Grade v propagačním videu
Začněme třeba tím, že rám je konstruován tak, aby přinesl maximální pohodlí jízdy, aby pojal pláště široké až 35 milimetrů (sériově bude obouván hladkými plášti širokými 28 milimetrů, a sice na široké ráfky – vnitřní rozměr 21 mm není u silnice rozhodně nijak obvyklý) a přitom všem neztratil nic z výkonu. Respektive nijak zásadně.
Po přečtení těchto řádků můžete říci, že naznačují, že jde vlastně o cyklokrosové kolo. Ano, co se prostupnosti vidlic týká, nebudete daleko od pravdy. Jsou tu ale určité rozdíly. Zatímco zadní stavba je podobně jako u cyklokrosky delší, střed je stejně vysoko jako na silnici, je použit volnější úhel vidlice pro větší stabilitu jízdy a také posed je bližší silnici. S tím, že vysoká hlava evokuje silniční tzv. hobby modely pro delší jízdy a podobné příležitosti. Jde tedy spíš o něco, čemu můžeme říkat nová škola stavby silničních kol. Takových, na kterých lze snadno a lehce uhánět po silnici, přitom ale můžete klidně zabloudit na polní či lesní cesty, vzít to zkratkou, kdykoliv se vám zamane. Stručně řečeno je tu přes škatulku „silnice“ více svobody a zábavy.
Pohodlí!
Spodní část rámu, tedy spodní trubka, středové pouzdro BB30 a řetězové vzpěry jsou masivní pro maximální torzní tuhost. To sedlové vzpěry jsou velmi titěrné, lehce zploštěné, jejich rozměr je pouze 6×9 milimetrů. Jejich tenkost je dle konstruktérů také jedním důvodem, proč nejsou duté, ale plné. Druhým je fakt, že plná trubička může lépe pracovat. Navíc je u nich kombinováno uhlíkové a skelné vlákno pro co nejlepší pružnost.
Na pohodlí se podílejí jak ony, tak i zploštělá horní trubka, triple triangle, od počátku historie značky zásadní charakteristický prvek GT, a trubka sedlová, která je u středového pouzdra viditelně zploštělá. Nahoře ji obtékají sedlové vzpěry, což má eliminovat vibrace přecházející z kola na jezdce. Stačilo opřít se o sedlo a zapružit a bylo vidět, jako hodně umí rám pracovat. Své odvádí i sedlovka průměru 27,2 mm.
I hliník, vždy s kotoučovkami
Dobrou zprávou je, že v nabídce nebudou pouze karbonové verze (dvě, vyšší s Ultegrou a nižší s řadou 105), ale také hliníkové (pět), přičemž nejdostupnější je vybavena sadou Shimano Sora. Ať už jde ale o jakoukoliv variantu, vždy je brzděna kotoučovkami! U základních provedení jde o mechanické verze, u karbonových a nejlepšího hliníku o hydrauliku Shimano. Jak zástupci GT říkají, k novému pojetí silničky prostě kotoučovky patří.
Jasné je, že hliníkový rám bude z pohledu komfortu vždy limitován možnostmi materiálu, ale shodná konstrukce a geometrie slibují hodně.
Karbonový rám váží 965 g ve velikosti 56 cm, zeslabovaný hliníkový pak 1350 g. Kola budou k dispozici ve velikostech 51–60 cm.
Bez pevné osy ne!
Karbonové rámy doplňuje celokarbonová vidlice pro kombinaci ložisek 1 1/8 a 1 1/4 palce (hmotnost 470 gramů), hliníkové pak verze s hliníkovým krkem a korunkou a karbonovýma nohama (včetně patek). Karbonová vidlice je určena pro pevnou 15milimetrovou osu.
Tolik stručné představení. Rozhovor s tvůrcem kola, ale také jeho test najdete v prázdninovém vydání časopisu Velo. Vychází 26. června.
Rudolf Hronza
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT