Nuže, je konec bezbarvým lakům přes holé karbonové rámy, tak jak jsme je dosud vídali na závodech a některých internetových stránkách, Giant zveřejnil svou nabídku a potvrdil nástup středního rozměru kol i mezi fully. Giant tak provedl největší změnu od doby nástupu pružení Maestro a rozměru 29“. Prostřední průměr zabral místo mnoha modelům ze stávající nabídky a to z obou rozměrových táborů. Všechny se pyšní novou geometrií dělanou přímo pro rozměr kol 650B, mnohé zaběhnuté pojmy definitivně zmizely, jiné změnily průměr a další jsou na řadě, pokud o jejich zvětšení bude zájem. Řada modelů bude proti americkému trhu jiná, proto pozorně čtěte, přehlídka novinek Giant 2014 začíná.
Jedním z prvních překvapení je použití 27,5“ tam, kde jiní s jistotou sází na 29“ rozměr kol. Řeč je o závodním karbonovém hardtailu XTC Advanced 27.5. Nechybí mu současné technologické prvky jako rozšířená hlava, konkrétně Overdrive 2 s 1 1/2” spodním a 1 1/4” horním ložiskem, středové složení PF92, vnitřní vedení lanek, nový systém stažení sedlové trubky a konvertibilní patky pro osu 135 nebo 142 mm. Z pěti velikostí od 14,5“ po 22“ by si měl umět vybrat každý zájemce.
Nejvyšší model je tradičně označen nulou a zde i přívlastkem Team, osazení začneme u 100mm vidlice RockShox Sid XX s pevnou osou a hydraulickým zamykáním z karbonových řídítek. Kompozitový je i představec s titanovými šrouby a sedlovka s průměrem 27,2 mm. Asi nepřekvapí použití sady Sram XX1 s Grip Shiftem. Karbonová jsou i kola Giant P-XCR0 Composite a na nich zcela nové pláště Thunder Burt. Brzdy Avid XX World Cup používají kotouče 140 a 160 mm. XtC Advanced 27.5 1 má už jen obyčejné lankové zamykání vidlice RockShox Sid RL, sada Sram X01 je v kombinaci s brzdami Avid X0, v doplňcích už dominuje hliník nad karbonem. Zapletená kola opět z vlastní linky, Giant P-XCR1. XtC Advanced 27.5 2 se bude u nás prodávat v barvě Composite, matná a lesklá kombinace laku. Osazení už se zde značně liší od vyšších modelů, pruží se vzduchovou vidlicí Fox 32 Float CTD, desítkové řazení XT a XTR, vlastní zapletená kola Giant P-XCR1 krotí XT brzdy. XtC Advanced 27.5 3 můžete koupit v ČR ve verzi LTD a červené barvě. Vpředu pruží RockShox Reba, řadící mix zahrnuje Shimano SLX a XT, brzdy jsou Deore. XtC Advanced 27.5 4 Nejnižší výbava karbonového rámu s modrobílou barvou čítá vidlici RockShox Recon Gold RL s pevnou osou a zamykáním z řídítek, totožně s ostatními modely. Dvacítku převodů zařadíte řazením Shimano Deore a XT, brzdy mají označení M447.
Střední průměr „postihl“ i model XTC 27.5, hliníkový bratr výše zmíněné karbonové verze. Základem jeho rámu je slitina Aluxx SL, díky pokročilému tvarování trubek, jen těžko ho rozeznat od karbonové verze. O poznání menší porci technologií vévodí jen rozšířená hlavová trubka, středová mufna, zabroušené sváry a pochopitelně PostMount úchyt zadní brzdy.
XTC 27.5 0 team začíná s osazením na Fox vidlici a čisté Shimano XT sadě, prostřední kus už pruží Rebou a řadí mixem Sram X9 a X7 a nejnižší XTC 27.5 2 má RockShox Recon Gold a osazení na úrovni Shimano Deore a SLX
Karbonový Anthem byl, je a bude závodní XC kolo. Anthem Advanced 27.5 jasně říká, že XC není čistě o 29“ rozměru. Stomilimetrový zdvih nad oběma koly je to jediné, co ho liší od pevné varianty XTC Advanced. Sedí i kónická hlavová trubka, střed PF92, vnitřní vedení lanek a možnost výběru, zda bude zadní osa šíře 135 nebo 142 mm.
Celkem tři modely jsou na výběr, jejich osazení míří od sady Sram XX1 s odpružením RockShox SID XX/Monarch přes Shimano XT s Fox Float CTD tlumením po Sram X7/X9 a pružením RockShox Reba RL a Monarch R. Sestupně jdou i kola, od karbonových po Giant P-XC2, vše vlastní tvorba.
Anthem 27.5 má rám z hliníkové slitiny ALUXX SL, jinak jako by z oka vypadl karbonovému modelu a to včetně technologií. Proti nim však mají o něco slabší výbavu, citelně je to cítit už na nejvyšším modelu Anthem 27.5 1 s kombinací Shimano SLX a XT a vzduchovým pružením od Foxu. Dvojkový model osadili Sramem X7 s koncernovou vidlicí RockShox Reba RL a tlumičem Monarch RT. Anthem 27.5 3 tu bude ve verzi LTD, tedy s Rebou RL a Shimanem Deore s XT přehazovačkou.
Trance Advanced 27.5 nabídne 5,5 palce zdvihu, tedy 140 mm zdvihu, což je značný nárůst reflektující vývoj trailové kategorie. Dále užívá vnitřní vedení skrz karbonový rám, příslušnou ochranu spodní rámové trubky a ISCG05 pro napínák řetězu. Zadní osa opět dává na výběr mezi 135 a 142 mm, rozšířené trubky a průměry kde to je jde. Zajímavé je položení úhlu vidlice na 67°, přeci jen rychlost na trailech stoupá. Top model Trance Advanced 27.5 0 v české nabídce nenaleznete, první dostupný, aspoň pro majetné, bude jedničkový model s Shimanem XT a odpružením Fox Float CTD, respektive Talas vidlicí se zdvihem mezi 120–140 mm zdvihu a teleskopickou sedlovkou. Řetěz na dvojici převodníků navíc hlídá napínák MRP. Druhý, nižší má namíchané komponenty Sram X7 a X9, vidlice RockShox Sektor RL má pevný zdvih 140 mm, stejně jako zadní stavba.
Nutno zmínit i karbonový Trance Advanced SX 27.5, zadní zdvih zůstává 140 mm, za to vidlice je připravena na ostré sjezdy. Nohy mají průměr 34mm a stavitelný zdvih mezi 140 a 160 mm, připočtěme k tomu 66° hlavový úhel a jsme na pomezí trailbiku a závodního enduro speciálu. Tomu by odpovídalo i užití tlumiče s expanzní komorou Fox Float-X CTD a sady Sram X01 a samozřejmě i teleskopické sedlovky Giant Contact Switch-R s vnitřním vedením lanka.
Kdo se bojí o karbonový rám, může sáhnout po Trance sx 27.5 s o něco chudší výbavou, tlumič Fox Float CTD nemá expanzní nádobku, Shimano Deore s SLX přehazovačkou nabídne „jen“ deset rychlostí. Kliky Shimano Zee jesou obehnány napínákem MRP G3 mini guide. Nechybí teleskopická sedlovka Giant Contact Switch-R a bezdušová kola Giant P-TRX1.
Trance 27.5, kovová verze karbonového trailbiku a hned v pěti úrovních osazení. Trance 27.5 1 se drží 140mm zdvihu nad oběma koly, tomu dopomáhá Fox Float CTD s Talas CTD vidlicí. Dvacítku převodů kočíruje napínák MRP a Shimano SLX s XT přehazovačkou. Druhý model Trance 27.5 2 – se liší jen černobílou barvou laku a drobnými změnami ve specifikaci, LTD má Shimano Deore řazení, XT zůstává. Prostřední, ekonomický model Trance 27.5 3 postrádá napínák a je čistě na Deore, kromě nesériových brzd Shimano M395. Vzduchem pruží RockShox Sektor Silver RL s pevnou osou a souběžně i RockShox Monarch R. Čtvrtý pruží pomocí SR Suntour Epicon TR RL-L, řadí 18 převodů díly od Shimana. Poslední je již zmiňovaný model SX
Pevná horská kola Talon už v tichosti nedávno představili, ale sytou porci informací přináší teprve teď. Hliníková slitina označená jako Aluxx má obroušené sváry, chybějí však detaily jako rozšířený krk, jímž prochází 100mm vidlice. Talon 27.5 0 uvidíte na prodejnách ve specifikaci LTD, tedy se sadou Shimano Deore 3×10 a XT přehazovačkou, Shimano M395 brzdami a XT klikami. Komfort zajišťuje vidlice Fox Float CTD. Talon 27.5 1 pruží vidlicí RockShox 30 Gold, krom klik na Octalink je jinak stejný. Talon 27.5 2 vás čeká v barvě Aluminium (Scotch Brite), změny v české specifikaci spočívají ve vidlici RockShox XC30 TK a Shimano SLX přehazovačce, dále už více neztrácí. Na nižších modelech naleznete vidlice SR Suntour, Deore či Altus řazení, což znamenalo sáhnout mezi osmirychlostní sady.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT