Trailové kolo skrz naskrz! Představujeme GT Sensor 2023.

25.4.2023
Zachovalo si svůj název, ale změn přináší požehnaně. To je nové GT Sensor, které se trailuchtivým bikerům představuje právě dnes. V čem je jiné, než jeho předchůdce? A proč o něm výrobce z prosluněné Kalifornie hovoří jako o nejschopnějším trailovém kole, které kdy postavili? Projeďte následující řádky představení kola, které může zajímat i mnoho domácích jezdců.

GT Sensor kdysi bývalo kolo typické svým odpružením AOS – Angle Optimized Suspension System, na které byla značka vysloveně pyšná a my mnohokrát prověřili, jak moc dobře tohle řešení fungovalo. Doba ale velmi pokročila a GT razantně změnilo svůj designový rukopis. Pro někoho, kdo chtěl něco výjimečného, možná na škodu, ale opravdu se funkčně něco obrátilo v negativum? Se zbrusu novým Sensorem naopak GT tvrdí mnoho superlativních frází. Nový lehký design, mimořádně rafinovaná progresivní geometrie a také LTS – Linkage Tuned Suspension, tedy dnes pro GT typický systém odpružení, který AOS nahradil přibližně před pěti lety. V minulosti jsme vám přinesli článek, proč výrobce k tomuto řešení zadní kyvky přistoupil – zkrátka lepší možnost ladění, samotná kinematika odpružení. Takže konec sentimentality nad AOS. Tenhle Sensor totiž může být vážně moc dobrý. Recept pro to má!

GT Sensor 2023 v trailovém ráji Squamish.

Takto se šetří. Na váze…

Mluvit o šetření na nových kolech je pošetilé. Kola jsou obecně prostě dražší a ani Sensor není výjimkou. Ale ceny až na závěr. My teď píšeme o šetření na váze. GT Sensor 2023 totiž dokázalo díky zcela novému přednímu rámovému trojúhelníku a několika chytrým designovým prvkům odmáznout celých 600 gramů. To platí pro karbonové varianty, které ale nepůsobí nijak přehnaně subtilně. Spoj kolem hlavové trubky je vyloženě masivní, s výrazně ostrými linkami, které se po přechodu v jednotlivé trubky rámu postupně vytrácí. Mohutností v přední části vytvořený prostor umožnil velmi napřímo navést kabely do vnitřní části, takže se při větším otočení řídítek nebudou mít tendenci zalamovat, přehnaně ostře ohýbat. Zde se zároveň nekoná nový trend vedení přes představec. Celková silueta kola je jinak poměrně blízká předchůdci. Jen možná trochu agresivnější.

Zdvih? Ne. Zdvihy.

Protože GT Sensor na trh vstupuje v několika variantách, neupíná se pouze k jedné možnosti kapacity odpružení. Kdo by se chtěl přiblížit spíše ke XC standardu, najde svůj ideál u Sensoru ST, který rozhýbe zadní kolo o 120 mm. Ale vidlice má zdvih typicky trailový i zde, a to 140 mm. Na opačné straně jsou pak všehoschopné Sensory Pro a Elite se zdvihy 150/140 mm. “Hliníkáče” pak představují jakousi střední cestu se 130 mm pod zadkem. Na výběr tedy rozhodně je! K tomu přidejte pojmy jako Lyrik Ultimate nebo Bomber Z2. Odpružení tak Sensor přiváží velmi pestré. Chybí vlastně jen Fox, ač je zde vlastně Marzocchi, která odpruženářskému koncernu nějaký ten rok patří…

Ještě k úhlům a číslům

Pojďme se podívat na samotnou geometrii, o níž GT mluví, že byla klíčově vylepšena, ať Sensor baví jezdce při cestě dolů i vzhůru a přináší možnosti nacházet i na starých trailech nové cesty – otevře bikerovu kreativitu. Pokud pohlédnete na velikost M, zjistíte, že se kola lehce liší v závislosti na použitém materiálu rámu. Klasický Sensor v karbonu přináší reach 455 mm, “hliníkáč” rovných 450 mm. Horní rámová trubka obnáší 565 mm vs. 547 mm. Aluminiová verze má taktéž o něco delší sedlovou trubku. V detailech se liší i úhel sedlový a hlavový. 65° vs. 65,5° a 77° vs. 77,5°. Totožná je délka zadní stavby o hodnotě 440 mm pro všechny rámové velikosti a to i u GT Sensor ST, které je jinak vzhledem k nižším zdvihům taktéž od svých sourozenců o pár milimetrů odlišné.

Sensor jako velmi pestrá platforma

Něco málo o osazení – tedy hlavně o odpružení, jsme již zmínili. Ale jaké sady pohonů vás čekají? A kola jsou pouze devětadvacítky? Či je k mání i Sensor mullet? Nové GT je vzhledem ke své koncepci nepřekvapivě pouze na 29″ kolech. V této kategorii kol jde o jasný standard a americký výrobce v tomto ohledu nechce experimentovat. Vlastně nijak přehnaně nebylo laborováno ani co se samotného osazení týká. Radost budou mít příznivci Sramu. Shimano prostor nedostalo. Očekávat lze všechny dostupné dvanáctky, Eagly. Výjimku tvoří pouze nová konkurence zaběhlých pohonů, a to tchajwanský Microshift Advent X. Tuto sadu, bohužel jenom o deseti rychlostech, mohou jezdci vyzkoušet na dostupném GT Sensor Sport.

A další osazení? Kde to bylo možné, využil výrobce vlastní komponenty. Klasicky na kokpitu, ale také u vlastní teleskopické sedlovky. Obutí je v režii WTB, Continentalu nebo Maxxisu, brzdy kromě Sramu dodalo Tektro a TRP. Podle osazení se samozřejmě velice znatelně odvíjejí i výsledné ceny, které najdete níže.

GT SENSOR 29″ CARBON PRO LE – 159 999 Kč / 6 499,9 EUR GT SENSOR 29″ CARBON PRO – 134 999 Kč / 5 499,9 EUR GT SENSOR 29″ CARBON ELITE – 99 999 Kč / 4 099,9 EUR

GT SENSOR 29″ CARBON ST ELITE – 104 999 Kč / 4 199,9 EUR GT SENSOR 29″ CARBON ST PRO – 129 999 Kč / 5 299,9 EUR

GT SENSOR 29″ COMP – 72 999 Kč / 2 999,9 EUR GT SENSOR 29″ SPORT – 62 999 Kč / 2 499,9 EUR

připravil: Martin Kuška

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu