„Cyklistická doprava je zdravá a příjemná forma cestování stejně jako jeden z nástrojů, jak řešit dopravní situaci nejen v Praze. Cyklistům ve městech je potřeba stále zlepšovat podmínky,“ řekl ministr Pavel Dobeš. „Ministerstvo dopravy dokončuje přípravu nové Cyklostrategie, která chce zlepšit koordinaci mezi orgány státni správy, městy a obcemi. Chceme tím zvýšit podíl cyklistické dopravy zejména ve městech a zlepšit efektivitu při výstavbě cyklistické infrastruktury. Předložení návrhu Cyklostrategie do vlády předpokládame závěrem tohoto roku,“ slíbil ministr.
Iniciativa Auto*Mat pořádala komentovanou vyjížďku na kole v rámci Evropského týdne mobility již potřetí. „Letos se Praha dočkala několika významných a progresivních dopravních změn. Poprvé můžeme nejen upozorňovat na problémy, ale ukázat také řešení, která se opravdu povedla,“ řekl Vít Masare z iniciativy Auto*Mat. Nejlepším příkladem je podle něj Karlín, kde byla právě v tomto týdnu zřízena plošná oblast se zklidněnou dopravou.
„Zřizováním zón Tempo 30 můžeme zejména v rezidenčních oblastech zajistit bezpečnější a komfortnější pohyb nejen pěšky, ale i na kole. V takových případech se výrazně snižuje množství i následky vážných dopravních nehod,” řekl ministr dopravy Pavel Dobeš.
„Zóna Tempo 30 je převratná novinka, a jako k takové je k ní třeba přistupovat. Věřím, že časem každý pochopí, že tato opatření mají smysl. Ne nadarmo jsou v ostatních evropských zemích stále rozšířenější,“ uvedl zástupce starosty Prahy 8 Michal Švarc, který se cyklistické vyjížďky zúčastnil.
„Karlín je svou povahou určen pro život rezidentů, nikoliv k tranzitu a parkování zaměstnanecké automobilové dopravy. Chceme, aby účastníci provozu přestali chápat vozovky jako silnice, kde silnější vyhrává, a začali je vnímat jako komunikace, tedy prostor, kde dochází k dialogu chodců, cyklistů i motoristů. Druhou zásadní změnou je obousměrný provoz jízdních kol ve většině ulic. „Ulice jsou v Karlíně dost široké, auto i kolo se vedle sebe bez problémů vejdou,“ vysvětlil Švarc.
Na kole Prahou jela i předsedkyně Komise pro cyklistickou dopravu Rady hlavního města Monika Krobová Hášová. „Rozvoj cyklistické dopravy závisí do značné míry na penězích. Zatímco loni bylo v rozpočtu Prahy k tomuto účelu vyčleněno pouze 14 milionu korun, na příšti rok požadujeme 60 milionu na rozvoj infrastruktury a dalších 15 na její údržbu,“ řekla předsedkyně. „Připravili jsme také projekt veřejné půjčovny kol, kterou již řada evropských metropolí má. Uvažujeme o třech stovkach výpůjčních stanic pro městská kola, nebo devadesáti stanicích elektrokol. Cena systému se v obou případech pohybuje kolem padesáti milionu korun,“ doplnila Monika Krobová Hášová.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT