Slovenský Kellys odvedl za poslední roky pořádný kus práce. Některé jeho modely se staly bestsellery a ambici má i nejnovější generace elektrokol Tygon a Tayen. My se podíváme na druhý zmíněný, protože dámským elektrokolům často není věnována správná pozornost. A to je škoda. Právě Kellys Tayen R si ji díky použitým technologiím a výbavě zaslouží.
Moderní hardtaily prodejům dominují a jinak tomu není ani v segmentu elektrokol. Právě na tento recept sází i dámská verze zmiňovaného Kellysu Tygon, tedy Tayen. Už předchozí generace zaujala široké publikum bikerek. Na té současné pak Slováci provedli řadu vylepšení, aby kola v neúprosné konkurenci nezapadla. Hlavním trumfem má být výkonný motor s kompaktními rozměry, baterie s pořádnou náloží Wh a rám, který nepochází z Tchajwanu, kam jiní výrobci běžně zadávají výrobu.
Moderna bez zbytečných experimentů
Vzezřením se Tayen R zařadil do kategorie hardtailů, které jsou něco víc, než konzervativnější XC a maratonské stroje. Napovídá tomu silueta, geometrie, zdvih vidlice i mohutnost některých rámových partií. To co se týká masivní hlavovky, spodní části sedlové trubky u pouzdra pro elektromotor a subtilní není ani spodní rámová trubka, protože pojímá rozměrnou baterii. Jelikož jde o dámské elektrokolo, jsou přítomny i elegantní hydroformingové trubky. Mluvíme hlavně o horní rámovce a vzpěrách zadní stavby. Moderní vzhled je dán i použitými laky. Bikerky v nabidce najdou fialovou, růžovou, azurovou, bílou nebo třeba netypickou „rose gold“.
Výroba rámu v EU za použití nejnovějších technologií
Jednou ze zajímavostí na rámu Tayenu R je způsob, jakým byl vyroben. A také kde. Kellys produkci mnoha svých kol ponechává na starém kontinentu a laťku výrobních standardů nastavuje velmi vysoko díky technologiím, za nichž rámy vyrábí. V Evropě tato kola vznikají za pomoci automatizované výroby. Proces obnáší laserové řezání trubek a robotické svařování. Slovenský výrobce udává, že tímto způsobem docílil bezkonkurenčních přesností i kvality a jako důkaz doporučuje sledovat třeba celohliníkové laserově řezané kryty baterií. Rám Tayenu R je navíc vyráběn ve všech specifikacích se zadní pevnou osou pro dosažení větší tuhosti celku. A to je u elektrokol, která váží o pár kil více než klasická kola, znatelné. Přítomna je i přední pevná osa u vidlice. Tu bikerky najdou v každém stupni výbavy.
Elektrifikace na maximum
Jako jeden z hlavních trumfů vnímá Kellys svoji několikaletou spolupráci s japonským Panasonicem, který Slovákům dodává motory se špičkovými výkony. Nejnovějším počinem výrobce je jednotka s hmotností pouhých 2,9 kg a točivým momentem 95 Nm. Je pojmenovaná GX Ultimate a byl jí osazen i Tayen R. Panasonic tímto motorem nastavuje novou laťku i tak zavedeným značkám na poli pohonů pro elektrokola, jako je Bosch nebo Shimano. Jednotka je zároveň vybavena chytrým automatickým režimem, který umí monitorovat parametry při jízdě a dle toho upravovat úroveň asistence, aby byla jízda co nejplynulejší, bez námahy a dojezd se zároveň maximálně prodloužil.
Motor saje energii z nové lithium-iontové baterie s gelovým chlazením Kellys Re-charge V10. Na tu je Kellys mimořádně pyšný a není se čemu divit. Jde o baterku s nejlepším poměrem hmotnosti a výkonu ve své třídě. Všech 725 Wh přichází na 3,7 kg. Kellys umožňuje taky mimořádně rychlé nabíjení díky 4,5Ah nabíječce (5 h – 80 %, 6 h – 100 %).
Celý systém se ovládá přes ovladač s barevným displejem a náloží nových funkcí. Jeho umístění je při gripu na levé straně řídítek. Jednotku lze díky Bluetooth spárovat s chytrým telefonem a využívat ji tak prostřednictvím aplikací. Jedněmi jsou appky Komoot / Wahoo GPS pro promítání navigace, ale podporována je také oblíbená Strava, do které se bikerkám nahrají například údaje o kadenci ze senzoru v motoru. Ovladač s displejem má zároveň USB port, takže není problém dobít si telefon klidně uprostřed divočiny.
Dostupné modely a jejich výbava
I přes pokročilé technologie zpracování rámu Kellys svoje dámské hardtaily nijak cenově „nenastřelil“. Naopak. Ponechal je v atraktivních cenových hladinách, ač se samozřejmě u levnějších specifikací, které začínají už pod 60 tisíci, musí počítat s určitými kompromisy. To nejdůležitější ale zůstává nehledě na cenu – motor Panasonic GX Ultimate spolu s baterií o kapacitě 725 Wh. Stupně výbavy se pak označují jako R10, R50 a R90. Na výběr je dokonce mezi 27,5″ a 29″ koly s tím, že menší průměr je vázán k nejmenší rámové velikosti. Kellys svěřil pohon několika sadám od Shimana, kdy nejvyšší specifikace Tayen R90 nasazuje oblíbenou dvanáctku Deore / Deore XT. Krom toho má vzduchovou vidlici RockShox 35 Gold RL se zdvihem 120 mm a teleskopickou sedlovku Limotec. Ta se vysouvá do výšky 125 mm. Za tento Tayen dají bikerky lehce přes 80 000 Kč.
Všechny dostupné specifikace, které jsou navíc za akční ceny, najdete přímo na stránkách výrobce zde.
připravil: Martin Kuška
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT