TEST Orbea Occam LT M30
Orbea Occam, to byl vždy všestranný trail bike se zdvihem okolo 140 mm a jediný model mezi XC sporťákem Oiz a endurovým Rallonem. To se ale změnilo loňský podzim, kdy byl model představen ve dvou verzích. Lehčí SL si zachovává nižší zdvih a výrazně nižší hmotnost, drsnější LT se stalo all mountainem/enduro inklinujícím k Rallonovi. Právě LT se stalo objektem našeho zájmu.
Dle výrobce jsou oba modely Occamu, SL i LT, dále namířené na trail, ale my už víme, jak to asi bude, když se s SL dostanete i pod 11 kg, kdežto LT v top osazení zahrnuje pružinový tlumič a masivní výbavu. A váha? Každá sranda něco stojí a váží. A že Occam LT té srandy nabídne hodně. Tolik k pochopení situace, jen ještě uvedu, že u LT jde měnit geometrii pomocí flip chipu v oku tlumiče, u SL nikoli.
S Occamem už máme řadu zkušeností, a tak jsem pro test již tradičně volil nižší nastavení geometrie, stabilnější – střed o 8 mm níže a vidlice o 0,5° položenější. To znamená jen 64° úhel hlavy. Stejně jako u Rallonu, mimochodem. Kombinace obou hodnot přináší větší jistotu, stabilitu, a to prakticky v jakékoliv běžné provozní rychlosti. Přitom během testu nedošlo k jedinému kontaktu klik se zemí, kořeny, pařezy. Proč se tedy nehýčkat, že? Vyšší pozici bych řešil asi až na stezkách, kde je potřeba na průchodnost kola brát ohled, typicky na kamenitých trailech. Z pohledu geometrie odchází bike z testu jako vítěz.
Posed je nastaven tak, jak je dnes u kvalitních kol běžné. Nepřekvapí vás výstřelky a není potřeba si na nic zvykat. Occam LT se drží spíše nižších hodnot délky hlavové trubky, proto i stack je menší a úchop celkově je velmi nízko, a to i přes všechny dostupné podložky pod představcem. Ty jsou atypické, jimi vede vnitřně tažená kabeláž, která vstupuje nehezky z vrchu vedle představce. Můžu skřípat zuby, jak chci, nezměním to (pokud si nevytisknu vstup pod úhlem), ale už jsme si zvykli na různé jiné novinky na kolech, časem zvládneme i toto.
Naopak dobrou vlastností rámu je vnitřní úschovný prostor, klasicky zpřístupněný pod košíkem na lahev. Nářadí, lékárnička, duše, vše potřebné se vejde.
A poslední věc ohledně rámu – lak obsahuje zelené a červené flitry, které se na slunci lesknou, ale celkově jejich kombinace vypadá neutrálně, hnědě, jako kamufláž. Někdo možná podotkne, že škoda toho, že kolo by si zasloužilo mnohem více pozornosti, jiný zas zdařilou nenápadnost uvítá.
Zapletená kola zásadně ovlivnila chování a hodnocení celku. V první řadě je model z dílen značky Race Face masivní, s širokými ráfky, a tak je také očekávatelně těžký. Jsme u varianty LT, u níž se předpokládá agresivnější styl jízdy a těžší terén, a tak je to v pořádku. Akcelerace biku kvůli tomu není nijak oslnivá, ale to se u 15kilového kola dalo čekat – v rámu rozhodně problém není, ten je tuhý velmi. Při šlapání, ostrém zatáčení s kompresí, při dopadech z výšky zpátky na zem, nekroutí se nikdy. Stejně se dalo čekat to, že valivý odpor plášťů nebude zanedbatelný vzhledem ke vzorku, jeho výšce a směsi. Nebyl.
Směs zde ale hraje obrovsky pozitivní roli. Ty pláště prostě drží! Kořeny, kameny, štěrk, prach, nikde nezklamaly, a co víc, trakce byla vyloženě cítit; jako byste jeli po gumovém obláčku, který se vyloženě lepí na podklad. I s dušemi byl výkon plášťů parádní, Occam tak mohl skvěle a bez limitů předvést, co v něm vězí. A že má co ukazovat. Ještě zmíním, že pokud by vám neseděl přední Minion DHF, je možné ho nedraze vyměnit za Assegai, který nemá velký rozestup mezi příčnými a bočními výstupky, proto je přechod z rovného směru do zatáčky předvídatelnější, přirozenější a bez kritických situací, než se chytí boční výstupky. Přitom se nic nezmění na neuvěřitelně tiché jízdě.
Odpružení bylo trochu „gumové“. Pravděpodobně bylo z výroby trošku více utlumené po stránce komprese. Řada Performance od Foxu dovoluje úpravu jen pomalé komprese, a to ještě jen u vidlice. Citlivost je na odpovídající úrovni. Některé překážky zadní stavba pohltí zcela, jiné občas přehlédne, zejména ty menší a oblejší. Zkrátka potřebuje razantnější impulz, pak předvede dokonalé představení. Koresponduje to s určením biku. Utlumenější projev zde tedy neberte nutně jako výtku, spíše jako informaci, že si odpružení nechá hodně líbit a větších akcí se nezalekne. Dopad po letu mezi kořeny? Maličkost! Progrese je tu dostatek.
Obě jednotky nadělaly stejnou parádu, jsou příkladně sladěné. Pohupování zadní stavby je opravdu minimální a lze jej ještě snížit po zamčení tlumiče snadno dosažitelnou páčkou na tlumiči.
Komponentová sestava přináší zajímavého brouka do hlavy. Vlastně nic moc průměrnějšího v dobrém slova smyslu vymyslet s ohledem na cenu celku nejde, ale stále se jedná o úžasný poměr výkonu a ceny. Ani jeden komponent neoslní, ale každý vždy funguje v naprostém pořádku, s dostatečným výkonem a přesností. Bylo by to tak i u teleskopické sedlovky, která nutně vyžadovala servis. Projevovalo se to zejména odporem při stlačování a zatuhlostí na začátku kroku.
Řazení Shimano SLX je mezičlánek mezi dostupným Deore a božským XT, které už umí řadit více převodů najednou oběma směry. Mezičlánek plně funkční, víc netřeba dodávat. Obvyklou volbou je počet zubů na převodníku, s 32 se dostanete na kopec a rychle i z něj. Na čtyřpístkové brzdy z řady Deore s kotouči 203/180 mm si lze těžko stěžovat, jejich výkon byl přesvědčivý.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Jestli je něco, co na Orbee vážně miluju, pak je to možnost přizpůsobit některé díly online ještě před koupí, třeba i zdvih teleskopické sedlovky od 125 až po 230 mm! V případě tlumiče je to pak i pružinová varianta včetně výběru tvrdosti pružiny. Drobnost, co ušetří tisíce i čas. Některé záměny komponentů jsou zdarma, jiné za příplatek. A co víc, kolo si opět zdarma můžete i designově přizpůsobit v rámci programu MyO.
Zapomeňte na všechno, co jste si mysleli o Occamu. Tady jde o úplně nové kolo, které si vzalo jen to dobré z toho, co jinak Orbea nabízí. Ostatně tento Occam by stál za přímé, bezprostřední srovnání s endurovým Rallonem. Prakticky zde platí, že kdo se bojí Rallonu z důvodu naddimenzování jeho možností, pak Occam LT je volbou pro něj. Je univerzálnější, ale velmi schopný. A možná to už pak bude spíše jen otázka placebo efektu, protože po stránce geometrie Occam LT z Rallonu vychází a oba modely mají i dlouhou řadu styčných bodů. To je další argument, proč s tímto kolem nemůžete šlápnout vedle.
Text a foto: Petr Štuka
TECHBOX
- rám karbon Orbea Occam OMR
- vidlice Fox 36 Float Performance, boostová pevná osa
- tlumič Fox Float X Performance
- řazení/přehazovačka Shimano SLX/XT (1×12)
- kazeta Shimano CS-M7100 (10–51 zubů)
- kliky Race Face Aeffect (převodník 32 zubů)
- brzdy Shimano M6120 (kotouče 203/180 mm)
- zapletená kola Race Face AR30, vnitřní šíře ráfku 30 mm
- pláště (P/Z) Maxxis DHF/Dissector, 29×2,5/2,4“
- teleskopická sedlovka OC Dropper MC21, zdvih 170 mm
- sedlo Ergon SM Enduro
- řídítka OC MC30, šíře 800 mm
- představec OC MC20, délka 40 mm
- zdvihy 160/150 mm (P/Z)
- hmotnost 15 kg (vel. L, bez pedálů)
- hmotnost kol (P/Z) 2545/3180 g (včetně plášťů, duší, kazety, kotoučů, bez pevných os)
- cena 115 190 Kč
RÁM
Celokarbonový rám, u kterého výrobce myslel na všechno. Nechybí praktické pogumování u středu i na zadní stavbě. Ba i gumový blatníček u hlavního čepu. Praktická je i možnost volby opravdu dlouhých teleskopických sedlovek, těch s velkým zdvihem, díky nepřerušené sedlové trubce.
TLUMIČ
Uchycení tlumiče do vidličky znamenalo snazší umístění flip chipu. Expanzní komora tlumiče hlásá, že dlouhé sjezdy jsou vítané, respektive kolo je na ně připravené a jeho odpružení v nich nebude ztrácet výkon.
ŘÍDÍTKA
Bez kompromisů je nastavení úchopu, posedu. Však i taková řídítka mají správné úhly, šířku, průhyb. Případně je tu možnost objednání Occamu s karbonovými řídítky, a to i s jiným průhybem.
BRZDY
Nižší střední třída brzd, kam patří Deore, u Shimana v žádném případě neznamená nedostatek síly. Tyhle čtyřpístky přinášejí spolehlivost, kvalitní brzdný efekt za každé situace.
OFFSET RÁFKU
Vyosení pozice niplů vůči středu ráfku, k čemu to je dobré? Vyosení výpletu řeší problematiku vyosení přírub na náboji a rozdílnou délku drátů. Ve výsledkutak usnadňuje vyrovnání napětí drátů mezi stranou u kotouče a stranou u pohonu. Vypletené kolo by pak mělo být tužší, odolnější, životnější. Srovnání předpětí drátů je něco, co se strojově jen obtížně řeší, proto ručně zaplétaná kola mají stále svůj punc kvality a jsou žádoucí. Ve výsledku je to předpětí drátů, které rozhoduje o životě a smrti ráfku bez ohledu na jeho materiál.
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT