S příchodem gravel biků nezůstala pozadu ani Merida. Její model Silex nyní přijíždí v nové generaci. A chce být ještě univerzálnější než dříve. Důkazem může být větší prostupnost plášťů nebo pozměněná geometrie, která se vyznačuje například odlišným reachem a jiným úhlem hlavy, než tomu bylo u předchůdce.
Merida si je velmi dobře vědoma, jak se od představení prvního modelu Silex v roce 2018 kategorie gravel vyvinula. Kola jsou rozmanitější, komfortnější, někdo by řekl (a je to mnohdy pravda) mnohem více nakloněná k MTB. Gravel zkrátka urazil pořádný kus cesty. Merida nechce být se svým dříve poněkud neobvykle vypadajícím modelem Silex pozadu. Značka uvádí, že i přes své odlišnosti si Silex našel fanoušky všude po světě jako oddaný společník pro různá dobrodružství na kole, ať už šlo o tréninky nebo každodenní dojíždění do práce po rozbitém asfaltu. Proto s modelem pokračuje dál, ač za určitých změn.
Všestrannost a klidně i bikepacking
První Silex se dle výrobce vyznačoval hlavně třemi vlastnostmi – stabilitou, pohodlím a přesným ovládáním. Nová modelová verze si zachovává tuto všestrannost. Vlastně, chce jít dále… Za zmínku stojí zvýšená světlost pro průchod plášťů až do rozměru 700 x 45 mm. To samo o sobě zvyšuje komfort a posouvá jízdní vlastnosti vpřed. Vylepšená geometrie se vyznačuje převážně zvýšeným reachem a zřetelně uvolněným úhlem hlavy (69.5°). Tyto úpravy byly provedeny pro lepší stabilitu, zejména v případě, kdy Silex zatížíte vybavením na bikepacking nebo jezdíte v drsnějším terénu. Kratší, sportovněji vyhlížející hlavová trubka se pak pojí s delší vidlicí. Tím si zachovává oblíbenou pohodlnou jízdní pozici tolik typickou u první verze z roku 2018.
Malé odlišnosti možností mezi alu a karbonovými rámy
Kromě zmíněných aktualizací dostává nový Silex také vedení kabelů Wire Port. To kvůli aerodynamice a elegantnímu vzhledu. Wire Port bude k dispozici nehledě na cenu kola, takže i u dostupných hliníkových rámů (váha hliníkového rámu 1 900 g). Tento styl vedení zároveň zabraňuje drnčení a oděru. Všechny nové Silexy budou jezdit s 1x nebo 2x hnacím ústrojím a v možnostech osazení nechybí dovybavení blatníky nebo pro hliníkové rámy možná instalace nosiče. Merida zároveň zvětšila velikost brzdového kotouče na 180 mm vpředu i vzadu. To pro lepší kontrolu při plném zatížení. Větší kotouče zároveň podporuje technologie chlazení brzd zvaná Disc Cooler, kterou najdete na karbonových kolech (váha karbonového rámu 1 220 g).
Mnohem více na pohodu
Vzhledem k tomu, že model Scultura Endurance GR přebral roli gravel kola coby závodního stroje na gravelové závody, má být Silex mnohem pohodovějším strojem. Zaměření na terén, bikepacking, dlouhá dobrodružství – a to se zachováním osvědčených prvků, jako je několik montážních bodů na vidlici a rámu (celkem šest) a přidání prvků nových, jako je vnitřní vedení kabelů pro přední náboj dynama. To má být nový Silex.
FOTOGALERIE
O novém Silexu si můžete přečíst také na oficiálních stránkách Meridy.
připravil: Martin Kuška
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT