Kanzo Adventure má své místo v elitní sérii Ridley, které o téhle letošní novince mluví jako o kole pro opravdové dobrodruhy. Zkratka KOG skrývá Kanzo Optimized Geometry – geometrii vyladěnou pro zamýšlené použití kola. Zde je proto blízká biku, úhel hlavové trubky je menší (70,5°), střed nižší, rozvor delší (1088 mm proti 1044 mm u stejné velikosti Kanza Fast), úhel sedlové trubky strmější (74° proti 72,5°), horní trubka o pár milimetrů delší.
Na jedné straně lze čekat stabilitu, na druhé dobrou ovladatelnost díky kratšímu představci. Dobrodružství vstříc jde i průchodnost rámu pro obutí široké až 2,1“, tedy 53 mm, a rovněž tak celkem 20 montážních bodů pro příslušenství. Dva z nich kryje na horní trubce plastová záslepka. Buď sem připevníte horní rámovou brašnu, nebo třeba držák na duši a základní servisní nářadí. Anebo nic, je to na vás. Díky technologie F-steerer mizí kabeláž nejen v rámu, ale bovdeny a hadičky neuvidíte ani u řídítek. To usnadňuje připevnění brašen a eliminuje poškození kabeláže. A navíc to skvěle vypadá. Avšak zaplatíte daň, ke které se dostaneme později. Rám je možné osadit odpruženou vidlicí, počítá i s instalací nábojového dynama a s ním spojeným vnitřním vedením kabelu jak od něj, tak třeba i k takto napájenému zadnímu světlu.
Rámový základ má poměrně standardní tvary, z nichž ovšem vystupuje sedlová trubka. Od své poloviny se výrazně rozšiřuje směrem ke středovému pouzdru, a to téměř na jeho šířku. Současně je výrazně zploštělá. Ano, příslib tuhosti i komfortu současně. Adventure drží tvář rodiny Kanzo, štíhlé a zploštělé sedlové vzpěry jsou výrazně podsazené.
Čím začít test? Třeba tím, že tenhle model výrazně klame tělem. Přesněji ošacením. Podíváte se na pláště a řeknete si, jaký to bude těžký macek. Pak ale kolo pověsíte na váhu a zjistíte, že je o pouhých zhruba 250 g těžší než závodní Fast v podobné úrovnií výbavy! Rám je jednodušší, navíc ani tady nechybí karbonové ráfky, k tomu nízké. Ani hmotnost tak nebrání tomu, čeho jsme si na Adventuru užívali nejvíce – hraní si v terénu. Tohle Kanzo je totiž parádně ovladatelné, směr mění ochotně a okamžitě po zadání příkazu. Když přidáte „průraznost“ danou širokými plášti, je zřejmé, že úzké stezky, klidně protkané kořeny a poseté kameny, se pro nás staly rájem. Bylo to až návykové. V ostrých, pomalu projížděných zatáčkách jsme se setkali s drobnou tendencí řídítek sklopit se do točky. To by minimalizovalo snížení úchopu, řídítka jsou nastavena poměrně vysoko. Jenže do toho se nám ani trochu nechtělo. Jsme u daně za kompletně vnitřní vedení kabeláže – abyste přesunuli podložky z pod představce nad něj, museli byste totiž uvolnit lanka a hlavně rozpojit hydraulické vedení brzd. Práce nikoliv na pár minut, ale na hodiny. Je to daň značná a výrazná.
Kanzo Adventure je výrazně univerzálnější stroj než jeho ambiciózní bratr Kanzo Fast. Přes svou snadnou ovladatelnost nemá problém ani v rychlosti včetně zatáček, zůstává stabilní, a byť Fast tu má trochu navrch, pořád jde o výborný výkon. Také ve výjezdech panovala spokojenost s vedením směru i se setrváváním předního kola na povrchu v prudkých stojkách. Při zrychleních plnou silou nohou a rukou jsme mohli pozorovat rezistenci rámu vůči jakýmkoliv úhybným manévrům. Jde o tuhý základ, na který se můžete spolehnout. A stejně tak na zapletená kola, ani zde není problém s měkkostí. Ani náznakem. Při prvních záběrech je ale znát, že pláště prostě jsou širší a těžší, odpor celku kol k roztáčení je chvíli znát. Jakmile ale dosáhnete kýžené rychlosti, je jízda lehká. Nejpatrnější to logicky bylo při rozjezdu do stoupání.
Při delších jízdách, které jsme absolvovali spíše konstantní rychlostí, než že bychom neustále přidávali, se tak nedostavila únava o nic dřív než na kolech lehkých. Pláště přitom na svou šíři odvalují velmi dobře, hladký střed splňuje očekávání. Hustý nízký vzorek se snadno zanese už při náznaku bláta, sem tam se pak v terénu smýkne, ale vždy to máte pod kontrolou. Při správném tlaku se totiž do hry brzy zapojí výrazné boční výstupky a podrží vás. I tohle podporovalo naši chuť hrát si, i tohle potvrdilo potřebu vždy dobře volit tlak. U každého kola, u každého pláště.
Se správným tlakem je Kanzo Adventure taky kolem extra pohodlným. Dočasně vyšší tlaky, než jsou ty rozumné, poukázaly na určitý rozdíl v komfortu přední a zadní části kola. Rázy od předního kola jsme cítili intenzivněji než od zadního, vidlice moc neodpustí. Pochválit je proto nutné silnější omotávku, která rukám pomůže. Navíc její pogumovaný povrch dodává jistotu úchopu. Vzadu nepracuje jen stavba rámu, ale hlavně tu odvádí obrovský kus práce sedlovka Ergon „s listovými péry“. Jde o dvoudílnou konstrukci, která ve značném rozsahu pruží v předozadním směru, do stran ale zůstává tuhá.
Kanzo Adventure je hravý kousek, který vás zcela jistě bude v terénu bavit. Přitom nepostrádá nic z dalších důležitých vlastností. Rám je výborný, tuhý. Když jsme ho cvičně osadili koly s běžným gravelovým obutí šíře 42 mm, nestačili jsme se divit jeho výkonu. Že by zaostával za svým „ambicióznějším“ bratříčkem Fastem, se říci nedá, a k tomu ta zábava! Adventure se ale nebrání ani těžké, zdlouhavé a pro někoho možná i nudné práci – dlouhým, klidně celodenním a více dnům trvajícím výletům s plně naloženými brašnami. Jeden víkend si na něm střihnete Gravel Blinduro, kde nebudete zklamáni rychlostí ani obratností a průchodností v technických rychlostních zkouškách, a další týden se vydáte na výpravu do divočiny, klidně i s plnou penzí a noclehem, které budete hledat právě v brašnách.
RIDLEY KANZO ADVENTURE
rám Ridley Kanzo Adventure, karbon 24-30T HM UD, pevná osa 12×142 mm
vidlice Ridley Forza Gravel Disc, celokarbonová, pevná osa 12×100 mm
řazení/přehazovačka Sram Rival AXS, 1×12
kazeta Sram Rival (10–44 zubů)
kliky Sram Rival (převodník 40 zubů)
brzdy Sram Rival (kotouče Jagwire Pro LR2, 160 mm)
zapletená kola WTB CZR i23, výška ráfku 24 mm, vnitřní šířka 23 mm pláště WTB Venture, 50 mm, tubeless ready
sedlovka Ergon CF Allroad Pro, karbon
sedlo Ergon SR Comp S/M
řídítka Forza Pro, Alu, 460 mm (omotávka Ergon BT Gravel Wilderness Green) představec Forza Stratos, Alu, 90 mm
hmotnost 9,08 kg (vel. L, bez pedálů, s košíky) hmotnost kol (P/Z) 1570/2140 g (včetně plášťů, tmelu, kazety, kotoučů, bez pevných os)
cena 139 000 Kč, rámová sada 58 900 Kč (neobsahuje sedlovku ani kombo)
geometrie velikost L
horní trubka 592 mm
hlavová trubka 192 mm
sedlová trubka 545 mm
zadní stavba 435 mm
rozvor 1088 mm
hlavový úhel 70,5°
sedlový úhel 74°
stack 617 mm
reach 415 mm
Text Rudolf Hronza
Foto Michal Červený
Přidat komentář