Samozřejmě máte pravdu, nároky na kvalitu šroubu jsou zvláště při
terénní
jízdě nemalé. Nejčastěji se lze setkat se sedlovkami, které mají jeden
centrální šroub. Ten ale musí být dimenzován tak, že počítá jak
s velkou
zátěží při jízdě, tak i s vyšší hmotností jezdce. (Podobně
dimenzovány jsou
i samotné trubky sedlovky – když jsme před několika lety zkoušeli v
laboratoři karbonovou sedlovku, trubka praskla při zatížení
odpovídajícím
více než 600 kg.) Existují i sedlovky, které upínají sedlo dvěma
šrouby.
Samozřejmě zde působí psychologicky fakt, že praskne-li jeden šroub,
stále
zůstane druhý. Setkat se lze i s jinými způsoby upnutí sedla. Za
defektem
bych viděl buď chybu při výrobě, vadu materiálu apod., ale také třeba
použití příliš velké síly při utahování a tedy přetažení šroubu.
Jeho
prasknutí není časté, ale spíše výjimečné, proto není možné říci,
že
sedlovky s centrálním šroubem jsou nebezpečné – to by pak i na kole
bylo
nebezpečné vše, vždyť se stane, že praskne klika, představec, ližina
sedla,
rám, ráfek, drát, plášť, vidlice…
Rudolf Hronza
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT