Nákupní centra se začínají orientovat na cyklisty

27.8.2013
<p>Na kole lze odvézt až překvapivé množství věcí. Některá nákupní centra jsou si vědoma, jaký potenciál představují zákazníci na kolech a začínají pro ně vytvářet podmínky. V Liberci pro cyklisty dokonce letos vyznačili tematickou cykotrasu s názvem „Na nákup na kole“. O možnostech přepravy zboží radí tematický web, informace o vybavení kol poskytují v rámci projektu Nakupuj na kole stánky v Olomouci, Praze, Liberci a v Brně.</p>

Nákupy na kolech poskytují mnoho výhod, to si začínají uvědomovat obchodníci v Česku. Nákupní centrum Géčko v Liberci například kromě parkovacích stání vybudovalo dokonce tematickou trasu, která zákazníkům na kolech ukazuje možnost bezpečného průjezdu městem. „Před dvěma lety bylo možné v našem městě cyklistu vidět jen velmi výjimečně. Dnes jsou stojany a cykloboxy před nákupním centrem prakticky neustále zaplněné,“ potvrzuje zvýšení zájmu autorka nápadu Sylva Švihelová. Aby se tak mohlo stát, bylo ale ještě před tím potřeba vybudovat parkoviště pro cyklisty s bezpečnými stojany, kde lze kolo opřít a zamknout o rám. Jeho součástí jsou také tři cyklistické boxy, které chrání před odcizením hlavně dražší modely kol. Jejich použití je zpoplatněné částkou 5 Kč.

Představit různé způsoby přepravy na jízdním kole je také cílem projektu Nakupuj na kole. Podle některých výzkumů lze na byciklu odvézt prakticky jakýkoli nákup, přesto v současné době většina lidí cestou na nákup automaticky bere s sebou automobil. „Součástí nových nákupních center většinou bývají rozlehlá parkoviště. Obchodníci v centru měst ale nemají takové prostorové možnosti a jsou tak vázáni většinou na stanice veřejné dopravy. Cyklisté mohou nejen odlehčit často přetížené dopravě, zároveň se vracejí do obchodu častěji a ve výsledku tak přinášejí obchodníkům vyšší zisky,“ vysvětluje Jitka Vrtalová z občanského sdružení NaKole, které projekt realizuje. V jeho rámci vznikl web nakupujnakole.cz, kde je možné zjistit zajímavé tipy o přepravě zboží na jízdním kole.

Informační kampaň probíhala letos v několika městech ČR během festivalů, farmářských trhů, ale také před cyklodílnou Bajkazyl v Praze. „Návštěvníci farmářských trhů v Olomouci a Šternberku měli zájem především o vyzkoušení jízdy na nákladním kole,“ zhodnotil ohlas projektu koordinátor olomouckého centra Semafor Jan Řihošek.

Cyklistická kultura je v některých českých městech už zakořeněna. Jiří Štrupl z pražského Bajkazylu uvádí jako příklad Hradec Králové, kde je nakupování na kole běžnou součástí každodenního života „I dnes tam lze vidět na kole rozvážení nejen potravin a stavebních materiálů, ale třeba lodí či jiných plavidel. Jsou k vidění i případy, kdy cyklista táhne za sebou na laně motorové vozidlo do nejbližšího servisu,“ komentuje to s úsměvem. Naopak v Praze nebo v Brně jsou cyklisté s nákupními brašnami k vidění jen výjimečně. „Problémem není ani tak hmotnost, objem nákladu nebo kopce. Rozhodující je především kvalita silnic, překážky a provoz na nich,“ komentuje to Jiří Štrupl.

Přeprava nákladu na krátké vzdálenosti je v současné době velkým tématem pro evropská města, která se potýkají s častými dopravními kolapsy a zácpami. Zvýšit podíl zákazníků na kolech se snaží evropský projekt CycleLogistics, který zaštiťuje Evropská cyklistická federace. Mezinárodní řetězec supermarketů Delhaize v Belgii (v Česku provozoval do roku 2006 síť supermarketů Delvita) tak například vyhlásil akci, během které instaloval bezpečné stojany před všemi svými prodejnami. Součástí kampaně byl i prodej nepromokavých nákupních cyklobrašen s firemním potiskem za zvýhodněnou cenu.

Projekt Nakupuj na kole probíhá v České republice od roku 2012. V letošním roce jej podpořil evropský Klub cykloprůmyslu (Cycling Industry Club), část aktivit byla financována díky evropskému projektu Mobile2020. Stavební úpravy a značení trasy v Liberci zaštítilo nákupní centrum Géčko.

Sdružení ARGUS v rakouském Grazu provedlo pokus, v rámci kterého se kontrolovaly nákupy zákazníků hobbymarketů a velkých obchodů. Zjistilo se, že 94 % z nich by pohodlně odvezlo své nákupy na kole, pouze zbývajících 6 % by potřebovalo auto. A skutečnost? Automobilem do obchodu přijely více než tři čtvrtiny zákazníků (77 %).

Klub cykloprůmyslu (Cycling Industry Club) sdružuje pod hlavičkou ECF největší světové výrobce jízdních kol a komponentů jako Accell, SRAM, Trek, Selle Royal, Giant, Schwalbe nebo nejnověji skupinu Cycleurope (např. značky jako Bianchi a Peugeot) a je otevřený všem zástupcům cykloprůmyslu činným v Evropě. www.ecf.com/…ndustryclub/

Projekt Mobile2020 je součástí programu Evropské unie Inteligentní Energie – Evropa pro trvale udržitelnou budoucnost, spadající pod Výkonný orgán pro konkurenceschopnost a inovaci (EACI). Jeho realizace probíhá současně v jedenácti zemích střední a východní Evropy. V České republice je za realizaci projektu, jehož prioritou je vytvoření prostředí vhodného pro ukotvení, propagaci a pozitivní rozvoj cyklodopravy, jako rovnocenné formy dopravy v malých a středně velkých městech, zodpovědné Regionální environmentální centrum, Česká republika, o.p.s. (REC ČR), které je součástí sítě národních kanceláří Regionálního environmentální centra pro střední a východní Evropu pomáhající řešit otázky ochrany životního prostředí prostřednictvím podpory spolupráce mezi vládami, nevládními organizacemi, firmami a dalšími subjekty.

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu