TEST Jako kapka živé vody v moři všednosti se může zdát jakákoli prezentace kola, které není z karbonu. Jasně, vlastnosti černé pleteniny jsou neoddiskutovatelně nejlepší, můžete si u ní donekonečna hrát s vrstvením, tvarováním a úpravou vlastností takřka na každém milimetru plochy. Ale… Tím se snadno dostanete do šedi konfekce. Co se tedy trochu odlišit a ukázat že jdete vlastní cestou. Tou, která není prošlapaná tisícovkami karbonových podrážek tak hluboko, že takřka nelze uhnout z nastaveného směru.
V takovém případě se přímo nabízí titan, v jehož rodném listě stojí, že patří k nejlepším materiálům v oblasti absorpce otřesů a současně se stále tak trochu podobá ocelové klasice. Ve srovnání s ní je ale při shodné pevnosti o takřka polovinu lehčí. Zapomeňme tedy pro tuto chvíli na kult černého zlata a ještě doplňme, že budeme mít co do činění s materiálem s více jak šestkrát vyšší odolností vůči deformaci v porovnání se zmiňovanou ocelí. Kdo by pak chtěl kontrovat, že takových vlastností lze docílit i s hliníkovými základy, tomu nechť je odpovědí, že titan nemá prakticky žádnou únavovou křivku a stejně tak se u něj ani po letech používání nesetkáte s oxidací. Že lze takové kolo používat v plné kráse i bez potřeby krycího laku (a tedy hmotnosti navíc a současného rizika povrchových šrámů) po řadu let, je asi taky zjevné. I proto jsme se ve chvíli, kdy na test dorazil produkt domácí značky Equator, těšili na první dojmy.
Rozcestník
Pojmenování rámu Sensei, což v japonštině (先生) znamená učitel či mistr, je více než příhodné. S jeho pomocí se totiž můžete naučit porozumět vlastnímu já. Dostatečně agresivní geometrie vás nenechá v letargii prostého pozorování přírody, ale má za úkol nabídnout potřebné chování pro svižné silniční, ale vzhledem k prostupnosti zadní stavby a vidlice, i gravel výlety. Jak rychle při takové informaci proběhne hlavou, že tato koncepce může být pomyslným ideálem pro vlastnictví pouze jednoho kola, které dokáže nabídnout úplně vše, po čem v jeho sedle zatoužíte. Celá stavba je pak velmi střídmá, kulaté a oválné průřezy trubek nebudí dojem ničeho extravagantního, zmínka o slitině 3Al-2.5V připomíná laikovi spíše espézetku auta.
Důvěru v jeho vlastností tak více obhajuje zmínka, že shodný materiál je využíván v letectví a kosmonautice. Pokud ale kolo prohlédnete více z detailu, už vám fádní připadat nebude. Dokonale vytvořené housenky svarů jednotlivých trubek jsou mistrným dílem stejně jako profilované patky pro zadní pevnou osu. Že se česká značka nebrání pokroku, dosvědčuje přítomnost stále populárnějšího systému středového pouzdra T47, ale i usazení přehazovačky do patky standardu Sram UDH. Z dalších vychytávek doplňme víčko ve spodní stěně středu pro snadné nasměrování hadice brzdy a případně kabelu řazení skrze rám, variabilní průměry sedlových vzpěr v závislosti na velikosti rámu, nebo otvory v kónické hlavové partii pro průchod zmiňovaných hadic a kabelů tak, aby případné otvory v rámových trubkách neovlivňovaly vlastnosti základu. Univerzalita rámu je podpořena i informací o průměru 31,6 mm pro možnost volby klasické nebo teleskopické sedlovky.
Služebník pro všechny
Ač jsme silniční magazín, zde použitou výbavu Shimano GRX máme spojenou spíše s gravel kategorií kol. Na druhou stranu očekávané změny v nabídce Shimana a avizovaná řada Cues, která pod svá křídla pravděpodobně vezme hned několik modelových úrovní silničních i gravel sad, může tomuto „škatulkování“ udělat konec. My tak spíše oceňujeme univerzalitu využitelnosti komponentů bez omezení sklonem, ale i povrchem budoucích cílů našich cest.
U řady velkých značek jsme zvyklí, že i komponenty pro další osazení vybírají ve vlastních zdrojích, o to více potěší, že domácí Equator není v tomto ohledu pozadu a kromě titanové sedlovky s offsetem vytvořeným pomocí lomu trubky na cestě z rámu k zámku sedla, zde nesou jeho loga i zapletená kola. U těch pak z důvodu vnitřní šířky 25 mm padla volba na další domácí produkt, a to obutí Tufo Speedero v šířce 36 mm.
Cestou necestou
Jako na tobogánu jsme se cítili v sedle stroje, který se zcela vymykal obvyklým testovacím vjemům. Jasně, posed je trochu kratší a navíc je zde pro silničku nezvyklé tvarování řídítek Zipp s výrazně rozšířeným spodním úchopem. Při rozrážení protivětru jsme se tak cítili jako boxer útočící spodním hákem, ale na druhou stranu ergonomie ve spodním úchopu vůbec nebyla špatná. Stejnou spokojenost jsme ostatně vyslovili i ke tvarování brzdových pák GRX.
Je to trochu jiné než obvykle, ostřeji tvarovaný vršek je však skvělým místem pro pevné zaklesnutí rukou. To se pak dá jet nadoraz ve stoupání, aniž bychom se museli starat o to, jestli má ruka stabilní pozici a prsty dosáhnou kam potřebují. Opomenout nesmíme ani možnost dokonale citlivého ovládání brzd, povrchová úprava pák nenechá kůži sklouznout, ani když je zpocená, a intuitivní ovládání řazení je u této značky vlastně samozřejmostí.
Ale ani tyto drobnosti odlišující stroj od běžné silniční produkce nás nemohly odtrhnout od vlastního chování rámu. První, co nás oslovilo, byla nadprůměrná úroveň pohodlí. Titan je prostě skvělý materiál, což bylo cítit při pohybu sedlovky, která se pod sedacími partiemi pohupovala jako stéblo trávy ve větru, kdykoli se na cestě objevily nerovnosti. Dokonale jí v tom sekundovalo i sedlo Brooks, které (ač napohled i dotyk působilo trochu plastově, vždyť tuto značku má většina pamětníků spojenou hlavně s kvalitním zpracováním přírodní kůže) nabídlo svým tvarováním i pružností naprosto spolehlivou podporu. Však v následných chvílích jsme skořepinu několikrát dostali až na kontakt se zámkem sedlovky, což je dostatečným potvrzením jeho možností.
Těmi následnými chvílemi myslíme část testu, kdy jsme se prostě neubránili pokušení a zakousli vzorek obutí do štěrkových cest Křivoklátska. Široké ráfky ve spojení s dezénem plášťů zvládaly transformovat energii na pěkně svižný let po lesních cestách, mnohde ještě lesníky vylepšených o technické úseky mezi zbytky stromů po kácení. Tady by se hodilo chvílemi i hrubší a širší obutí, které výrobce samozřejmě jako alternativní volbu nabízí. Jen se ale povrch trochu vyhladil a profil srovnal, byli jsme opět ve svém živlu.
Při všech těchto situacích jsme se mohli spolehnout na velmi snadno ovladatelný předek. Při označení geometrie jako agresivní tedy značka zjevně nepřeháněla. Kolo jsme také v žádném případě nemohli označit jako poddajné nebo měkké. Kdykoli jsme se totiž opřeli do pedálů, stroj vystřelil kupředu. Vlastnosti tedy z našeho pohledu byly v naprosté harmonii: kde jsme potřebovali tuhost, dostalo se jí; kde jsme si přáli komfort, stroj ho nabízel.
Hříšné myšlenky
Co si ale počít ve chvíli, kdy se dostanete na limity, přeci jen skladba převodníků 48/31 zubů nechávala po drtivou většinu času ve hře jen větší z obou, stejně jako jsme se nedostali na opravdu sportovní rychlosti. I zde je ale možná odpověď. Značka vám dokáže kolo připravit doslova podle přání. Vybrat tedy kliky s „dospělými“ převodníky a k tomu vysoké ráfky pro užší obutí, rázem jste na jiné planetě. Takové úvahy ale nechejme jen v úrovni teoretizování, prostor pro test bohužel neumožňuje několikerou výměnu kola a prověrku změny vlastností. To už zůstane v případě zájmu na vás. My se při ukusování předjarních kilometrů v sedle Equatoru raději pohybovali na hranici civilizace a obvykle nezřídka volili únik z asfaltu na zpevněné cesty. Tam bylo zjevně tomuto stroji nejlépe.
Eda Pinkava
Foto: Jaroslav Svoboda
EQUATOR SENSEI TITANIUM
materiál rámu Equator Titanium 3Al-2.5V
vidlice celokarbonová Equator Gravel Carbon, kónický sloupek 1 1/8–1,5“
zapletená kola Equator Gravel 40C Disk, pláště Tufo Speedero, 36 mm, hmotnost kol XX!!! g (P/Z, včetně kotoučů 160/160 P/Z, plášťů, duší a kazety), hmotnost plášťů/duší XX!!! g
sada Shimano GRX Di2 RX810 (11 rychlostí, kazeta 11–34 zubů)
kliky Shimano GRX RX810 (převodníky 48/31 zubů)
doplňky představec Equator Titanium (110 mm), řídítka Zipp Service Course (470 mm), sedlovka Equator Titanium (31,6 mm), sedlo Brooks Cambium C17 (ližiny ocel)
velikosti 470, 490, 510, 530, 620 mm
hmotnost 9,3 kg (velikost 510 mm, bez pedálů)
cena 149 900 Kč
GEOMETRIE (vel. 510 mm)
sedlová trubka: 510 mm
horní rámová trubka: 540 mm
hlavová trubka: 150 mm
zadní stavba: 430 mm
hlavový úhel: 71,5º
sedlový úhel: 74º
BB Drop: 69 mm
reach: 380 mm
stack: 577 mm
rámový set Equator Sensei Titanium – 59 990 Kč (rám, karbonová vidlice Adventure Gravel/Adventure Bikepacking, titanová sedlová objímka, titanové distanční podložky, hlavové složení, pevné osy)
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT