Ghost, německá značka s centrálou jen pár kilometrů od českých hranic, nese velké české zastoupení. Jejich řada Riot, na níž se podílel český konstruktér Adam Stašek, sbírá ocenění po celém světě. Pro snazší orientaci v nabídce upravil Ghost názvosloví, doplnil je o jednoduché zkratky. Označení karbonového modelu Lector nahradilo LC, pozor, neplést s LT, to znamená Long Travel, tedy česky delší zdvih. Typickým zástupem je Riot LT LC s osvědčeným rámem s vidlicí o 150mm zdvihu. Jeho testu se už brzo dočkáte.
Standardní Riot zůstává dále vlajkovou lodí a pýchou celé značky. Mezi fully nechybí 29“ karbonový full na XC pod staronovým názvem AMR LC, nejvyšší ze tří modelů má E:I shock, elektronické zamykání tlumiče. S nepatrně vyšším zdvihem jsou verze AMR LT LC, jejichž vzduchové odpružení nabízí 130 mm vpředu a 120 mm vzadu.
ASX přejmenovali na Kato FS, celoodpruženou verzi pevného kola Kato. Za zmínku stojí enduro Cagua s přepracovanou geometrií a také designem.
Nelze opomenout E:I shock, elektricky řízené zamykání tlumiče. Displej dříve umístěný na víčku hlavového složení zmizel, nahradilo ho tlačítko na boku představce s diodami pro indikaci aktuálního nastavení. Na bok šla i napájecí baterie, už není problém umístit do rámu bidon, baterie bude po jeho boku. Čidlo na vidlici zůstává.
Další nové pojmy a názvy mají skrytý princip. Dvojslabičné značí 27,5“ kola, trojslabičné 29“ kola, kupříkladu Tacana. Rámy pevných kol změnily hliníkovou slitinu a značně se odlehčily na žádaných místech. Nabízí se jich nepřeberné množství, od závodních s karbonovým rámem, přes sportovní až po dámská kola, která navrhovaly ženy sobě. Tomu odpovídá velikost, osazení i barvy. Silniční kola Nivolet mají připomínat alpský průsmyk, který by na nich neměl být problém zdolat, a to i díky kotoučovým brzdám. Karbonový rám je zaměřený na výkon.
Ghost je německá značka, proto v nabídce musí mít pro své krajany elektrokola. Nabídka čítá dvě celoodpružená kola a tři pevná, z čehož model Teru LC je postaven na karbonovém rámu, důraz byl kladen na minimální hmotnost, která se pohybuje okolo pouhých 17 kilogramů. Pomocnou sílu dodaly motory Bosch u středového pouzdra.
Lapierre 2015
Lapierre, francouzský producent kol, se do úprav nabídky také obul ve velkém. Některé modely se změnily jen decentně, jiné k nepoznání. Už dříve jsme se zmiňovali o sjezdových kolech DH Team a DH 727, oboje na 27,5“ kolech, aby stíhaly konkurenci. Světový pohár ve sjezdu ukázal, že opravdu stíhají. Zdvihem i průměrem o něco menší jsou modely Froggy 26 a 24, ideální pro rodiče a jejich potomka, rám má totiž podobný design a stejné zaměření, bikeparkové řádění. Klesáme se zdvihem níže, ke Spicy, kolům pro enduro s upravenou zadní stavbou. Podepsal se pod ně samotný Nicolas Vouilloz, desetinásobný mistr světa ve sjezdu, v současné době závodící na enduro závodech.
V další kategorii jsou čtyři allmountainy Zesty AM, taktéž s upraveným rámem a osazením, z části obohacené o E:I shock. Trailovému pojetí jízdy odpovídají kola Zesty TR na 29“ kolech a zcela inovovaná kola X-Control, nyní na rozměru 650b. U Lapierru přepracovali i kinematiku zadní stavby, její čepy, geometrii. Hodně zajímavý krok učinili v kategorii pevných kol. Přibylo velikostí, tři menší velikosti se hýbají na 27,5“ kolech, další tři na 29“ se zcela novým rámem. Vliv MTB na cyklokrosová a silniční kola je nesporný. Cyklokrosová kola mají nový adaptér diskové brzdy na zadní stavbě pro šíři náboje 130 nebo 135 mm. Lapierre a jejich elektrokola Overvolt, to už nejsou jen kola pro starší, ale pěkně ostré kousky. Napovídá tomu i zdvih, dva pevné rámy nesou vidlici se 120 mm zdvihu, fully mají 140 mm.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT