Místo drátů tkaničky: zapletená kola Berd

před 2 dny
Chcete být jiní, vystoupit z davu černých obručí? Pak by vaší pozornosti rozhodně neměla ujít zapletená kola Berd. Nejenže se pyšní velmi nízkou hmotností, která u námi testované verze pro enduro byla pouhých 680 g pro přední kolo a 800 g pro zadní. Hlavní odlišnost se skrývá v samotném výpletu. Zapomeňte na klasické dráty. Na ty kovové anebo třeba i karbonové, prostě na tuhé. Zde se jmenují Berd PolyLight a jsou z materiálu Dyneema, tedy z polyetylenového vlákna. Výrobce u něj vyzdvihuje mimořádnou pevnost, byť jde o… No ano, o tkanici.

 

Ta je zakončena vlepenou kovovou částí se závitem pro uchycení do 2mm niplů. Na druhé straně pak je smyčka. Ta se buď protahuje dírou v náboji a zajišťuje rozpěrkou, nebo zachytává za háček v přírubě, anebo se u nábojů pro přímé hlavy drátů používá rozpěrný váleček – vždy záleží na typu náboje, jeho příruby. Výrobce tvrdí, že tyto dráty jsou nejlehčí a nejodolnější, jaké kdy byly vynalezeny. Takže zavázat tkaničky a jedeme zjistit, jak tahle zajímavá konstrukce funguje!

 

 

Testovaná kola jsou osazena náboji Industry Nine s ořechem XD a uchycením kotoučů Centerlock. Ráfky pocházejí přímo od Berdu, typové označení TR30 poukazuje na vnitřní šíři 30 mm a zaměření trail. Jedná se o poměrně houževnatou a skvěle fungující soustavu. Už jen hmotnost setu 1480 g je opravdu úžasný parametr. Jemnost volnoběžky a okamžitý záběr jsou pro Industry Nine typické. Náboje jsou standardní v boostovém provedení a zákazník si může vybrat, zda je chce namontovat s ořechem Shimano či Sram. Ráfky pod naší zátěží obstály na výbornou. Skvěle se na ně obouvaly pláště, za jízdy byly tuhé, nekroutily se a ani po jízdě v tvrdším terénu nejevily známky „únavy“. Klasické bílé vrypy od kamenů se na nich po jízdě kamenitým polem objevují úplně stejně jako u jiných karbonových kol.

 

 

A tak se pomalu, přes ostatní komponenty sestavy dostáváme k tomu, co nás všechny zajímá asi nejvíc. A to je „špagátové“ vypletení kol. První okamžiky byly plné očekávání a asi až moc jsme se věnovali pozorování celku za jízdy než jízdě samotné. Tak či tak bylo naše zjištění opravdu zajímavé. Kola se odvalují i akcelerují velmi svižně, rovnou řekněme skvěle. Soustava je to nejen lehká, ale i hodně tuhá. Vlastně není divu. Materiál, z něhož jsou dráty, se používá v průmyslu na místech, kde by ocelová lana již měla problém obstát. Jeho pevnost ve vztahu k hmotnosti je násobně větší, polyethylenové vlákno nepodléhá vnějším vlivům a má stále stejnou charakteristiku, neunavuje se.

 

 

Jenže to není vše. Kola nejenže jedou tak, že v paměti jen těžko hledáme vzpomínky na srovnatelný konvenční set, ale zároveň fantasticky pohlcují vibrace. Pracují ve vertikálním směru, jsou schopná odfiltrovat menší i větší překážky. Je pravda, že tohle docení především XC jezdci. Tam je pohlcování vibrací citelné a nezkreslené vysokými zdvihy. My jsme kola jezdili i na větších zdvizích a přidanou hodnotou nám tudíž byla spíš odolnost, životnost celku. Tady je velmi citelné pohlcení energie z nárazu do větší překážky ve sjezdu, kdy výplet natolik dobře zpracuje náraz, že si troufneme říci, že životnost ráfků se značně prodlužuje. Ale samozřejmě, pokud jezdec trefí hranou patky kámen či nešikovně naskočí do ostrých kamenů… Prostě zničit se dá vše.

 

 

Co je ale důležité a dobré shrnout. Měli jsme co do činění s extra tuhými a přitom rovněž tak extra pohodlnými koly. A nebyl to na žádné straně kompromis. Přestože kola byla ve vertikálním směru poddajná, při brzdění jsme žádnou měkkost nepostřehli.

Kola jsme mohli mučit asi měsíc a do nadšených okamžiků se ke konci tohoto období přimíchalo i nadšení menší. V trailu jsme najednou místy měli pocit až píchlého pláště. Co se to děje? Najednou byli všichni kolem chytří jak lázeňské veverky, myslím tím kamarády na vyjížďkách: „Jasně, textilní výplety. Dá rozum, že povolí!“ Konzultovali jsme to s dovozcem Berdu do ČR a pokyn byl jasný. Stejně jako ocelový výplet si někdy po pár jízdách sedne a je nutné ho dotáhnout, je potřeba tento krok udělat i u výpletu z polyethylenových vláken. Prostě je jen potřeba se svým krásným obručím pověnovat. U tohoto typu výpletu je však potřeba provést dotažení třikrát až pětkrát, avšak jen v prvních dnech. Pak je již projev kol neměnný.

 

 

A to je velká paráda, protože mají hodně co nabídnout. Mimo zmíněných vlastností třeba i to, že zákazník si může objednat jakékoliv barevné provedení výpletu, a pokud jde o volbu ráfku či náboje, i tady lze kombinovat téměř s čímkoliv. Nebo zvolit originální náboje Berd, které mají na sobě speciální háčky pro uchycení polyethylenových drátů. Jejich výhodou by mělo být i rychlejší usazení tuhosti výpletu, není tudíž nutné kola tolikrát dotahovat. Na druhou stranu u klasických nábojů pro přímý nebo zahnutý drát můžeme při poškození výpletu kolo osadit klasickým ocelovým drátem a celou dovolenou či výlet dojet v kombinaci polyethylenového a ocelového výpletu.

 

 

Kola Berd jsou extravagantní, to jim upřít nelze, ale není to prvoplánová snaha zaujmout vzhledem. Na prvním místě je funkce, a ta je vynikající. Jsou lehká, rychlá, tuhá, odolná, a přitom pohlcují vibrace s velkým apetitem, přinášejí pohodlí. Jo, tohle prostě chcete.

Připravil: Ondřej Bílek

Foto: Michal Červený


TECHBOX

  • materiál karbon (ráfky), Alu (náboje) a polyetylen (dráty)
  • ráfky velikost 29“, 28 děr, vnitřní šíře 30 mm
  • barevné varianty drátů černá jako v testu, objednat ale lze takřka libovolnou
  • hmotnost (P/Z) 680/800 g
  • cena od 49 990 do 68 990 Kč dle provedení

web produktu

 

plus

  • jedinečný design
  • vynikající tuhost
  • značná odolnost
  • nízká hmotnost
  • pohodlí jízdy – práce ráfků a výpletu ve vertikálním směru, pohlcování vibrací

 

minus

  • prvních pár jízd je nutné dotahování výpletu

FOTOGALERIE

 

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu