TEST RIDLEY KANZO FAST

28.12.2022

Ridley řadí Kanzo Fast do elitní série. Při jeho konstrukci belgický výrobce vycházel ze silničního modelu Noah Fast, a skutečně, když se podíváte na oba rámy, jako by si z oka vypadly. Cílem byl dokonalý přenos síly a aerodynamika, a tak i Kanzo Fast má za sebou kromě běžných testů i návštěvu větrného tunelu. Hraje se o každý detail, důkazem jsou už jen malé „ploutve“ u osy předního kola (technologie F-Wings). Pro podporu aerodynamiky se Ridley dokonce inspirovalo u tvarů trubek v leteckém průmyslu (technologie F-Tubing a F-Surface Plus).

Pro pohodlí by měly pracovat podsazené sedlové vzpěry jemnějšího profilu a sedlovka a sedlová trubka s D-průřezem. Průchodnost pro obutí široké až 42 mm jsme zmínili v úvodu. Pro ni a pro celkově neomezené navrhování rámu pak zvítězil jeden převodník. Aerodynamické je na kole snad všechno: vidlice i její tvarově nádherné napojení na rám, hlavová trubka, zespodu zkosená trubka spodní ve tvaru písmene D a podobně tvarovaná trubka sedlová, z níž vychází rovněž tak „déčková“ sedlovka. U ní je výhodou, že ji prostě nenasadíte křivě. Aerodynamické jsou podložky pod představcem i utopení zadního kola v robustní partii nad středem. A stejně tak je masivní střed, což navrch slibuje tuhost. První, nejvýraznější dojem z testu? Ridley má pravdu, jeho designéři stvořili závodní stroj. Se vším, co s tím souvisí. Model Kanzo Fast se nevydal cestou univerzality, ale jasně vyhraněným směrem. Nevím, proč mi parádní design rámu evokuje Afriku, její divočinu. Prizmatem tohoto dojmu řeknu, že Kanzo Fast není kličkující šelma, ale gepard, nejrychlejší pozemské zvíře. Ale dost metafory.

Testované kolo sice už má svého majitele, který ho pro nás zajel, ale jinak jde až na detaily o sériovou stavbu, jejímž nepřehlédnutelným bodem je kombo řídítek a představce. Současně jde o prvek, který se citelně promítá do jízdních vlastností. Představec je dlouhý (110 mm), posed natažený i díky delší horní trubce, řízení posazené hodně nízko. Zde ale zasáhl majitel, jenž ke gravel biku přišel ze silničního kola – nové Kanzo Fast obdržíte s dostatečně dlouhým krkem vidlice, řízení můžete mít výše.

Švih po rovinách je nádhernou kapitolou. Položený na kole zabírám do pedálů v ideální pozici pro dosahování rychlostních rekordů a cítím vždy jasnou podporu rámu. Ten je perfektně tuhý a celek je velmi stabilní v rychlosti. A tak šlapete lehce anebo zabíráte vší silou a kolo stále jasně drží směr. Když se zvednete ze sedla ke zrychlení, svou stabilitu neztratí, nezačne se kácet ze strany na stranu anebo kličkovat. A zase zjistíte, že rám jde ruku v ruce svou tuhostí – neuhne síle rukou ani nohou, všechna energie jde vpřed. Díky za to směřuje i ke krátké zadní stavbě (425 mm). Jen vás vestoje dlouhý představec vytáhne více nad předek, takže je dobré myslet na správnou pozici nad kolem, neviset nad předkem, zbytečně ho nezatěžovat, nezpomalovat celek. Vsedě je vše v pořádku, sedlový úhel 72,5° dobře rozprostírá tělo nad kolem.

Toto uvědomění pak je extra důležité v terénu ve výjezdech – když je vlhko a zadní kolo je příliš odlehčené, snadno prošlápnete. V lepším případě jen na chvíli ztratíte balanc nebo kapitulujete. Tuto vlastnost zvýraznilo zvolené obutí s minimalistickým vzorkem, který sice výborně odvaluje, ale ztrácí zuby s první kapkou vody. Když bylo v mých jízdách více takových tempových nebo řekněme rychlostních úseků, postupně jsem se přestal divit, že mé průměry jsou nad jinak pro mne běžnými hodnotami. Cesta k přijetí rychlosti Kanza Fast ale byla trochu delší.

S rychlostí se většinou pojí výraznější vnímání terénu, otřesů jím vyvolaných. Jsou častější, intenzivnější. Ale i když jsem uháněl rychle, jako by se toho pod koly moc nedělo. Zprvu je tak pocit rychlosti utlumený. Celek je totiž schopný solidně pracovat i pro pohodlí. Záměrně píšu celek, protože velký podíl na tom mají zmíněné ručně vyráběné pláště Challenge Getaway Pro 40 a optimální tlak v nich. Pak naplno využijete poddajnost jejich konstrukce pro adhezi a právě i pro pohodlí. Když jsem je záměrně nahustil více, ukázalo se, že samotný rám prostě je tvrdší, ona aerodynamika se bez ústupků neobejde. Správný tlak v obutí to ale zvládne zamaskovat ku spokojenosti jezdce.

Zazněla rychlost tohoto modelu i dobré odvalování plášťů. Právě nyní musím připomenout vliv karbonových kol Forza Levanto DB. Pozitivní vliv. Jejich tuhost je příkladná, nízká hmotnost pak podporuje jak zrychlení, tak lehkost jízdy. Výrobce u nich uvádí hodnotu 1535 g. Kanzo Race tedy precizně vede směr a je stabilní v rychlosti vyvolané úsilím nohou, ale i sjezdem. I v rychlých padácích vás jednoznačně podrží – jen v extra prudkých pasážích má nízký předek tendenci vyslat vás napřed, přes řídítka. Kanzo Race ale současně rozhodně není nejobratnější kolo na světě. Ani velmi obratné – je průměrné z pohledu ochoty měnit směr. Když se v rychlosti pustíte do táhlé zatáčky, je to nádhera. Oblouk je jistý a krásně pravidelně vykreslený, není potřeba žádných korekcí. Příště víte, že můžete jet ještě rychleji. Když se budete chtít zlomit do ostré utažené točky, budete delší. Tak to je. Rychlost na úkor hravosti. I zde se částečně projevuje pojetí posedu.

Odlepit se od země vyžaduje více umu, švihu a síly. Taháme za dlouhé opratě. Zjistil jsem tak záhy, že v neznámém terénu nejsem ochotný to pouštět tak rychle jako třeba na svém kole. Kanzo je pomalejší v reakci a do vzduchu moc nechce, navíc pláště zrovna nedrží, takže při nečekané překážce bych měl problém. Asi. Při pomalém šplhání do prudkého kopce na nejlehčí převod je vše v pořádku, vedení směru zůstává jisté, předek ve stopě netěká, řídítka nemají tendenci přepadávat ke straně, jak to někdy u velmi stabilních kol bývá. Je ale otázka, jestli na to budete mít šanci přijít.

Kanzo je tak žhavé po rychlosti, že pokud výjezd byl jen trochu přijatelné délky, nechávali jsme těžší převod, zvedli se ze sedla a „podrželi to na plnej“. Rychlost kola dostala i nás, jako by se snažila vymámit z nás to nejlepší. A taky všechno. Kanzo Fast vás prostě nechce nechat jen tak točit pedály. Pro to se nenarodilo. Asi ho to ani nebaví. Ridley Kanzo Fast se jeho tvůrcům povedlo postavit přesně dle proklamací a určení, cíle. Velmi rychlé, přitom na svou agilnost solidně pohodlné kolo, velmi stabilní, přitom bez rozhodných negativ. Jestli chcete na gravelu závodit, tady máte výborný nástroj. Oceníte ho i tehdy, pokud chcete ke gravelu utéct ze silnice anebo máte k silnici blízko.

RIDLEY KANZO FAST

rám Ridley Kanzo Fast, karbon 30T HM/HR UD, pevná osa 12×142 mm

vidlice Ridley Kanzo Fast, karbon 30T HM/HR UD, pevná osa 12×100 mm

řazení/přehazovačka Sram Rival AXS, 1×12 kazeta Sram Rival (10–44 zubů)

kliky Sram Rival (42 zubů)

brzdy Sram Rival (kotouče 160 mm)

zapletená kola Forza Levanto DB, výška ráfku 38 mm, vnitřní šířka 19 mm pláště Challenge Getaway Pro TLR, 40 mm, tubeless ready

sedlovka Forza Aero, D-profil

sedlo Fizik Vento Argo R1

řídítka/představec Forza Gravel Integrated, karbon, délka představce/šířka řídítek 110/420 mm (omotávka Ciclovation Grind Touch Polyhyde Supermesh)

hmotnost 8,7 kg (vel. L, bez pedálů, s košíky), hmotnost kol (P/Z) 1460/1960 g (včetně plášťů, tmelu, kazety, kotoučů, bez pevných os)

cena 159 000 Kč, rámová sada 93 900 Kč (obsahuje i sedlovku a kombo)

 

geometrie velikost L

horní trubka 587 mm

hlavová trubka 197 mm

sedlová trubka 545 mm

zadní stavba 425 mm

rozvor 1044 mm

hlavový úhel 71,5°

sedlový úhel 70°

stack 613 mm

reach 393 mm

webové stránky 

Text Rudolf Hronza

foto Michal Červený

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu