Historie značky, která vloni oslavila kulaté padesátiny, se počala odvíjet v roce 1972, kdy společnost založená Kingem Liu a Tonym Lo začala s výrobou kol pro některé z předních značek, za všechny například Nishiki a Schwinn. Dokonalá orientace v oboru a nabírání zkušeností v branži vedlo k logickému zlomu, totiž k založení vlastní značky a produkci kol pod její hlavičkou.
Tato událost je datována do roku 1981. Po průniku na tchajwanský trh expanduje prodej vlastních kol Giant i do Evropy a Ameriky. O pouhých šest let později dochází k dalšímu zlomu, tentokráte technologickému.
Značka totiž zařadila do sériové produkce karbonové rámy, konkrétně silniční stroje Cadex. V kontextu s tímto tahem je dokonce prezentována jako první výrobce zapojující do procesu vývoje a designu počítačové technologie.
Opomenout samozřejmě nesmíme ani v té době se rozvíjející MTB sekci a s ní spojené testování novinek. A jak lépe zajistit dokonalou prověrku materiálu v nejtěžších podmínkách, než jím vybavit závodní tým. Pokud vám něco říkají jména jako John Tomac nebo Rune Hoydahl, tak vězte, že právě oni patřili k jezdcům podporovaným Giantem.
To není ale zdaleka vše. Zlomová technologie Compact Road, zdomácnělá v současnosti pod pojmem sloping, byla další, se kterou Giant vyrazil do světa a která se později lavinově rozšířila. To se psal rok 1997 a jezdci týmu ONCE, mimo jiné Joseba Beloki a Laurent Jalabert, na těchto kolech proháněli soupeře v kopcích Tour de France. Následoval Total Compact Road, zkráceně TCR, jímž je označována silniční řada závodních kol doposud.
V roce 2004 se narodil systém MTB odpružení Maestro, který je taktéž využíván dodnes, jen inovovaný. Opomenout samozřejmě nesmíme ani soustředění výrobce na ženskou část cyklistického světa. Právě pro ni se zrodila v roce 2008 značka Liv, která po boku Giantu putuje svou vlastní cestou ryze dámského střihu a geometrií.
A je tu rok 2013, doznívají oslavy předchozího roku a čtyřiceti let fungování firmy, a už je tu další převratná novinka. Giant totiž nasadil kompletní kolekci kol s tehdy novým rozměrem 27,5“. Nebyl sice prvním výrobcem, ale jedním z nejdůležitějších. Je tu však ještě jedna kategorie kol, o níž doposud nebyla řeč. Ano, je to sekce gravel. Zde zmiňme rok 2018 kdy se zrodil nový Revolt, kolo připravené snášet ty nejnáročnější podmínky šotolinových cest.
Kniha úspěchů značky ale není zdaleka dopsána, my jsme rozhodně nevyčerpali ani to, co v ní stojí doposud, a tak se můžeme těšit na další a další novinky, které posunou možnosti kol k vyšším metám. Giant patří mezi ty, kdo určují směr, jsou následováni.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT