tohoto unikátního stroje bude hodně záležet na jízdním stylu. Kdo umí šlapat, tedy točí pedály pěkně v kruhu, má mnohem větší předpoklad spokojenosti než ten, kdo šlape trhavě. Systém odpružení tuto základní jezdeckou chybu potrestá, ale při své práci se i on sám snaží i příkladné kruhové točení pedály „napadat“.
Můj závěr je ten, že tohle kolo má své opodstatnění, ale že není pro každého. Není ani levné, tudíž se víc než jindy vyplatí využít služeb Specializedu a půjčit si ho na testování. Vyplatí se vědět, zda je tenhle stroj tím pravým ořechovým právě pro vás. Pokud ano, gratuluji vám k nebývalému pohodlí jízdy i k vlastnictví opravdu unikátního kousku.
Rudolf Hronza
Odpružíme jezdce
Odpružení formou kontrolovaného pohybu pružné vložky v sedlové trubce v podélném směru je výsledek vývoje Specializedu, který by měl přinést hladkou jízdu vsedě, umožňující šlapat vsedě i při jízdě po hrubém povrchu. Odtud motto Smoother is faster (hladší je rychlejší). Výhodou tohoto konkrétního řešení oproti plovoucím středům, odpruženým sedlovkám a dalším netypickým prvkům zadního odpružení je neměnící se vzdálenost mezi sedlem a středem šlapání. Jediné, co se při pružení mění, je předozadní poloha sedla. Vložka je do sedlové trubky vetknutá nedaleko nad středovým složením, tudíž pozadí jezdce cestuje po kružnici se středem v místě vetknutí.
Tuhost odpružení se nastavuje volbou jedné z devíti vložek (k rámu jsou vždy dodávané dvě dle jeho velikosti) do sedlových trubek, lišících se svojí tuhostí v ohybu. Každá je navíc navržena tak, že má různou tuhost ve směrech na sebe kolmých. Pootočením o 90° tak nabízí dvě úrovně tuhosti, pootočení je velmi snadné. Pružicím rozsahem, přítomností a seřiditelností tlumení se Future Shock výrazně liší od obdobných konstrukčních řešení (například Trek IsoSpeed). Seřízení komprese je třístupňové až po uzamčení.
(jn)
SPECIALIZED DIVERGE STR EXPERT
rám karbon, Diverge FACT 11r, pevná osa 12×142 mm
vidlice karbon FACT, Future Shock 2.0, pevná osa 12×100 mm
řazení/přehazovačka Sram Rival eTap AXS/GX Eagle AXS, 1×12
kazeta Sram NX Eagle PG-1230, 11–50 zubů
kliky Sram Rival 1 Wide, převodník 40 zubů
brzdy Sram Rival eTAP AXS (kotouče 160/160 mm)
zapletená kola Specialized Roval Terra C, vnitřní šířka ráfku 25 mm, výška 32 mm, náboje DT 370 Star Ratchet, 24 drátů DT Swiss Competetion Race
pláště Specialized Tracer Pro 2BR, 700×42 mm
sedlovka Specialized S-Works Carbon Seat Post, offset 20 mm
sedlo Specialized Body Geometry Power Expert, titanové ližiny, šířka 143 mm
řídítka Specialized Adventure Gear Hover, drop 103 mm, reach 70 mm, rozevření 12°, 420 mm (omotávka Supacaz Super Sticky Kush)
představec Specialized Future Stem Comp, 90 mm
hmotnost 9,97 kg
hmotnost kol 1590/2370 g (P/Z, komplet včetně duší, plášťů, kotoučů a kazety, bez pevných os)
hmotnost plášťů/duší 530/160 g (1 ks)
cena 190 000 Kč
ZAPLETENÁ KOLA
Byť základní model Diverge STR, nabízí kola Roval Terra C 32 mm vysoké karbonové ráfky o úctyhodné vnitřní šířce 25 mm. Přes zeslabované dráty DT Swiss jsou zapletené špičkové náboje 370 stejného výrobce. Zde si není nač stěžovat. Jen u ořechu možná někdo bude postrádat rozhraní xD namísto použitého HG. Klasická varianta ale při výměně kazety ušetří nějakou tu korunu.
POHON
Nejnižší specifikace Expert modelu Diverge STR nezůstává nic dlužna v oblasti pohonu. Stejně jako vyšší výbavové stupně spoléhá i ona rovnou na bezdrátový přenos informací mezi řazením a měničem a na elektroniku. Díky tomu si lze naprogramovat i logiku ovládání. Navíc u AXS odpadá nepříjemná vlastnost mechanického silničního řazení Sram – spadnutí řetězu na těžší převod, když chcete z nejlehčího zařadit nevědomě na další lehký převod. Snad jen mechanická odezva spínače v pákách by mohla být výraznější. Ale toť už je zkrátka vlastnost „elektriky“.
ODPRUŽENÍ
Specialized ke svému unikátnímu a osvědčenému odpružení Future Shock mezi představcem a vidlicí (zdvih 20 mm) přidal ještě nízko vetknutou pružnou vložku v sedlové trubce působící jako pružina (předozadní výkmit 30 mm) a unikátní zakázkovou tlumicí jednotku ukrytou v horní trubce, která umožňuje seřízení jak komprese, tak odskoku. Na silnici se velmi hodí.
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT