Zatímco Fox již rok úspěšně používá na vnitřní nohy zlatavou vrstvu Kashima, RockShox laškuje s Keronite, Marzocchi se drží již léta zavedených způsobů ochrany nohou před poškozením a opotřebením. Poniklování a tvrdoelox. Podle toho, co jsme viděli na Eurobiku 2010, jsou na zakázku obě úpravy i v různých barvách.
O povrchových úpravách vidlic
Používání nohou pokrytých nitridem titanu (TiN) či amorfními krystaly
uhlíku DLC (diamond-like-carbon) se do cyklistiky přeneslo od motocyklistiky.
Nitrid titanu je sice velmi nákladný, ale zato velmi tvrdý a s nízkým
koeficientem tření. Čím nižší tření, tím lepší je skluz nohy
v pouzdrech a po stíracích těsněních. V řeči čísel je nitridování
titanem je asi pětkrát tvrdší než anodizace (tedy i Kashima) a téměř
dvakrát tvrdší než pochromování. Nejprve se nohy poniklují a teprve na
ně se nanese další vrstva, proto je tato úprava tak drahá.
29″ italská modelka
CORSA 29ER je novinka Marzocchi a odpověď konkurenci, která čím
dál více podporuje rozvoj 29″ cyklo-náboženství. S hmotností 1650 g a
zdvihem 120 mm, tapered karbonovou korunkou i krkem se stává snem kdejakého
vyznavače velkých kol. MicroTST a 15mm osa dodá dostatek kontroly nad
ovládáním kola. Celkově je tedy asi o 60 g těžší než nový 29″ SID
s podobnou karbonovou výbavou. Kdo nevěří karbonu, může koupit titan od
Foxu.
Komu by se zdálo 120 mm mnoho, může pomocí podložek uvnitř změnit na
100 nebo i 80 mm. K dispozici bude i levnější varianta s hliníkovým
krkem a korunkou.
Enduro a Switch TA
Před deseti lety přišlo Marzocchi s ECC (extension climb control)
později upraveným na ETA (Extension Travel Adjust), tedy systémem změny
zdvihu usnadňujícím stoupání díky snížení předku kola. Nový systém
přináší hydraulické nastavení zdvihu pracující nezávisle na tlumení a
tlaku vzduchu. Jediným kolečkem nastavíte zdvih o 30–40 mm stejně snadno
jako u 2Stepu či Talasu. Konečně tak Marzocchi dohnalo své odvěké
rivaly.
Měnit zdvih budete moci u 55 Micro Switch TA 160–120 mm a 55 CR Switch TA
s 170–130 mm zdvihu. Technologie se dostala i k 44 Micro Switch TA a
44 LR Switch TA, obě 150–120 mm zdvihu.
Sjezdové osmičky a šestky
Od roku 2004 vídáme na sjezdových kolech model 888, který již
podle názvu vypovídá o zdvihu 8″. Od té doby se ale mnohé změnilo a pro
rok 2012 bude 888 RC3 EVO Titanium V.2 nejlehčí pružinovou sjezdovou
vidlicí. Oproti současnému provedení bude mít v levé noze upravený
ventil odskoku, již známé nastavení pomalé a rychlé komprese a dorazu,
vše doma upravitelné na požadovanou charakteristiku. V noze pravé titanovou
pružinu s možností předpětí. Nová je i odlehčená horní korunka.
Výsledná hmotnost je tedy magických 2990 g včetně osy. Zhruba o 200 g
(právě o hmotnost oné pružiny) více než u konkurenční vzduchové
vidlice RS Boxxer WC.
Velkou změnou je přijetí standardu představců přímo montovaných do
horní korunky. Marzocchi tedy ustoupilo od svého systému držícího jen
dvěma šrouby a vyslyšelo volání závodníků o standard používaný
většinou výrobců vidlic jako Boxxer, Dorado, Fox, Bos…
Vzhledem k několika prasklým kusům vnitřních nohou viděných i na
Rampage mají nově i vnitřní nohy proměnlivou sílu stěny.
Do portfolia vidlic byla zařazena novinka v podobě 888 CR. Ta dvě písmenka
znamenají nastavitelnou kompresi a odskok, což stačí většině
amatérských závodníků. Díky tvrdé anodizaci vnitřních nohou vypadá
jako levnější bratr toho nejlepšího, co nabízejí. Hmotnost bude 3440 g
včetně osy.
Stejné technologické posuny se odehrávají i uvnitř jednokorunkových
vidlic na Freeride. U 66 RC3 EVO Titanium očekávejme snadné nastavení
kompresí, odskoku a předpětí titanové pružiny vzduchem. Vnitřní nohy
poniklované s proměnlivou sílou stěny a s nabídkou hned tří variant
krků: 1 1/8″, 1,5″ i tapered. Téměř tříkilový 66 CR bratříček
nemůže v nabídce chybět.
Fox i Marzocchi – up-side-down
vidlice?!
Na jednom ze závodu Světového poháru byl prototyp Fox up-side-down vidlice,
kterou by údajně rádi časem začali prodávat. Jak na to zareaguje
Marzocchi? Oživí po dekádě svůj Shiver?
Petr Štuka
Foto: Marzocchi a archiv
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT