CANNONDALE SuperSix Evo Hi-Mod

2.7.2015
<p>Začátkem tohoto týdne představil Cannondale novinářům z celého světa novou podobu modelu SuperSix Evo Hi-Mod a hliníkový CAAD 12. I my jsme byli v rakouském Kirchbergu přítomni. Pojďme si obě přepracovaná kola představit, podrobnější reportáž včetně jízdních dojmů najdete ve speciálu Tour de France magazínu 53×11. Začněme se silniční vlajkovou lodí SuperSix Evo Hi-Mod, CAAD si necháme na příště.</p>

Nový Super Six Evo Hi-Mod nepřichází s vyslovenou revolucí, jde o další vývojový stupeň a většina změn není na první pohled nijak zvlášť patrná. Jak říkají inženýři, u Cannodalu se vše podřizuje funkci a základní mechanické principy se z roku na rok nemění. Přesto dokázali svůj top model opět posunout, o pár procent se podařilo vylepšit všechny důležité vlastnosti, tedy tuhost, aerodynamiku, přesnost řízení, ale především komfort. I přes zdánlivě shodné a konzervativní tvary tedy pod lakem nezůstal na kameni kámen, přesněji vlákno na vláknu.

Více tuhosti

Navýšení tuhosti je především dílem vylepšené technologie BallisTec, tedy pokročilé práce s karbonem využívající velmi odolné pryskyřice, nepřerušovaná Hi-Mod vlákna procházející celým předním trojúhelníkem a další pokročilé postupy. Skladba materiálu je volena specificky vzhledem k velikosti, různě vysocí jezdci by tak měli mít z kola „stejný pocit“. To platí i o zadní stavbě s unikátní konstrukcí – řetězové a sedlové vzpěry jsou s patkami vyrobeny z jednoho kusu. Oproti konkurenci, využívající u karbonových patek obvykle lepený překrytý spoj, je výhodou nižší hmotnost a vyšší komfort, nevýhodou je nutnost mít pro každou velikost rámu speciální formy. Pro novou zadní stavbu musel Cannondale vytvořit 16 různých forem.

Tuhost je pro rok 2016 podpořena také širším asymetrickým středem BB30A. Ten přidává 5 mm na levé straně. Uvedený nárůst je však kompenzován úpravou podložek středového složení, takže délka osy použitých klik a jejich Q-faktor stále odpovídá standardu BB30. Širší pouzdro umožnilo použití komfortní a tuhé, tedy ploché a široké „Delta“ sedlové trubky. Navíc zbytněla i levá řetězová vzpěra. Tužší je i hlavová partie s upraveným tvarem a nápletem. Avšak Cannondale nezapomíná zdůraznit, že tato část není tvrdá až příliš. To by nepříznivě ovlivnilo jistotu řízení na nekvalitním povrchu.

Více komfortu

Ještě většího pokroku než u tuhosti se podařilo dosáhnout v pohodlí. Cannodale dělí kolo na dvě zóny – vidlice a zadní stavba má vliv především na ovládání a jízdní vlastnosti kola, sedlovka a sedlová trubka přispívají komfortu při jízdě v sedle. K posunu došlo v obou případech. Nová sedlovka SAVE s redukovaným průměrem 25,4 mm je nejen lehčí (180 g), ale i výrazně pružnější. Dalším cílem však bylo zmenšit průměr sedlové trubky, která s ní nyní dokáže lépe držet krok. V první linii pohlcování vibrací stojí nová ještě více zploštělá zadní stavba a vidlice. Ta je opět celokarbonová – vlákna nepřerušeně putují od patek až do sloupku řízení. Přepracovaným tvarem korunky se podařilo docílit menšího úhlu „zalomení“ vláken, ty nyní vedou výrazně přímější cestou, odměnou je nárůst pohodlí a o 30 g nižší hmotnost.

Rám si poradí s plášti až do šíře 28 mm (sériově jsou kola osazována 25mm obutím). Poctivý přístup značky dokumentuje nová geometrie, která byla trendu širších plášťů přizpůsobena – středové pouzdro bylo spuštěno o 3 mm níže.

Aerodynamický a lehký

I nový Cannondale prošel testy v tunelu, na jejichž základě dostaly trubky oválnější profil TAP (Truncated Aero Profile) pro vylepšení aerodynamiky. Ve srovnání s předchozí generací šetří kolo při 40 km/h šest wattů. Zajímavostí je v tomto ohledu nová pozice košíků na láhev. Jejich nepatrně nižším umístěním došlo k redukci odporu o 1,5 W. Naopak u mechanických sad bylo zachováno částečné vnější vedení lanek. Jejich pozice těsně vedle sebe na spodní rámové trubce zhoršuje aerodynamiku pouze nepatrně (okolo 0,5 W) a značka tímto krokem vyslyšela také hlasy profesionálních mechaniků, pro něž jsou lanka venku stále výrazně jednodušším řešením. Di2 kabely jsou pochopitelně vedeny vnitřkem.

Zajímá-li vás hmotnost, vězte, že rám nepatrně přibral, váží 777 g (oproti loňským 760 g), o to výrazněji však shodila vidlice, hlavové složení a sedlovka – výsledkem je tedy o 67 g lehčí kit. Ke třem různě vybaveným verzím na základu Shimano Dura-Ace (nejlepší sériový Black Inc má pouhých 5,8 kg) přidává Cannondale i dostupnější specifikaci s mechanickou sadou Ultegra a koly Mavic Ksyrium (6,9 kg).

SuperSix Evo Hi-Mod je k dispozici jen s ráfkovými brzdami (Cannondale prototypy diskových verzí testuje a čeká na konkrétní požadavky UCI). Rámy mají klasiky montované čelisti, nikoli tedy populární direct mount, který vyžaduje mohutnější korunku vidlice a sedlové vzpěry, čímž omezuje komfort a přidává na hmotnosti.

Karel Kuchler

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu