Nadupaný gravel Giant Revolt Advanced 2

před 2 dny
Nevím proč, ale při poslední z testovacích jízd na Giantu Revolt Advanced 2, té nejsvižnější a nejradostnější ze všech, mi hlavou běžely vypalovačky Red Hot Chili Peppers jedna za druhou. Napadla mě dokonce taková paralela, co jsem jí chtěl uvést následující test, jenže pointu spolkla únava po dojetí, odnesl ji laktát. Méně poeticky řečeno jsem prostě zapomněl. Nejspíš ale vycházela z toho, že tahle muzika má hlavu a patu, nápaditost a říz. A že Revolt mi přišel stejný. Té energie, co se v obou skrývá!

 

 

Karbonový Revolt Advanced je u Giantu pro gravelisty takovou zlatou střední cestou – níže stojí Revolt s hliníkovým rámem, výše verze Advanced Pro se sofistikovanějším kompozitem, tedy i příslibem ještě lepších vlastností a nižší hmotnosti. Po boku jim stojí ještě varianty s písmenem X v názvu. Průbojnější, s teleskopickou sedlovkou v základní výbavě.

 

 

Říká se, že člověk by neměl soudit knihu podle obalu. Nejnovější, loni představenou generaci Revolta jsem si ale takto soudit troufnul. Zkušenosti Giantu jsou jasné a na rámu se stejně jasně dá číst, co nejspíš přinese. Výrazně zploštělá horní trubka u spoje se sedlovou, trubka sedlová hodně vybraná na spodním konci, podsazené sedlové vzpěry, na horních koncích taktéž zploštělé a navíc spojené do planžety, masivní spodní trubka. Tenhle rám o sobě zřetelně promlouvá, ale jestli říká pravdu, potvrdí až jízda. Optické porovnání s předchozí generací ukáže na většinovou podobnost. Jediným velmi zřetelným rozdílem je zbytnění spodní trubky. Má svůj důvod.

 

 

Při rozjímání při té příjemné únavě po dojetí, kdy člověk jen tak spokojeně sedí a zírá kamsi, mi došlo, jak jsem při nastavování kola narazil na drobnosti, co mi úplně neseděly, a jak mi tyto na konci byly úplně fuk. Ve spodní trubce se nově objevil úložný prostor, současná moderna. Povedený. Přístupný je snadno, ovládací mechanizmus (dost rozměrný pro snadnou manipulaci) je na dvířkách umístěný dobře.

V otvoru uvidíte vnitřní vedení, bovdeny a hadičku uložené v měkkém obalu, takže se později nedivíte, že při jízdě nikde nic nemlátí, že je tichá. Ke kolu je dodávána neoprenová kapsa dlouhá nějakých 30 cm, do níž vložíte věci a zasunete ji do rámu. Až potud povedené. Jenže spodní trubka rozměrově nakynula, pro tuhost i objem, velký průměr si drží po celé své délce. Konstruktéři jako by si toho u hlavové trubky všimli na poslední chvíli, a tak ji tu před napojením rychle zkosili. Nějak mě tohle místo vždycky praštilo do očí.

 

 

Giant už tradičně používá sedlovku D-Fuse, která je pohodlná a aerodynamická současně. Jenže zatímco u silniček je podobně, tedy do písmene D s rovnou stranou vzadu (ve směru jízdy), tvarovaná i trubka sedlová, u gravelu má tato kruhový průřez (průměr 30,9 mm). To kdyby někdo zatoužil po teleskopické sedlovce, co se z nějakého důvodu chytly i u gravelů. A tak je tu vložka, malý adaptér. A ten mě štval, když jsem si chtěl v terénu doladit výšku sedla. Nedržel na místě, vysunoval se se sedlovkou, a když tu jsem jednou vytáhl, spadl mi do rámu… Když jsem pak výšku ladil v klidu doma, už to šlo celkem hladce, ale pachuť zůstala.

 

 

A pak jsou tu dvě pozice uchycení zadního kola pro ovlivnění geometrie. Funguje to, rozdíl poznáte, ale za mne to je zbytečná složitost. Lepší je udělat jednu dobrou geometrii a dál neřešit. A Giant ji umí, ztvárnil ji i u tohoto modelu. Důležité je, že vše je zpracováno výtečně, takže nedochází k vibrování při brzdění ani k jiným neduhům.

 

 

Máte pravdu. Všechny tyhle připomínky jsou vlastně velmi subjektivní. Nemám patent na to, abych hodnotil, co je hezké a co ne. S vložkou v sedlovce to možná neumím (a hlavně se posed jednou nastaví a hotovo na roky) a vám se možnost změnit si geometrii i u gravelu líbí. A tak na usmířenou přidám jeden drobný detail zajímavý. Nápis na spodní rámové trubce, logo výrobce, si žije svým životem. Když se na něj díváte v místnosti, má fialový nádech. Pak vjedete do podzimního lesa a vidíte v něm žluté listí, na louce zas mění barvu do zelena. Dokonalý chameleon.

Skvělé ale je i kompletně integrované vnitřní vedení, i pod představcem dobře provedené, montážní body na doplňky (horní i spodní trubka, přední vidlice, zadní stavba). A to jsou pořád jen drobnosti. To hlavní totiž ukáže jízda. A tak vzhůru do terénu!

 

 

Tady, již zcela objektivně, Giant Revolt Advanced 2 čaruje. Subjektivní drobnosti jsou rázem zapomenuty navždy. Hrábnete do strun, ohulíte bedny a… Pardon, nějak se mi sem ta muzika pořád plete. Šlápnete do pedálů a nestačíte se divit.

 

 

První testovací jízdy jsem absolvoval s kratším rozvorem. V každém okamžiku jsem od geometrie dostával přesně to, co jsem zrovna dostat potřeboval, a navíc to bylo vždy přiměřenou měrou. Tohle je pro mne důležité zdůraznit. Když jsem v těžkém sjezdu potřeboval mít pod sebou hodně stabilní kolo, Revolt takový byl. Jenže si stále ponechal dostatek ovladatelnosti, aby mě hbitě provedl mezi kořeny, co takhle na podzim pod listím tak rády kloužou a berou předek, mezi velkými kameny. Aby mi umožnil dostatečně pružně měnit směr. Na klikaté pěšině mezi stromy jsem pak dostal přesně tolik snadné ovladatelnosti, abych nebyl dlouhý a ani v utažených točkách do nějaké té dřeviny v zápalu nadšení nenapálil. Současně byla stále patrná i stabilita. A tak jsem to pouštěl naplno z kopců a moc nezpomaloval na pěšinách. U geometrie zkrátka nezbyl prostor na jakoukoliv kritiku.

 

 

Prohození na delší rozvor znamenalo více ležérnosti a rozvahy, misky vah se trochu vychýlily dle očekávání. Jo, funguje to, jo, možná kdybych někam jel s brašnami na delší čas. Ale Revolt má v sobě tolik ohně, že bych ho rozhodně nechtěl tímhle způsobem zbavovat jiskry. Takže fajn, budiž, ale teď už rychle přenastavit zpět.

Jak zaznělo na začátku, rám Revoltu o sobě jasně promlouvá. A já teď mohu říci, že nelže. Dostal jsem to, co stavba na pohled slibuje. Tuhost byla jasně patrná, značná. Tenhle rám „nepřeperete“. I v těchto cenových hladinách (testovaný model přijde zhruba na 80 000 korun) se občas stane, že kvalitní rám přibrzdí zapletená kola. Tady ne. Vše spolu hrálo. Žádná měkkost výpletu, ráfků, žádná vyložená těžítka, ale to, co byste za vynaloženou sumu čekali a žádali. Šlápnete do pedálů a Revolt s chutí vyrazí vpřed. Požadavky od investice jednoznačně minimálně naplňuje, možná spíš i lehce předčí. Je to rychlík. Tečka.

 

 

Také z pohledu pohodlí jde o souznění. Když osadíte tvrdý rám schopnou sedlovkou, poznáte to – vsedě kolo pracuje, vestoje kope do nohou. Tady ne. Vnímáte jen pohodlí a rychle ztratíte potřebu pídit se po tom, kdo za něj hlavně může. Ze zoufalství z vlastní neschopnosti najít slabinu jsem vzal pumpu a dohnal pláště na pokraj maxima tlaku, který jsou schopné zvládnout. Adheze citelně utrpěla, ale já rozhodně necítil stejný propad v komfortu. Rám i komponenty, celá soustava tak, jak je navržená, pracuje dobře. Důležité je dodat, že místo duší byl v pláštích tmel. I to udělá své.

 

 

Kolo jsem měl zapůjčené na delší dobu, a tak se na jeho rámu na několik dnů usadil prach z cest, který poté vystřídalo podzimní mazlavé bláto. „Vykousnutí“ sedlové trubky pro získání prostoru pro zadní kolo je dotaženo až ke středovému pouzdru. To je ale před napojením na řetězové vzpěry protaženo pro zachování tuhosti téhle partie. A tak tu vzniká taková odkládací plocha. Když je málo bláta, něco si ho domů přivezete. Když je ho hodně, dost se tu nabaluje.

Posed je přiměřeně dlouhý, jezdec dobře situovaný. Nešlapal jsem před sebe, ale efektivně pod sebe, netísnil se, ani nebyl natahován. Okolo 40 mm širokých plášťů Giant Crosscut Grip TR zůstává i s kratší geometrií spousta místa a tohle obutí je příjemné univerzální pro různé situace – snadno se odvaluje, solidně drží. Snad jen úzké trubky řídítek a na nich tenká omotávka jsou pro chlapskou ruku málo.

 

 

Řádky jsou dopsány nebo popsány. Není potřeba cokoliv dodávat, sumírovat. Když Giantu Revolt hrábnete do strun, zjistíte, jakou má šťávu. Té energie! Can’t stop baby!

Připravil: Rudolf Hronza

Foto: Michal Červený


TECHBOX

  • rám karbon, Advanced-grade composite, pevná osa 12×142 mm
  • vidlice karbon, Advanced-grade composite, pevná osa 12×100 mm
  • řazení/přehazovačka/přesmykač Shimano GRX RX-610/RX-820/RX-820, 2×12
  • kazeta Shimano CS-HG710 (11–36 zubů)
  • kliky FSA Omega Modular AGX+ (převodníky 48/32 zubů)
  • brzdy Shimano GRX RX-400 HRD (kotouče Giant MPH 160 mm)
  • zapletená kola Giant P-X2 Disc
  • pláště Giant Crosscut Grip TR, 40 mm
  • sedlovka Giant D-Fuse, průměr 30,9 mm
  • sedlo Giant Grit
  • řídítka Giant Contact XR D-Fuse, šířka 440 mm
  • představec Giant Contact AeroLight, 80 mm
  • hmotnost 9,65 kg (vel. ML, bez pedálů)
  • hmotnost kol (P/Z) 1555/2135 g (včetně plášťů, tmelu, kazety, kotoučů, bez pevných os)
  • cena 82 999 Kč

web produktu


 

 


RÁM

Základní trojúhelník je vyroben jako monokok (Modified Monocoque Construction), stejně tak zadní stavba, poté jsou obě části spojeny v celek. Zmenšený trojúhelník zadní stavby byl zvolen pro snížení hmotnosti a zvýšení tuhosti, současně ale podporuje i pohodlí. Ve spodní trubce najdete dvířky přístupný úložný prostor. Hadičky a bovdeny jsou plně integrované, představec má pro jejich vedení speciální tunel.

OVERDRIVE

Už jste si tenhle pojem zažili? Znamená přístup Giantu k hlavové partii rámu – aby jí vdechl požadované vlastnosti, vsadil na vlastní kombinaci ložisek o průměru 1 1/8“ u horního a 1 1/4“ u spodního. Krk celokarbonové vidlice je zeslabovaný, ani tenhle detail Giant neopomněl.

TELESKOPKA I D-FUSE

Sedlová trubka s kruhovým průřezem o průměru 30,9 mm byla zvolena pro příznivce teleskopických sedlovek. Tento model je ale osazen karbonovou sedlovkou D-Fuse, takže v sedlové trubce najdete malý adaptér – sedlovka totiž má na průřezu tvar písmene D pro lepší aerodynamické vlastnosti i komfort.


 

GEOMETRIE NA DVĚ PŘÁNÍ

Jde o řešení užívané hojně u celoodpružených horských kol, ale Giant se nebál překročit hranice škatulek a nabídl jej i příznivcům gravel biků. Řeč je o možnosti změnit geometrii díky otočným vložkám (flip chipům), zde umístěným v patkách zadní stavby. Jedna pozice znamená více stability díky delšímu rozvoru (stejně tak i větší prostupnost pro plášť – až 53 mm), druhá pak rychlejší reakce při ovládání, více jízdní agility. Rozdíly v rozvoru činí 10 mm (1031/1041 mm u testované velikosti ML), stejný údaj platí pro délku řetězových vzpěr (425/435 mm). O milimetr se změní podsazení středového pouzdra pod spojnicí os kol a o 6 mm vzdálenost horní trubky od země (774/780 mm). Pro změnu stačí vyjmout zadní kolo, otočit vložky v patkách a upravit pozici třmene brzdy, což je dílem chvíle.

 


FOTOGALERIE

 

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu