Pohlazení XC srdce: MMR Rakish 00

14.5.2024
MMR Rakish je stroj, který dokáže z obyčejné vyjížďky na biku s pevným rámem udělat nezapomenutelnou zkušenost. Základními ingrediencemi této schopnosti jsou karbonový rám a kvalitní výbava. Rakish 00 však rovněž ukazuje, že tuhý hardtail může vypadat i subtilně a nemusí mít rámové trubky s velkým průměrem. A že to přinese další dobrou vlastnost.

 

Nová generace Rakishe spoléhá na geometrii s označením G3 (MMR o ní říká, že vychází z odezvy špičkových XC jezdců, přináší agresivní pozici za řídítky a nekompromisní přenos síly při zachování komfortu) a karbonový rám s novou skladbou uhlíkových vláken. Díky tomu jeho tuhost vzrostla o 11 % oproti předešlé generaci, což by mělo přinést ještě rychlejší odpověď na šlápnutí do pedálů.

 

 

Kromě hezkých linií rámu vyniká i čistý kokpit, jehož obrázek si oblíbíte. Od gripů jdou pouze brzdové hadičky a bovden lockoutu vidlice, kabeláž mířící dozadu se hned schovává do rámu. O řazení se stará bezdrátová elektronika Sramu T-Type AXS, proto je na řídítkách tak hezky „uklizeno”.

Za zmínku určitě stojí zajímavé řešení ochrany rámu před skákajícím řetězem – jedná se o černou linku tvrdého gelu, která na zadní stavbě vypadá velmi elegantně. A navíc i funguje.

 

 

A zde skončím s teorií a přepnu do praxe, do testu. Nemám zkušenost s předchozí generací, neumím říci, o kolik procent či zda vůbec je tato tužší – ale mohu s klidným svědomím napsat, že jakkoli rám působí subtilně, s tuhostí se popasoval nekompromisně. Nečekejte nedostatek, ani při ostrém zrychlení z nuly není patrné, že by rám síle nohou neodolal. Každé šlápnutí mě vystřelovalo vpřed intenzitou odpovídající vynaložené síle.

 

 

Vždy, když jsem se v terénu zaměřil na komfort, byl jsem překvapen, jak tento tuhý rám má citelnou schopnost tlumit a pohlcovat malé nerovnosti. MMR při konstrukci rámu sází na jednoduché obdélníkové rámové trubky, které jsou poměrně ploché. Možná právě i to přispívá výborné kombinaci důležitých vlastností. Plochá horní trubka přechází ladně do ztenčených sedlových vzpěr, oblast středového pouzdra je masivní, to vše tu hraje ve prospěch výkonu a pohodlí. Nejspíš právě proto jsem kolo brzy přestal pod sebou vnímat a jen si užíval toho, co nabízí.

 

 

Přestože jsem se po zjištění, že kolo je bez teleskopické sedlovky, obával, že to bude jízdu z kopce limitovat, nestalo se tak. Jsem XC jezdec, závodím v téhle disciplíně a v maratonu, a tak kolo hodnotím touto optikou. Odpružená vidlice svírá se zemí úhel 69,5°, který zajišťuje výborné vlastnosti biku při rychlé jízdě z kopce a v prudkých sjezdech, kde jsem necítil vůbec žádnou limitaci. Poměrně krátká zadní stavba pak dodává biku nejen briskní odezvu na šlápnutí, ale taky hravost, umožňuje snadné změny směru a podobně. Měl jsem chvílemi pocit, že sedím na trailovém kole, který podpořila ochota MMR k jízdě po zadním kole či letu vzduchem.

 

 

Proto bych nyní větu ze začátku tohoto odstavce upřesnil. Bike je v technických pasážích hodně schopný bez ohledu na to, jakou sedlovkou je vybaven. Ale pokud by byla přítomná teleskopka, mohl by jezdec jeho potenciál využít ještě více – samozřejmě pokud se pohybuje po technicky náročnějších tratích. Geometrie rámu je opravdu velmi dobrá. Jen pozor, nemělo by dojít k mýlce. Není to žádný přesah k trailu, to ne. Je to dobře postavené XC kolo.

U geometrie ale je jedna výjimka z řečeného. Menší úhel sedlové trubky se, ať chceme či nechceme, projevuje při jízdě do kopce. Přestože se jedná o tuhý rám, tak těžiště jezdce je posazeno více dozadu a kolo se při jízdě vsedě do prudkého stoupání staví na zadní, s čímž se pojí obtížnější udržení stopy a lehce menší pohodlí, nutnost být více nakloněn nad řídítka. Nic, na co by se nedalo zvyknout a zareagovat, ale existují v tomto směru klidnější biky. MMR také volí cestu kratšího dosahu (reach), kompenzuje ji větší délkou představce. Při ovládání biku mi to nijak nevadilo. To užší řídítka ano – 720 mm už je na současné poměry XC skutečně málo.

 

 

O pohon biku se stará poměrně nová sada Sram GX Transmission AXS. Díky rozpětí kazety 10–52 zubů se člověk nemusí obávat, že by nějaký prudký stoupák nezdolal. Musím říct, že vše, co jsem o novém řazení od Sramu slyšel, opravdu splňuje. Sice je přehazovačka lehce mohutnější a při řazení nepatrně pomalejší než její předchůdce GX AXS, ale možnost řazení v plném záběru je opravdu vynikající, návyková. Za doplnění stojí i lepší umístění baterie, která přehazovačku napájí, protože je krásně zakomponována do nitra a není tak na ráně jako u minulé generace či vyšších modelů rodiny Transmission.

Papírově slabší brzdy Shimano z řady MT501 umí překvapit. Aby nakonec taky ne, když konstrukčně jsou na bázi svých lepších sourozenců, a tudíž kombinují ergonomicky padnoucí brzdové páky a přesný a nekompromisní brzdný účinek, který je v kombinaci s kotouči o průměru 160 mm na tomto kole opravdu třeba.

 

 

Velmi kladně hodnotím nasazení odpružené vidlice RockShox Sid SL, která poskytuje zdvih 100 mm a lze ji zamknout pohodlně z řídítek. Oproti tabulkovým hodnotám jsem ji po první vyjížďce nahustil o 10 psi více a musím říct, že její schopnost žehlit malé nerovnosti je pořád skvělá. Ale faktem zůstává, že jde velmi ochotně do zdvihu, tudíž je opravdu praktické ji při jízdě do kopce zamykat. Na druhou stranu při pohlcování větších nerovností krásně tvrdne a nedochází tak k nechtěným nárazům na doraz.

V neposlední řadě bych také zmínil zapletená kola od renomovaného Mavicu, a to model Crossmax CL Boost. Sice nejsou nějak zázračná, neboť bylo potřeba udržet cenu celku na rozumné mezi, ale i tak si myslím, že se jedná o celkem solidní sadu kol s vnitřní šířkou ráfku 25 mm. Jsou těžší, ale dostatečně tuhá, a tak se roztáčejí stále celkem snadno. A nesmím zapomenout poznamenat, že zvuk, který vydává zadní náboj, je jeden z nejpříjemnějších, který jsem měl možnost v životě slyšet. Ale ano, tohle je zcela subjektivní.

 

 

O kontakt se zemí se pak starají 29“ pláště Vittoria Saguaro TLR široké 2,25“. Toto obutí je kompromisem mezi plášti pro sucho a do lehce mokrých podmínek. Střední běhoun je konstruován pro rychlou jízdu na tvrdých podkladech, své určení potvrzuje, naopak celkem vystouplý boční dezén je pro adhezi na vlhkých a kluzkých kořenech. Jak výrobce praví, tak se i potvrdilo. Pláště výborně jedou a solidně drží, toto hodnocení ale končí s větším bahnem.

MMR Rakish jsem během měsíčního testování poznal jako stroj, který vás pohltí svojí touhou jet rychle a pomáhat jezdci překonávat osobní limity. Je to opravdový rychlík. Přes tyto opodstatněné závodní ambice a předpoklady ale zůstává i univerzálním strojem, který hobby jezdcům umožní pohodlnou vyjížďku do přírody. Kolo pro každou příležitost a ve skvělé kvalitě.

Text a foto: Michal Kupský


TECHBOX

  • rám karbon, G3 Carbon Concept Lite
  • vidlice RockShox SID SL Base 3P 29 RL, boostová pevná osa, zdvih 100 mm
  • řazení/přehazovačka Sram GX AXS T-Type, 1×12
  • kazeta Sram GX T-Type XS-1275 (10–52 zubů)
  • kliky Sram GX T-Type DUB 34 12V (převodník 34 zubů)
  • brzdy Shimano MT-501, kotouče 160/160 mm
  • zapletená kola Mavic Crossmax CL Boost, vnitřní šířka ráfku 25 mm
  • pláště Vittoria Saguaro TLR 29×2,25“
  • sedlovka Ritchey Comp Zero
  • sedlo San Marco Shortfit Wide
  • řídítka Ritchey Comp 2X, průměr 31,8 mm, šíře 720 mm
  • představec Ritchey Comp 4 Axis, délka 80 mm
  • hmotnost kol (P/Z) 2045/2600 g (včetně pláště, tmelu, kazety, kotoučů, bez pevných os)
  • hmotnost 10,8 kg (velikost M, bez pedálů)
  • cena 104 990 Kč

web produktu


 


BRZDY

Shimano MT501 nejsou v hierarchii japonského výrobce posazeny bůhvíjak vysoko, naopak jim patří spodní příčky, tím spíš však umí překvapit. Kvalitní brzdný účinek, ergonomicky tvarovaná brzdová páčka. MMR je kombinuje s kotouči o průměru 160 mm, což se pro XC závodní stroj ukázalo jako dostatečně výkonné kombo.

 

ODPRUŽENÍ

RockShox SID SL Base se zdvihem 100 mm není limitací, přestože v současně době můžeme pozorovat trend zvyšujícího se zdvihu až na 120 mm. Samozřejmostí u ambiciózního stroje je možnost zamykání vidlice z řídítek.

 

POHON

Sada GX Eagle Transmission, která byla vloni vypuštěna do světa, nabízí převodový rozsah 520 % a je uživatelsky nenáročná, funkční, a hlavně krásně doplňuje čistý design biku. Kombinace velkého rozsahu pastorků kazety a 34zubového převodníku je do terénu dostačující a poskytuje možnost vyjet i velmi prudká stoupání a současně uhánět rychle i po nakloněné rovině.


ZAPLETENÁ KOLA

Set Mavic Crossmax CL Boost sice patří k těžším hliníkovým kolům, ale hmotnost je u nich vyvážená jejich celkem vysokou tuhostí. Mavic je vede jako tréninková. Hmotnost páru činí 1930 g, k dispozici jsou boostové pevné osy 15×110 mm vpředu a 12×148 mm vzadu. Ráfky z hliníkové slitiny S6000 mají vnitřní šířku 25 mm, s náboji je pojí 24 drátů, výplet spoléhá na dvojí křížení.

 


FOTOGALERIE

 


 

 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu