Vzduchové i pružinové odpružení ovládané na dálku, bez drátu a plně přizpůsobitelné každému? No jasně, říká v těchto dnech americká liška, pružinářský gigant Fox. Jeho nejnovější inovace, systém Live Valve Neo, má být bezdrátovým odpružením, které jde o významný skok vpřed díky zcela nové architektuře a průlomovému protokolu Neo. Tento systém čte terénní vstupy až 400x za sekundu, čímž má být na trailu tak efektivní, jak to dosud nebylo možné.
Fox systém Live Valve spustil už v roce 2018. V té době se dalo mluvit o nejpokročilejším systému řízení odpružení, ale rychlost signálu z bodu A do bodu B spoléhala čistě na dráty. Fox připouští, že bezdrátová technologie před více než pěti lety prostě nebyla dostatečně rychlá. Proto jsme si museli pár let počkat, než přijde Live Valve Neo. Se systémem Neo se bikový svět poprvé mohl seznámit v srpnu 2024 díky teleskopické sedlovce Transfer Neo. Výrobce ale dodává, že skutečný potenciál Neo byl realizován, až když jej aplikoval na bezdrátovou síť elektronického odpružení. Výsledkem je, že systém snímá, vysílá a upravuje reakci odpružení na otřesy za pouhou 1/70 sekundy. Slovo “latence” je tak úplně zapomenuto…
Práce senzorů
Live Valve Neo může podávat svůj výkon a upravovat funkci odpružení především díky instalovaným senzorům a controlleru. Controller má své místo u horního oka tlumiče. Vidlicový senzor je namontován na přední brzdový třmen. Pomocí vestavěného akcelerometru zjišťuje jak úhel terénu ve kterém jedete, tak sílu nárazu, která působí na přední plášť. Zadní senzor se montuje na třmen zadní brzdy. Určuje nárazovou sílu, ale již neměří úhel terénu, protože ten má na starosti přední senzor. Senzory přenášejí pouze nezbytná data a pouze když je to nutné, čímž se zabrání zbytečnému zpoždění komunikace mezi jednotlivými částmi systému. Dodejme ještě, že protokol Neo předává informace do řídicí jednotky během jedné milisekundy.
Výhody na trailu i v parku
Live Valve Neo je technologie postavená na osvědčených platformách tlumičů Float X a DHX. Už podle toho může být jasné, že zájemci budou vyvstávat hned z několika jízdních stylů, kdy tím nejzásadnějším bude pravděpodobně závodní enduro. Však v posledních třech letech Fox systém vyzkoušel a testoval s těmi nejnáročnějšími jezdci na světě v rámci programu RAD (Racing Applications Development). A to od Světového poháru v enduru až po mistry světa ve sjezdu. Ať už se jezdec honí za svým osobním maximem, nebo chce jen dát zabrat svým jezdeckým kamarádům na trailech, Live Valve Neo má poskytnout maximální výhodu.
Jde hlavně o rychlost systému. Neo čte terénní vstupy až 400krát za sekundu, snímá, vysílá a upravuje funkci odpružení za pouhou 1/70 sekundy. To se děje díky 2-polohovému aretačnímu magnetickému solenoidovému ventilu, který se zmíněnou “bleskovostí” ovládá kompresní okruh a přepínání mezi režimy odpružení. To se hodí pro skoky, stoupání i pro jízdu v klopenkách, kdy se systém zaměří na to, aby odpružení poskytovalo co nejvíc trakce.
Aplikace nesmí chybět
Uživatelé Foxu určitě velmi dobře znají aplikaci Fox Bike. Ta nově podporuje všechny aspekty Live Valve Neo a nabízí funkce, jako jsou návody k nastavení, aktualizace firmwaru a Live Valve Neo Tunes. Jezdci si zde mohou vybrat z pěti přednastavených setupů – Standard, Firm, Plush, Open a Closed, případně si ukládat své jízdě přizpůsobená nastavení. Nastavení je možno sdílet s ostatními jezdci. Fox obecně slibuje velmi široké možnosti. Rozhraní aplikace totiž zároveň monitoruje úroveň baterie, zajišťuje připojení komponent a sleduje servisní intervaly pro konzistentní výkon.
Teď stačí jen namontovat tlumič, připojit senzory, synchronizovat appku a vydat se na svůj oblíbený trail.
připravil: Martin Kuška
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT