Nejstarší MTB maraton v České republice letos oslaví své 30. výročí. Všichni jej znají pod pojmenováním Drásal. Svůj název získal závod po českém obrovi, který kus svého života prožil ve městě Holešov, kde i zemřel. Svou velikostí vyčníval nad ostatními lidmi. Říká se, že stejně jako holešovský závod horských kol vyčnívá nad ostatními závody. Něco na tom bude. Nikde jinde není možné zajet si v čisté přírodě trasu dlouhou až 200 kilometrů. To je možné zkrátka jenom na Drásalovi v Hostýnských vrších.
Stejně jako všechno poctivé vznikal i tento závod z nadšení cyklistických fandů. Historie sahá na počátek devadesátých let minulého století, kdy se po dlouhé době naskytly první možnosti cestovat a navštívit země, jako je Rakousko, Itálie nebo Švýcarsko. Poznat nejen kulturu, ale i přírodu a třeba také sportovní akce. Budoucí pořadatelé Drásala to udělali, zažili mimo jiné zahraniční bikemaraton a řekli si, že by rádi vyzkoušeli, zda je možné něco podobného zažít i v našich podmínkách. A zjistili, že to možné je. Na začátky zavzpomínal Jaroslav Bachner, jeden ze zakládajících členů.
Kdo se okolo závodu pohybuje trochu blíže, jistě už zaslechl, že vše vlastně začalo v hospodě.
„Je to tak. Celé to vzniklo a od základu se vyvíjelo počátkem roku 1993 v legendární hospodě U Cabiša, kde jsme se s Jardou Ondrušákem, Jirkou Mrázkem a Zdeňkem Koláčkem rozhodli uspořádat první velký MTB maraton. Jeho nultý ročník se uskutečnil hned téhož roku v červnu a nastartoval šňůru adrenalinových zážitků jak pro organizátory, tak pro sportovce. V tomto roce se jela trať dlouhá 125 kilometrů z Holešova přes Hostýnské, Vsetínské a Vizovické vrchy nazpět, která vlastně neměla se současným okruhem moc společného.“
Jak se vaše organizátorská čtveřice dál vyvíjela a jak se vyvíjel samotný závod?
„Jak rostl počet startujících, stoupaly i nároky na organizaci. Po roce 1996 z organizačního výboru postupně odešli Zdeněk Koláček a Jirka Mrázek. Od roku 1997 získal maraton své současné jméno Drásal. Stále se jednalo o jednu supermaratonskou trať, jejíž délka mírně kolísala mezi 115 a 125 kilometry. Později se do pořadatelského týmu přidali bráchové Fojtíkové. Ondra, což je tak trochu ikona tohoto závodu, je čtyřnásobným vítězem a Drásal je jeho srdeční záležitostí. Jedním z nových nápadů, které do závodů vnesli, je nejdelší trasa Obr Drásal. Nutno podotknout, že není pro každého a je opravdovou lahůdkou. Zároveň je ale symbolem Drásala – mocným a proslulým. Dalším zlomovým momentem bylo zařazení Drásala do seriálu Kolo pro život, a to od samotného počátku existence tohoto seriálu, tedy od roku 2000. Od té doby se do závodu propsala řada dalších změn.“
Co se změnilo zařazením závodu do seriálu Kolo pro život, který na rozdíl od 125 km dlouhé trasy míří spíš na účastnickou masu?
„Dá se říci, že v předstihu před dalšími získal náš závod na kvalitě, zejména co se zázemí týče, jelikož požadavky ze strany KPŽ byly vysoké a donutily nás řadu věcí postupně zlepšit a změnit. Důsledkem zařazení do KPŽ právě bylo i zařazení kratších tras, a to 53 km v roce 2007 a později 38 km. Postupně se měnilo také zázemí závodu a v současné době závodníky v cíli vítá majestátní zámek Holešov a jeho nádherná francouzská zahrada.“
Na oslavu 30. výročí jste si pro závodníky připravili hned několik novinek. Které to budou?
„Novinek je více, napříč všemi trasami. Ale začneme tou nejnáročnější výzvou, která letos bude ještě o krapet těžší. Závodníci, kteří se postaví na start závodu Trachea Obr Drásal, budou mít před sebou tentokrát neuvěřitelných 200 km. Budou také muset vstávat dřív, protože startovat se bude už v pět hodin ráno, aby byl zachován časový limit pro zvládnutí takové porce kilometrů. Zcela netypickou kategorii pro cyklistické závody připravili pořadatelé v podobě závodu štafet. Je to skvělá možnost, jak se dá zažít výjimečná atmosféra Obra a užít si tento jedinečný závod s partou kamarádů. Štafetu budou tvořit čtyři závodníci, kteří si trasu rozdělí po zhruba 50 km. Předávky budou na Trojáku, Tesáku a Semetíně. Naší snahou je propojit individuální sport v jeho extrémní podobě s týmovým duchem a jedinečným společným zážitkem. Další novinkou bude, po vzoru největších etapových závodů světa, závod dvojic, a to konkrétně na trase A na 120 km. Oba závodníci absolvují celou trasu společně a mohou si kdykoli vzájemně pomoci. A to jak po technické stránce, tak po té psychické.
Krom těch tradičních kategorií nezapomínáme ani na ty pro někoho možná netradiční. Takovou je stále více populární gravel. Rozhodli jsme se pro přesunutí této kategorie na mírnější variantu, co se délky trasy týče, což splňuje trasa B dlouhá 58 km.“
Připomenu, že je také jisté, že další novinkou bude závod elektrokol nazvaný Crussis E-challenge. Proč jste se rozhodli jej zařadit?
„Jsme si vědomi toho, že popularita elektrokol nadále stoupá, a tak bylo jen otázkou času, kdy i pro jezdce na nich vznikne samostatná kategorie. Závodníci na elektrokolech absolvují trasu C na 31 km.“
Několikrát zazněly trasy, Drásal je typický jejich pestrým výběrem. Pojďme je prosím představit pohromadě pro lepší orientaci.
„Hlavní trasa A o délce 120 km pro muže a 85 km pro ženy je opět zařazena do mezinárodního kalendáře UCI. Zde na startovní listině znovu očekáváme jména světové extratřídy. Mimo tyto trasy bude možné si zajet ještě trasu B na 58 km a trasu C na 31 km.“
Bikemaraton Drásal se řadí k nejprestižnějším domácím cyklistickým závodům. Co bychom mohli vypíchnout, čím je podle vás tak vyhlášený?
„Jako nejstarší maraton v České republice podle mne těží z pověsti jednoho z nejtěžších maratonů v ČR, a i díky trase Trachea Obr Drásal má tuto pozici oprávněně. Kromě této extrémní trasy jsou na výběr další čtyři. Zahraniční závodníci jsou uchvácení rozmanitostí, náročností a také krásnými výhledy. Také vnímají pro pořádání závodů nezvyklé prostředí zámecké zahrady, jenž dává akci a cílovým pocitům neopakovatelnou atmosféru. Samozřejmostí musí být bezchybné značení, profesionální záchranný systém, občerstvení a regulovčíci po trati. A v neposlední řadě je to určitě snaha posouvat závod mezi významné evropské cyklistické podniky. Drásal má od města Holešova obrovskou podporu a díky ní je vůbec možné závod v tak rozsáhlém měřítku uspořádat.“
Skvělá je také podpora dětí a mládeže. Budou i letos moci startovat zdarma?
„Díky podpoře města Holešova budou i letos děti startovat na dětských závodech zdarma, opět očekáváme přes 500 malých sportovců. Tento vstřícný krok symbolizuje podporu nejmladší generace. Záměrem naším i představitelů města je vést děti ke sportu a zároveň jim připravit vhodné podmínky, aby i ony mohly být součástí této sportovní události.“
Často nám jako bikerské obci možná ani nedochází, jak složité je uspořádat závod tohoto typu – kompletní servis pro závodníky, doprovodný program a mnoho dalšího.
„To, že jsme si jako pořadatelé dali vysoké cíle, a s ohledem na to, jaký druh zážitku se pro závodníky snažíme připravit, navíc v jaké kvalitě, samozřejmě znamená poměrně vysoké náklady. Počínaje označením a zabezpečením více než 150 km tratí přes stovky kilogramů potravin na bufety, poplatky za zařazení do UCI kalendáře až po velkou náročnost na záchranný systém. Stále více lidí vnímá, čeho se společně s Kolem pro život snažíme v Holešově dosáhnout a jaký přínos Drásal má. Právě díky němu je cyklistika v Hostýnkách a na Zlínsku tak populární.“
Zabezpečení, zmíněný servis pro účastníky je možný i díky mnoha pomocníkům. Hledáte do svého týmu další?
„Ano, každý může být spojen s tradicí, hodnotami fair play a aktivně se podílet na pořádání této akce. Rádi uvítáme dobrovolníky. Pro zdárný průběh těchto závodů je potřeba minimálně 300 dobrovolných pořadatelů. Požadované činnosti spočívají například v obsluze občerstvovacích stanic nebo pořadatelské činnosti v místě startu a cíle. Zájemci mohou být pořadateli a regulovčíky po trasách závodů. Nabízena je finanční odměna a triko. Zájemci se mohou hlásit na info@drasal.cz.“
Jan Ševeček
Foto: archiv Bikemaratonu Drásal
Nova Bikemaraton Drásal 2023
kdy 24. června
přihlášky do 21. června
místo Holešov (start náměstí Dr. E. Beneše, cíl zámecká zahrada)
trasy Trachea Obr (200 km/4750 m – délka/převýšení), štafeta Trachea Obr (200 km/4750 m), A men (120 km/2902 m), A women (83 km/2113 m), B (58 km/1663 m), C (31 km/764 m – i pro elektrokola)
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT