Cílem kampaně je hravou formou přivést obyvatele měst k využívání
šetrných způsobů dopravy, ulevit životnímu prostředí a také vnést
více radosti a pohybu do běžného pracovního dne. Stačí jen vytvořit
týmy o 2–5 lidech a během května pak co nejčastěji jezdit do práce
„na vlastní pohon“. Od loňska se mohou soutěže zúčastnit také
běžci, chodci, vozíčkáři a jezdit se bude i na koloběžkách, bruslích
a longboardech.
Loni se soutěže Do práce na kole, kterou pořádá spolek Auto*Mat,
zúčastnilo téměř 11 000 lidí z 1 825 institucí a 27 měst. Letos
přibylo dalších pět měst a očekává se i nárůst počtu účastníků.
(Více v příloze „DPNK v číslech“.) Do práce či do školy se tak
bude jezdit na kole, běhat i chodit pěšky po celé republice.
K cyklistickým „velmocím“ jako jsou Pardubice, Otrokovice či
Jindřichův Hradec se přidávají i další města jako Přerov nebo Krnov.
A soutěžit mohou lidé i tam, kde se jejich město přímo neúčastní.
„Stačí se zaregistrovat na webu dopracenakole.cz a přihlásit se do
jakéhokoliv jiného města. To platí i pro účastníky ze zahraničí.
Registrace jsou otevřené až do 30. dubna, ale vyplatí se přihlásit již
v březnu, kdy je účastnický poplatek nejnižší,” vysvětluje Hana
Škodová z pořadatelského spolku Auto*Mat. Motto letošního ročníku zní:
„Do práce na kole jezdí i profíci!“ a naznačuje, že na kole nemusejí
jezdit jen sportovci, ale kdokoliv a z jakéhokoliv oboru. Tvářemi kampaně
jsou břišní a hrudní chirurg prof. MUDr. Pavel Pafko, DrSc., a také
fyzioložka a biochemička prof. RNDr. Helena Illnerová, DrSc. Oba jezdí po
celý život pravidelně na kole a nic na tom nemění ani po sedmdesátce.
„Jízda na kole mě vždy bavila. Můžu si vše okolo dobře prohlédnout,
zastavit, kde potřebuji či kde mě něco zaujme. A k stáří mě kolo
těší ještě více. Po úrazu a operaci kyčelního kloubu se mi i po Praze
lépe jezdí na kole, než chodí. A navíc mohu jet rychle z kopce či po
rovině a cítit vítr kolem uší i ve vlasech. To miluji,“ popisuje
profesorka Illnerová. A profesor Pafko, který proslul operací Václava Havla
a také první transplantací plic na území ČR, dodává: „Kolegové na
klinice se jízdě do práce na kole nediví. Mnozí jezdí také. Je
radostnější přijet do nemocnice na kole, osprchovat se a začít pracovat,
než jet autem a nervózně popojíždět na semaforech, zejména když
vyjíždíme z domu na poslední chvíli.“
Účast v soutěži Do práce na kole se každým rokem zvyšuje o desítky
procent. „Loni se přihlásilo o 50 % více soutěžících než
předchozím roce. Těší nás i velký zájem zaměstnavatelů, kteří své
zaměstnance v šetrném cestování do práce podporují. V roce 2016 se
jich zapojilo dokonce o 60 % více oproti roku předcházejícímu. Letos se
těšíme, že se ve velkém přidají běžci i chodci,“ říká Lenka
Myšáková, koordinátorka kampaně.
V rámci Do práce na kole se soutěží v kategoriích pravidelnost týmu,
výkonnost jednotlivce a hodnotit se bude i kreativita. Oceněný bude
tradičně i „cyklozaměstnavatel roku“, který vytváří co nejlepší
podmínky, aby mohli jeho zaměstnanci jezdit do práce na kole. Loňský
celkový vítěz, firma Continental Barum, si titul rozhodně zaslouží. „Pro
přesun techniků a specialistů po areálu máme nakoupeno cca 700 firemních
kol a k přepravě operátorů na lisovně v nové výrobní hale využíváme
koloběžky. Na různých místech areálu máme několik koláren, kterou jsou
oplocené a kamerově monitorované. Vstoupit do koláren mohou jen naši
zaměstnanci s platnou identifikační kartou. U vrátnice máme k dispozici
odkládací uzamykatelné skříňky např. i pro odložení cyklohelmy.
Všichni zaměstnanci pak mohou využívat sprchy,“ vypočítává Regina
Feiferlíková z Continental Barum. Všichni účastníci soutěže dostanou
trika z biobavlny s originálním potiskem, budou moci využívat různé
slevy a výhody u partnerů soutěže a vítězové pak získají třeba kolo
nebo koloběžku.
Více na www.dopracenakole.cz
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT