Je to e-bike? Není to e-bike? Santa Cruz Heckler SL GX AXS

před 12 hodinami
Ne, nebyla to opálená pleť, čerstvě přistřižené strniště ani společenská košile na dresu, ale sytě fialová „Santa“, co přitáhla pozornost většiny žen, které jsem ten den potkal. Tenhle postřeh mi jen potvrdil fakt, že barva sice nejezdí, ale prodává. Ale dost nadsázky. Reálně bude jedním z hlavních nákupních argumentů tvrdě vydobyté renomé značky Santa Cruz – od maličkých detailů až po ty zásadní rozdíly, které ji charakterizují.

 

 

Mezi takové patří kvalitní karbonový rám s doživotní zárukou nejen na něj, ale i na ložiska, kterých mají biky s virtuálním čepem bezpočet. Když už jsme u tohoto systému, zde je použit ten „nejvirtuálnější“ ze všech, tedy Virtual Pivot Point. Zkratku má VPP a Santa Cruzu patří už od roku 2001, kdy ho koupil a od té doby ho neustále piluje k maximální dokonalosti. Nečiní tak plošně, ale u každého modelu zvlášť, i to svědčí o promyšleném přístupu. Jenže patent už vypršel a o vyloženě legendárním systému nenajdete na rámu sebemenší zmínku, ba ani na produktovém listu výrobce.

Co se za poslední roky změnilo, je uchycení tlumiče a sagové okénko v rámu pro snadnou kontrolu hodnoty statického zanoření vlivem hmotnosti jezdce. Bohužel je níže než tlumič a na pístnici se musí koukat zespodu, což praktické moc není a přínos slibného doplňku částečně hatí.

 

 

Jak je vidno z osazení, zadní stavba modelu Heckler má UDH patku, dále pak masivní pogumování, přičemž dost pryže samozřejmě chrání středovou partií, a v neposlední řadě zmíním staré dobré vedení kabeláže skrze porty, nikoli hlavové složení.

 

 

A teď pozor. Čtete naše řádky, díváte se na přiložené fotografie a vnímáte Santa Cruz Heckler SL jako normální bike, že je to tak? Chyba lávky. Je to e-bike! Jen to na sobě nijak nedává znát, tedy vyjma robustnější spodní trubky s baterií s kapacitou 430 Wh, dobíjecího portu a ovládací jednotky na horní trubce. Motor Fazua Ride 60 je krásně zakomponovaný do rámu. Jedná se o lehký e-bike, proto je nižší jak kapacita baterie, tak i krouticí moment motoru – v maximu 60 Nm.

Velikost rámu L má standardní rozměry, zde se projevuje spíše konzervativní přístup značky a sázka na ověřená čísla než na dynamické změny v číslování. A tak je to „prostě Santa“. Úchop, délka kola, úhly odpovídající kategorii all mountain, vše je tak, jak to být má, a bike ihned padne do ruky, dodá jistý pocit.

 

 

Patrná je pořádná porce stability ve sjezdu. Měli jsme tu vždy přehled, pocit, že kolo podporuje náš výkon, že nás nenechá na holičkách. Přesně to, co byste od Santa Cruzu čekali. Otočná vložka flip chip ve spodním vahadle odpružení dovoluje měnit geometrii, já ji jezdil tak, jak asi bude většina z nás – v nižší pozici, tedy s nižším středem a o píď položenější vidlicí. To vše pro stabilitu. Možná i díky tomu jsem jednou vzal klikou o terénní překážku, střed umí být při akci opravdu nízko.

Výrobce píše o sedlovém úhlu 77°, reálně ale má sedlová trubka sklon 69°. Při jízdě do prudšího kopce bylo cítit, že stabilita kola trochu kulhala a taky tlumič šel při šlapání v těchto místech aktivněji do zdvihu.

Snaha držet geometrii na uzdě, nepodřizovat se potřebám motoru, se promítla i do délky zadní stavby. Ta zde není ani o milimetr delší, než kolik by mělo kolo bez motoru. Veškerá ovladatelnost a další parametry tu jsou zcela standardní, srovnatelné jako u normálních kol. Za to musíme Santa Cruzu prostě zatleskat.

 

 

Heckler SL dostal 160mm vidlici a 150 mm zdvihu vzadu. Aby nejlepší model odpružení zbyl na nejvyšší modely, najdeme zde jednotky RockShox ve verzi Select+, což ale v praxi ničemu nevadí. Vidlice nabízí nastavení útlumu pomalé i rychlé komprese, u tlumiče je zas zamykací páčka, ač mi to přijde u elektrokol obecně naprosto zbytečné.

 

 

Výkon odpružení mě zas a znovu mile překvapoval. Vidlice Lyrik prostě skvěle pohlcuje překážky všech velikostí, od drobných kořínků přes kameny až po doskoky do kamení. Žádné zbytečné pohupování. Jen hospodárnost, efektivita, citlivost. Tlumič Deluxe byl také aktivní, citlivý, jen ne stoprocentně hospodárný – rád nabídl hodně zdvihu, aby uspokojil jezdce. Přitom doraz nenastal pocitově žádný, ani při tvrdé práci, jen vizuální kontrola gumičky na pístnici prozradila pravdu. Milimetry vyčerpány. Vyloženě mě bavilo, jak bylo kolo hezky stabilní i v letu a že se do vzduchu dostávalo rádo a snadno.

 

 

V osazení se jen těžko hledá slabina. Nevěřil jsem, že bych to byl kdy schopen napsat, ale kvůli stavu destiček byly nejslabším článkem pravděpodobně brzdy Sram Code Bronze, které často tak tak stačily. Dokázal bych si tu představit Maveny, ty by skoro 20kilový kolos zpomalovaly snáze. Elektrokolo dostalo elektrické řazení Sram GX AXS Transmission, kterému prý nevadí řazení v tahu, ale v mobilní aplikaci výrobce nedoporučuje u e-biku zapínání přeřazení více převodů najednou. Všeho s mírou. Neříkám nutně rychlost, ale spíše ráznost je předností téhle sady. Když už si člověk zvykne na knoflíky místo páček. Za sebe bych volil menší převodník, než je použitý se 34 zuby, pokud mám mít šanci jet na kole i s nejmenší dopomocí motoru. S velkým převodníkem jsem odkázaný na dopomoc, jinak 20kilovému stroji záhy dojdou lehké převody, když se kopec jen trochu nakloní proti vám.

Jen zmíním teleskopickou sedlovku RockShox Reverb AXS, která umožňuje neřešit protahování kabeláže rámem a zejména okolo motoru – na sériovém modelu ale najdete model OneUp s lankem a vedením hezky vnitřkem, jak má být.

Naopak správě tu jsou 165mm kliky Praxis, protože kratší kliky pro techničtější disciplíny jsou jasným přínosem. Potěší i karbonová řídítka z vlastní produkce Santa Cruzu. Jejich průměr je 35 mm, délkou 800 mm perfektně sedí kolu i jezdci. Neměnil bych je za žádná jiná, leda ta s otvorem pro vedení kabeláže od ovládání motoru, jako má vyšší model. Vhodnou délku má i představec Burgtec Enduro MK3 se svými 42,5 mm.

 

 

Heckler SL že je mullet? Aha! Elektrokolo, co se chová tak přirozeně, stabilně, že jsem rozdíl v průměrech kol málem ani nezaznamenal. Vzhledem ke zdvihům a terénnímu určení mě nepřekvapila volba dílů takřka doživotních. Ať už jde o náboje DT Swiss či hliníkové ráfky Reserve 30 SL s doživotní zárukou. Od stejné značky tu jsou i ventilky Fillmore, kterými se hustí pláště Maxxis Minion DHF/DHR, vzadu s Exo+ ochranou. Klasika všech klasik, Miniony jsou tu s námi přes 20 let, netřeba zmiňovat, že dodávají očekávanou adhezi, zejména přední ve verzi 3C MaxxGrip lepí k podkladu vždy a všude. Neuvěřitelné, jak obutí odolávalo i mokré hlíně, ba i většině oslizlých kořenů. Odpory s tím spjaté překvapivě nejsou tak velké a kolo jede ochotně i při silničních přesunech. Odolnost setu jsme prověřovali v kamenitých sjezdech, na kořenech a několika skocích, to vše bez jediného defektu či zářezu do ráfku.

Když jsem mluvil o drobných detailech, jeden ještě přidám – přední náboj je osazen rozšířenými styčnými plochami s vidlicí. Jmenují se Torque caps a zvyšují tuhost v krutu.

 

 

Motor, to je zásadní epizoda! V okolí středu není žádný obvyklý černý kryt motoru, jen pár šroubů a krytka konektoru. Na horní rámové trubce najdete panel s diodami a tím to spolu s ovládacím prstencem na řídítkách hasne.

U elektrokol je vlastně jen pramálo možných řešení ovládání výkonu a prstenec za mě nepatří mezi ta šťastná. Už jen proto, že neuměl obratně reagovat na rychlejší sled pokynů za sebou, natož na volbu walk-módu, který se často nedařilo aktivovat. Panel s diodami obsahuje i USB-C konektor. Schválně, přihlaste se, kdo máte a berete si na kolo kabel USB-C na obou koncích, abyste si mohli dobít telefon… No nic, jsou to drobnosti. Teď to zásadní.

Fazua Ride 60 je neuvěřitelně tichý motor, opravdu jsem muset zostra do kopce na plný „kotel“ a ještě v úplném tichu, abych ho zaslechl. Protože i vánek či šustot listí jinak motor spolehlivě přehluší. Vlastně čím více člověk jede, tím je motor tišší, jízda s nižším výkonem je hlučnější, ač stále velmi podprůměrná v porovnání s konkurencí.

 

 

Ještě více unesený jsem byl z téměř neexistujících odporů motoru. Za sebe tuto tematiku vnímám jako největší technický dluh e-biků, ale Fazua už jej skoro splatila a je v náskoku proti veškeré konkurenci, co jsem kdy jel. Takto ano, přátelé! Dalším světlým bodem je pak okamžitá reakce na záběr do pedálu – prodlení mezi šlápnutím a záběrem motoru je minimální, vlastně spíš nijaké.

Motor disponuje třemi stupni výkonu. Zelený Breeze sotva dokáže kompenzovat vyšší hmotnost celku a odpory. Modrý River přináší nejlepší poměr mezi výkonem a výdrží baterie a poslední je v barvě rámu, tedy fialový, Rocket, který vás vyveze na každý kopec, pokud ještě stačí jezdecké schopnosti vést přední kolo, udržet stabilitu. Navíc je tu ještě možnost podržení tlačítka a aktivace krátkého „boostu“, který vás vystřelí z bot, nadneseně řečeno. Lze jej použít i opakovaně, jen pak hoří baterie. A že má motor za normálního provozu „jen“ 60 Nm krouticího momentu? Ničemu to nevadí, bike plně poslouží, vyveze kamkoli – a bike se chová téměř jako běžný, nemotorový. Ostatně není to tak dávno, co takový krouticí moment měly plně výkonné motory o násobně vyšší hmotnosti a velikosti.

 

 

Že jde o model Heckler SL, o ta dvě písmenka v názvu, se tedy projevuje jen v krouticím momentu, který zde není tak velký, a především pak v nižší kapacitě baterie (430 Wh). Ta vás vyveze na kopec tak třikrát, než jí dojde dech.

Abych byl přesný, na maximální výkon ujedete tak dva tři menší kopce a po dvaceti kilometrech je hotovo. Pokud se vyhnete fialové a budete jezdit jen na modrou, čeká vás na 1000 výškových metrů a zhruba třicetikilometrová zábava. Na vyčištění hlavy po práci to stačí, ale o víkendu, kdy je více času, to chce nabíječku s sebou.

 

 

Tím se dostávám k pro mě nepochopitelné rychlosti nabíjení. Do plna se baterie ze dvou svítících diod, tedy téměř prázdná, nabije během oběda, a když si odpoledne dáte někde svačinu a v klidu po ní dopijete kávu, tak stíháte i třetí dávku endorfinů. Pokud není 430Wh baterka na posledním schodu do baterkového nebe. Pokud ano, řekne si minimálně o dvě hodiny, spíše však skoro ke třem.

 

 

Celkově není na tomhle e-biku jediný díl, který by byl přímo nějak odlehčený nebo se snažil o srážení váhy dolů. Je to kolo s nižším výkonem a dojezdem, co se nebojí ostrého terénu, co je na něj spoleh a co vydrží. A co je chováním tak blízké běžnému biku. Není na trhu samotné s přívlastkem SL, na nejlehčí reprezentanty téhle skupiny ale nestačí. Zde je přístup jiný – váha není zdaleka vše. Podtrženo shrnuto, Heckler SL je velká výzva. Pro koho přesně, nechám na vás. Motor tu ale prostě nevidíte, neslyšíte a v dobrém ani necítíte.

Text a foto: Petr Štuka


TECHBOX

  • rám karbon C
  • vidlice RockShox Lyrik Select+, boostová pevná osa
  • tlumič RockShox Deluxe Select+
  • zdvihy (P/Z) 160/150 mm
  • motor Fazua Ride 60, 250 W, 60 Nm
  • baterie Fazua, 430 Wh
  • řazení/přehazovačka Sram GX Eagle AXS T-Type (1×12)
  • kliky Praxis eTor (převodník 34 zubů)
  • kazeta Sram GX Eagle T-Type (10–52 zubů)
  • brzdy Sram Code Bronze Stealth (kotouče 200 mm)
  • zapletená kola (náboje/ráfky) DT Swiss 370/Reserve 30SL AL 6069, vnitřní šíře 30 mm
  • pláště (P/Z) Maxxis Minion DHF/DHR, 29×2,5“/27,5×2,4“
  • teleskopická sedlovka OneUp, zdvih 170 mm (na testovaném kole RockShox Reverb AXS)
  • sedlo WTB Silverado Medium, CrMo
  • řídítka Santa Cruz 35 Carbon Bar, šíře 800 mm
  • představec Burgtec Enduro MK3, délka 42,5 mm
  • hmotnost 19,7 kg (vel. L, bez pedálů)
  • hmotnost kol (P/Z) 2225/2970 g (včetně plášťů, tmelů, vložek, kazety, kotoučů, bez pevných os)
  • cena 249 990 Kč

web dovozce


 

 


VIDLICE

RockShox Lyrik Select+ s dvojí nastavitelnou kompresí nepotřeboval více péče, než správně nafouknout, aby příjemně zpracovával vše, co se mu připraví do cesty.

ŘÍDÍTKA

Karbonová řídítka vlastní výroby Santa Cruzu. Ten s karbonem umí výjimečně dobře, nejen doživotní záruka na rám je toho důkazem.

SET KOL

Patentované ventilky, ráfky s doživotní zárukou a náboje od DT Swiss? To je záruka dlouhé životnosti, která zrovna v případě kol (a e-biků obzvlášť) je více než praktická.

ČIDLA

Každé elektrokolo spoléhá na čidla. Heckler SL má magnet přidělaný na kotouči pomocí šroubků a čidlo je velmi chytře skryto ve vnitřní straně zadní stavby. Vlastně ho prozradí jen druhý kabel vedoucí ze zadní stavby do hlavního rámového trojúhelníku.


FAZUA OD PORSCHE

Mnohé jistě překvapí, že firma Fazua spadá pod Porsche eBike Performance GmbH, sekci bavorského výrobce aut. Slovo Fazua v řeči tohoto kmene znamená něco jako „Pohni, hni se, hýbej se“. Německá společnost se specializuje na produkty pro lepší jízdu, inovace, kompaktnost a lehká elektrokola. Založena byla v roce 2013 s vizí nové cyklo-kultury s minimalistickým motorem, pohonem pro udržitelnou mobilitu. Dnes produkty značky Fazua se sídlem v městě Ottobrunn nedaleko Mnichova využívá více než 40 společností.


FOTOGALERIE

 

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu