Kola větší než velká

9.8.2001
<p>Nebýt našich poslanců a úchylného znění protidrogového zákona,museli bychom si podobné smyčky v titulcích vymyslet sami. Redaktoři Vela se vrátili z GaPa, kde se svezli na Garyho devětadvaceti­palcových kolech nového mountainbiku. Mezitím se na konferenci <a href="http://www.pandora.cz/velo">www.pandora.cz/velo</a> rozběhla debata o tom jaký průměr vlastně má silniční kolo. Gary Fisher v tom udělal ještě větší guláš. Tak tedy, silniční kolo má konstrukční průměr ráfku 28" a horské kolo 26". Přičemž letos na Giro diItalia startovali tři jezdci Once na Giantech se šestadvacetipal­covými koly a při Tour de France Laurent Jalabert na Looku se stejně velkými, respektive malými koly. Horské kolo a silniční kolo (ta čeština!, myšleno je kupříkladu přední, nikoliv celý velociped…) jsou skoro stejně vysoká a mají přibližně stejný obvod jen proto, že na mountainbiku jsou používány silné pneumatiky. Proto také nebývá významný rozdíl najetých hodnot na kole horském a na kole silničním s jedním cyklocomputerem (bez změny jeho nastavení). Rozhodující však jsou brzdné plochy, proto někdy lze do rámu horského kola dát kola silniční, avšak musí být vabavena kotoučovými brzdami. Gary propaguje kola devětadvaceti­palcová, avšak pravda je ta, že konstrukčně je průměr ráfků shodný se silničními (tedy 28") a větší jej dělají opět jen pneumatiky.</p>

Tato přesmyčka však nemění nic na tom, že rám musí být postaven úplně jinak, je větší a také jezdec si připadá být výš. První desítky kilometrů najeté našimi testovacími jezdci mluví o úžasné pohodlnosti při přejíždění značných nerovností. Kola většího průměru žehlí kameny i strouhy snáze než šestadvacítky. Všichni se shodují v tom, že měli pocit jako by jeli na celoodpruženém kole. Trochu nezvyk je připadat si být posazen výše než ostatní a také poloměr zatáčení je velmi nezvyklý. Zkrátka se nevejdete do zatáčky, kolo vynáší a do ostrých technických šikan nejde poskládat. Zdá se, jako by „příroda“ věděla své a už předem předurčila pro trekkingové a cykloturistické ježdění kola s většími průměry a bikerům přiřkla kola menší. Otázka se možná vznáší nad využitím ve sjezdech, kde by při těch rychlejších a méně technických (jako je například Kamikaze downhill) mohly být devětdvacítky výhodou. Určitě se k testu tohoto bikového novotvaru vrátíme a více se objeví také ve Velu 9/01.

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu