Shimano 2014: ULTEGRA s DISKY!

1.7.2013
<p>Sada Ultegra 6870 Di2 a hydraulické kotoučové brzdy BR-R785 – to jsou dva největší silniční hity Shimana pro rok 2014.</p>

Shimano připravilo pro sezonu 2014 dvě zásadní novinky. První je nová generace sady Ultegra, která nese geny vyšší sestry Dura-Ace. Nepostrádá tedy jedenáct pastorků, nový užší tvar těla páky, kliky s čtyřramenným unašečem ve tvaru písmene X, nové skladby převodníků využívající jedinou rozteč (53×39, 52×36, 50×34, 46×36), silnější brzdy a nesměrový řetěz s technologií Sil-Tec. Mechanická verze Ultegra 6800 se může pochlubit o zhruba 35 g nižší hmotností oproti předchozí generaci 6700.

V těchto dnech byla zároveň představena elektronická verze Di2 s označením 6870. Mechanické komponenty (kliky, kazeta, řetěz, brzdy) jsou stejné jako u sady 6800. Elektronika doznala v porovnání se současnou Di2 několika změn, jak jinak než po vzoru Dura-Ace. Páky jsou lehčí, odlišně tvarované, mají výrazněji odlišený povrch tlačítek. Zcela novou položkou je u Ultegry časovkářské řazení ST-6871. Lehčí a odlišně tvarované jsou také měniče, které podědily technologii E-tube. Znamená to, že je jejich funkce programovatelná. Například lze libovolně nastavit rychlost funkce multi shifting, tedy řazení o více pastorků jedním delším stiskem. Stejně tak je možné omezit řazení přidržením tlačítka například na dva či tři pastorky.

Konečně diskotéka!

Daleko očekávanější však byl u Shimana příchod hydraulických diskových brzd. Nestalo se tak u nejvyšší Dura-Ace, ale právě u dostupnější a univerzálnější Ultegry. Při platnosti zákazu těchto brzd na závodech jde o dvojnásob logický krok.

Shimano si nelámalo hlavu, jak vtěsnat do hlavice hydrauliku a složitý řadicí mechanismus zároveň, a nabídne hydrauliku výhradně pro verzi Di2. Brzda BR-R785 pracuje s minerálním olejem, jehož expanzní nádobka je umístěna v přepracovaném těle páky. Na druhé straně systému jsou třmeny a 140mm kotouče na drážky Center Lock (volitelně 160 mm). Jejich malý průměr přispívá kompaktnímu vzhledu, ale přináší problém s chlazením. Při jeho řešení se Shimano spolehlo na „chladiče“ třmene, tak jak je známe z vyšších MTB sad. Z terénu byla převzata i konstrukce kotouče – tvoří jej ocelovo-hlíníkový sendvič. Díky tomu by měly být brzdy dostatečně chlazeny bez ohledu na tělnatost jezdce. Celková hmotnost systému (páky, vedení, náplň, třmeny, kotouče) je 1066 g.

Slabší bude zatím nabídka zapletených kol. Shimano vyčlenilo pouze jediný model s označením WH-RX31 a s hmotností 1795 g. Nepůjde tedy o top model, naopak šíře ráfku 17 mm předurčuje tato kola pro nezávodní použití, případně pro cyklokros.

(kk)

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu