Ti, kteří plánují obnovu vozového parku, se mají na co těšit, ti, co ji už provedli, nemusí zoufat. „Spešl“ letos nepřichází s žádnou revolucí, pouze rozvíjí své stávající platformy. Výjimkou je vlastně jen dámský trailbike Rumor představený již dříve v průběhu tohoto roku.
Specialized zůstává věrný devětadvacítkám, čtyřčepu FSR, karbonu FACT, brainům, autosagům… Novou technologií, která však zasáhla mnoho oblastí od XC biků až po triatlonové oblečení, je S.W.A.T., tedy Storage Water, Air and Tool. V případě MTB jde o rozmístění praktických doplňků na kole tak, aby spolehlivě držely, nepřekážely a byly snadno po ruce. Nejviditelnější částí je košík na láhev s připojeným multiklíčem či boxem na duši, multiklíč však u fullu může být zapracován také pod spodní rámovou trubkou v oblasti uchycení tlumiče. Zajímavá vychytávka je pak nýtovač řetězu skrytý uvnitř sloupku vidlice.
Novým bikům se budeme podrobněji věnovat ve Velu 9/2013, kde se také podělíme o první jízdní dojmy. Základní přehled inovací v nejzajímavějších kategoriích spolu s prvními obrázky vám ale přinášíme pěkně za tepla, tedy právě teď!
Epic
Epic dostává nové karbonové i hliníkové rámy kompatibilní se S.W.A.T. doplňky, odlišné umístění čepu u vahadélka pro lepší přenos energie, vnitřní vedení kabeláže, střed BB PF30, pevnou zadní osu, nový lehčí tlumič s přepracovaným pětipolohovým brainem, tlumiče zároveň nepostrádají funkci jednoduchého nastavení Autosag. Zajímavostí je nový rám s označením World Cup – oproti standardní verzi má o 5 mm nižší zdvih (95 mm), odlišné tovární nastavení tlumiče a upravenou geometrii, tedy ostřejší hlavový úhel a kratší zadní stavbu. Masivní řetězová vzpěra je tvarována výhradně pro použití jednoho převodníku. Specialized rozdvojením kolekce na biky Epic a Epic WC vychází vstříc rozdílným požadavkům maratonců a XC závodníků. Vyšší Epicy jsou osazeny novými karbonovými klikami a koly Roval Control.
Stumpjumper HT
Nové karbonové i hliníkové rámy jsou přepracované tak, aby byly lehčí bez kompromisu v oblasti komfortu či tuhosti. Využívají pevné osy, vnitřního vedení kabeláže, uchycení třmene uvnitř zadního trojúhelníku. Kompatibilita s doplňky S.W.A.T. je i zde samozřejmostí. U modelů střední a vyšší kategorie budou opět použity 90mm vidlice RockShox se systémem Brain. U vyšších modelů budou osazovány již zmiňované karbonové kliky a kola Roval Control.
Rumor
Dámský 29“ trailbike na hliníkovém rámu FSR se 110 mm zdvihu je klíčovou novinkou v dámské kolekci. Nízká horní rámová trubka, speciálně naladěné pružení, trailová geometrie, ostré pláště a speciálně pro ženy určené doplňky Body Geometry dělají z Rumoru ovladatelný a komfortní stroj. Nejvyšší verze využívá pružení Fox Float CTD, v případě tlumiče s Autosagem, pohon Sram 2×10 a teleskopickou sedlovku Command Post.
Camber
Trailbike se 110 mm zdvihu se dočkal nového lehčího rámu s odlišně umístěným čepem u tlumiče v karbonové (přední trojúhelník) i hliníkové verzi. Rám vyhlíží elegantněji, bovdeny se ukryly dovnitř, samozřejmostí je v této kategorii pevná zadní osa. Na pérování dohlíží jednotky Fox CTD s autosagem. Premiérově se zde představuje nová generace teleskopické sedlovky Command Post IR. Pracuje se třemi polohami a poznáte ji podle vnitřního vedení kabeláže a odlišně umístěného ventilku. U hliníkové i karbonové verze je nová varianta EVO. Tento přídomek, tak jako v jiných řadách, znamená naladění pro tvrdší terén. Zde konkrétně 120 mm zdvihu, více položený hlavový úhel a odlišnou volbu některých komponentů.
Příště: Stumpjumper FSR, Crave, Enduro, Fatboy…
Karel Kuchler
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT