Značka Yeti přišla s první generací modelu ASR již před dlouhými čtyřiadvaceti lety. Poslední ASR však zůstalo bez nástupce a to se mění až nyní. Po devíti letech. Novinka není cross-country ani čisté down-country, jde si zkrátka svou cestou. Na co se zájemci mohou těšit? Více v představení.
Yeti ASR 2024 je tady podle výrobce hlavně pro ty, pro které je model SB120 příliš orientovaný na jízdu z kopce. Má přední zdvih 120 mm, zadní zdvih 115 mm, absentuje u něho pro Yeti typická technologie Switch Infinity a pokud jde o úhly, setkáte se s hlavovým úhlem 66,5° a sedlovým o hodnotě 75,5°. To jen pro malou ochutnávku. Yeti má s novinkou každopádně velké plány. Prý jde o kolo, které má opět zvládnout vyhrávat závody na úrovni světového poháru.
Už žádný nadbytečný karbon
Jak se sluší, začněme u základu kola – u rámu. Yeti se u nového ASR pyšní tím, že jde o bike, který dokázal velmi efektivně eliminovat přebytečná uhlíková vlákna, což je přínosné pro životní prostředí i pro celkové vypracování rámu, který používá inteligentní drapovací metody. Výrobce využívá vlastních technologií k vrstvení karbonu, snaží se o maximálně hladké přechody a používá nástroje pro hloubkovou analýzu každého rámu. Výsledkem je rám, který bez tlumiče váží jen 1448 gramů.
Méně uhlíku je potom téměř všude, kde to bylo možné, aby byla zachována pevnost. Yeti se pyšní tím, že zajít takto daleko mu umožnilo dvacet let práce s karbonem. Tenčí je například materiál kolem čepů nebo na zadních patkách. Vyšší účinnost, lepší odezva, nižší hmotnost – to mají být výsledky tohoto přístupu.
Stejné jízdní vlastnosti bez ohledu na velikost
U rámu ještě chvíli zůstaňme. Yeti zmiňuje, že jedním z cílů bylo také navrhnout rám tak, aby poskytoval stejné jízdní vlastnosti bez ohledu na rámovou velikost. Každý jezdec jakéhokoli vzrůstu by měl za řídítky nového ASR cítit stejné pocity. Může za to opět pečlivé kladení karbonových plátů, samotné ladění a určité flexibilní části rámu. S pružnými prvky výrobce experimentuje již od roku 2003. U ASR má být technologie dotažena k dokonalosti.
Myšleno na praktičnost a váhu
Yeti ASR počítá s tím, že pro maximum výkonu použijete bezdrátové řazení. Tomu je přizpůsobena i jedna rámová varianta, která šetří cenné gramy právě tím, že postrádá vedení pro kabeláž. Zde kabelové porty zkrátka nehledejte… Co však najdete jsou montážní body pro rovnou dva košíky na láhve a také vodítko řetězu integrované do spodního čepu zadní stavby. Yeti dodává, že jde o patentované řešení, které je kompatibilní s převodníky se 28 až 36 zuby. Rám má taktéž integrovanou ochranu. Jde o vyměnitelný chránič spodní trubky a malý kryt u čepu zadní stavby, aby ve zúženém prostoru neulpívalo bláto. Zmiňme ještě použití závitového středového pouzdra z hliníku pro jednoduchý servis.
Výbava
Při bližším pohledu vám ihned dojde, že nové Yeti ASR představuje prohlubující se spolupráci mezi Yeti a RockShox. Ve specifikacích totiž najdete silné spojení s RockShox a Sram komponenty, a to ať už jde o verze T2, T4 XX1 nebo o vrcholovou specifikaci T5 Ultimate s bezdrátovým XX Eagle. Pro Ultimate byla udělána i speciální forma, která počítá pouze s AXS řazením a teleskopem RockShox. Dodejme, že tato změna ušetřila 180 g na rámu. Yeti je také jednou ze dvou značek, na kterých se společně představují nová vypletená kola DT Swiss XRC 1200. A s jakými dalšími komponenty se můžete setkat, pokud pomineme štědře zastoupený koncern Sram? U některých specifikací nechybí například řídítka Race Face nebo Burgtec, pláště má na starosti Maxxis a gripy lze najít i od ODI.
Nejlevnější Yeti ASR C2 pořídíte za 158 900 Kč. Na druhé straně je nabušený T5 SL XX za téměř 400 000 korun. Yeti do ČR a SR dováží firma Zookee. Kola můžete zakoupit například i zde, na webu bikeporn.cz.
připravil: Martin Kuška
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT