- 0 – minimální náročnost
- 5 – akce pro průměrně zdatného mechanika
- 10 – nastal čas navštívit servis
Potřebné nářadí:
- imbusy
- dřevěná/pryžová palička
- čistící prostředek
- vazelína
- lis a vyrážeč (u SI verze)
1. Nejprve odpojíme přední brzdu. U V-typu stačí odmontovat pouze levou čelist, u kotoučovky je nutné sundat celý třmen, u silniční brzdy pak je nejlepší demontovat čelist z vidlice pomocí centrálního šroubu. V případě nutnosti je samozřejmě potřeba také rozpojit vedení cyklocomputeru.
2. Demontáž hlavového složení je jednoduchá, stejná jako u běžného ahead provedení: povolíme šrouby na představci, šroub v zátce zcela vyšroubujeme, představec a případně distanční podložky sejmeme a lehkým klepnutím pomocí paličky na sloupek řízení vyjmeme vidlici z rámu. Řídítka k němu následně opatrně připevníme pomocí drátku s plastovou bužírkou, aby nedošlo k poškození laku, nebo provázku, abychom zabránili zalomení bovdenů nebo brzdových hadiček.
3. Ložiska a prachovky vyjmeme z misek, v případě semiintegrovaného složení zkontrolujeme pracovní dráhy ložisek a jejich opotřebení. Ložiska včetně drah vymyjeme a po vysušení namažeme. Pokud jsou cartridge opatřeny prachovkami, pomocí jehly tyto opatrně vyjmeme, vypereme a po vysušení opatříme novou náplní vazelíny.
4. Vše znovu poskládáme v opačném pořadí a pomocí horní zátky seřídíme vůli. Hlavové složení se musí zcela volně otáčet, avšak bez sebemenší vůle. Tu lze snadno detekovat, pokud kolo zvedneme za sedlovku a předním kolem mírně klepneme o zem. Z oblasti hlavové trubky nesmí vycházet žádné vibrace.
5. V případě výměny integrovaného složení nahradíme stará ložiska za nová stejného rozměru a dále postupujeme podle bodu č. 4.
6. Jestliže měníme semiintegrované složení, je třeba vyjmout z rámu misky za pomocí vyrážeče a nalisovat nové. To samé platí i o spodní misce umístěné na sloupku řízení.
7. U některých složení především na silničních kolech je možné setkat se s tenkými plechovými podložkami, pomocí nichž se vymezuje prostor mezi spodní hranou hlavové trubky a korunkou vidlice. Ty se vkládají mezi cartridge a misky v rámu. Jejich absence může způsobit nefunkčnost celé soustavy
tip Pokud si nejste jisti rozměrem integrovaného hlavového složení na vašem kole, existuje snadná pomoc – speciální měrka. V každém dobře připraveném cykloservisu by měla být součástí základní výbavy.
Připravil: André Vebr, Foto: Lubor Severin
Chci se zeptat co mám delat když je to hlavové složení uvolněné
Také by mě zajímalo
Jaká jeho část? Definujte problém, popište detailně situaci.
No to tam psali,pokud to dobre chapu ze mate vuli mezi lozisky.. povolte predstavec,dotahnete horní sroub na krytce co vede do jezka uvnitr sloupku vidlice.. jen tak,aby to uz nevaklalo,ne vic aby se nezmackly ložiska a volne se to otacelo.
Mám kolo TREK X-CALIBER 8-TREK BLACK/FIREBRAND 29´´ KOLO 2017
Přední odpružení
RockShox Recon Silver, spirálová pružina, nabíjení, zamykání TurnKey, geometrie G2 s offsetem 51 mm u kol 29″, zdvih 100 mm (rychloupínák)
Chci si pořídit vzduchovou vidlici 29 s pevnou osou.
Otázka zní: Je potřeba měnit přední kolo nebo stačí změnit náboj v kole?
Díky za radu.
Dobrý den, pokud s novou vidlicí zachováte průměr krku, typ osy, pak by neměl nastat problém, nicméně pro 29″ kola je přední pevná osa důležitá, neškrtá pak brzdový kotouč při zatáčení