O jednotlivých systémech odpružení bylo popsáno mnoho řádek, stejně tak i o jednotlivých modelech vidlic či tlumičů. Jedná se někdy více, někdy méně, o technicky složité komponenty, na jejichž správném chodu závisí i výsledné jízdní vlastnosti kola. Mylně se domnívají ti, kteří tyto komponenty považují za bezúdržbové, protože na kole je opravdu málo takovýchto součástek a odpružená vidlice či tlumič k nim rozhodně nepatří. Přinášíme několik tipů, jak předcházet nepříjemným závadám způsobeným zanedbanou údržbou, která u pružících segmentů současně znamená snižování životnosti.
-
Nečistoty na kluzácích a kolem těsnění důkladně otřeme suchým a čistým hadrem. Očista by rozhodně měla proběhnout pokaždé vyjížďce či závodě ve zhoršených podmínkách, ovšem pravidelnost by měla platit i při provozu v suchu.
-
Ochranné pryžové manžety, pokud je jimi vidlice vybavena, vyjmeme z uložení v těsnění, zevnitř vytřeme a necháme je přes noc volně na kluzácích, aby vyschly. Tato očista je vhodná především po umytí kola či po delší jízdě v dešti. Jestliže tak nečiníme, usazující se prach a voda mohou narušit hladké plochy kluzáků.
-
Pro hladký chod vidlice mažeme kluzáky a těsnění silikonovým, popřípadě teflonovým olejem, podle doporučení výrobce. Jiný druh raději nepoužíváme, protože hrozí narušení pryžových částí. Mazáním delší dobu před vyjetím (například večer) dáme oleji šanci provzlínat do těsnění, a také předejdeme nabalování nečistot.
-
Jestliže pružení zajišťuje vzduch či vzduchová patrona, čas od času zkontrolujeme jeho tlak. Pro jeho správnou hodnotu se opět řídíme podle doporučení výrobce.
-
Pokud je vidlice vybavena pružinami nebo elastomery, jejich údržba by měla být častější než jednou za sezonu. Občas je vyjmeme, vyčistíme a namažeme doporučenou vazelínou. Ta bývá pro hladký chod vidlice většinou řidší než vazelína do ložisek.
-
Některé modely vidlic se promazávají pomocí maznic a mazací pistole. Její pořízení je poměrně nákladná záležitost, vyplatí se proto raději kontaktovat servis, který jí je vybaven.
-
U vidlic s tlumením pomocí otevřené olejové lázně (např. Marzocchi) se doporučuje po prvních 500–1000 km provést výměnu oleje. Dochází totiž k „záběhu“ nového komponentu a veškeré při něm uvolněné nečistoty či drobné částečky mohou narušit těsnění vidlice a tím podstatně snížit její životnost. Tento úkon je lepší provádět v odborné dílně.
-
Riziko poškrábání hladkých ploch kluzáků u vidlic, které nejsou vybaveny pryžovými manžetami (až na výjimky se jedná o celou současnou produkci), lze v extrémních podmínkách snížit pomocí neoprenových návleků se suchým zipem. Jejich výhodou je možnost snadného odejmutí z vidlice, vyprání a následného vysušení.
-
V případě zadního odpružení také platí výše uvedené, tedy především snaha o udržení čistoty plochy pracovního pístu tlumiče. Zde jsme ušetřeni o jeho rozebírání, to lze doporučit jen a jen servisu, mažeme opět část kolem jeho těsnění.
-
Tlumič můžeme také opatřit neoprénovým návlekem, který eliminuje destrukční činnost nečistot. Dobré jsou také krátké blatníčky chránící pouze tlumič (např. GT takto vybavuje své fully v sériové nabídce).
-
Jestliže se jedná o vzduchový tlumič, kontrolujeme tlak podle tabulek doporučených výrobcem, opět aspoň jednou za měsíc podle četnosti vyjížděk. Malý tlak nejen zcela mění vlastnosti celého kola, v extrémním případě může být pro tlumič i ničivý.
-
Nezapomínáme také na kontrolu dotažení šroubů všech uložení zadní stavby a stejně tak i na promazání čepů vzlínavým olejem (např. WD-40).
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT