<p>Nebýt našich poslanců a úchylného znění protidrogového zákona,museli
bychom si podobné smyčky v titulcích vymyslet sami. Redaktoři Vela se
vrátili z GaPa, kde se svezli na Garyho devětadvacetipalcových kolech
nového mountainbiku. Mezitím se na konferenci <a
href="http://www.pandora.cz/velo">www.pandora.cz/velo</a> rozběhla debata
o tom jaký průměr vlastně má silniční kolo. Gary Fisher v tom udělal
ještě větší guláš. Tak tedy, silniční kolo má konstrukční průměr
ráfku 28" a horské kolo 26". Přičemž letos na Giro diItalia startovali tři
jezdci Once na Giantech se šestadvacetipalcovými koly a při Tour de France
Laurent Jalabert na Looku se stejně velkými, respektive malými koly. Horské
kolo a silniční kolo (ta čeština!, myšleno je kupříkladu přední,
nikoliv celý velociped…) jsou skoro stejně vysoká a mají přibližně
stejný obvod jen proto, že na mountainbiku jsou používány silné
pneumatiky. Proto také nebývá významný rozdíl najetých hodnot na kole
horském a na kole silničním s jedním cyklocomputerem (bez změny jeho
nastavení). Rozhodující však jsou brzdné plochy, proto někdy lze do rámu
horského kola dát kola silniční, avšak musí být vabavena kotoučovými
brzdami. Gary propaguje kola devětadvacetipalcová, avšak pravda je ta, že
konstrukčně je průměr ráfků shodný se silničními (tedy 28") a větší
jej dělají opět jen pneumatiky.</p>
Tato přesmyčka však nemění nic na tom, že rám musí být postaven
úplně jinak, je větší a také jezdec si připadá být výš. První
desítky kilometrů najeté našimi testovacími jezdci mluví o úžasné
pohodlnosti při přejíždění značných nerovností. Kola většího
průměru žehlí kameny i strouhy snáze než šestadvacítky. Všichni se
shodují v tom, že měli pocit jako by jeli na celoodpruženém kole. Trochu
nezvyk je připadat si být posazen výše než ostatní a také poloměr
zatáčení je velmi nezvyklý. Zkrátka se nevejdete do zatáčky, kolo
vynáší a do ostrých technických šikan nejde poskládat. Zdá se, jako by
„příroda“ věděla své a už předem předurčila pro trekkingové a
cykloturistické ježdění kola s většími průměry a bikerům přiřkla
kola menší. Otázka se možná vznáší nad využitím ve sjezdech, kde by
při těch rychlejších a méně technických (jako je například Kamikaze
downhill) mohly být devětdvacítky výhodou. Určitě se k testu tohoto
bikového novotvaru vrátíme a více se objeví také ve Velu 9/01.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT