Na oficiálních stránkách Treku, pod jehož koncernová křídla Bontrager spadá, najdete u kol Aeolus Pro 3V popisek „silniční“ – nicméně nenechte se odradit, byla by to škoda. Jsou zařazená i do kategorie vybavení pro gravel biky a výrobce je určuje i pro tuto disciplínu.
Ostatně koresponduje s tím i vnitřní šířka ráfku 25 mm. Vnější pak činí 32 mm, výška 35 mm. Ráfky jsou vyrobeny z karbonu označeného čtyřmi písmeny OCLV, který Trek používá bez přehánění už desítky let a neustále u něj vypiplává poměr mezi tuhostí, pevností a hmotností. U tvaru se můžeme dočíst o profilu D3 Dual Direction Design pro zmenšení odporu vzduchu v oblasti přechodu pláště na ráfek. To je informace, kterou ocení zejména závodníci. Všichni pak tu, že se počítá s použitím bezdušových plášťů. Vlastně již samozřejmost.
Ne už to, že tenhle zapletený set nemá váhové omezení jezdce, přitom jeho hmotnost je velmi příznivá. S náboji Bontrager Rapid Drive 108 (číslo značí počet záběrových bodů) jsou ráfky spojeny aerodynamickými plochými dráty s přímou hlavičkou v počtu 24 vpředu i vzadu.
Je vždy potěšitelné zjistit, že výrobce na zákazníka myslí do detailu. V tomto případě už tím, že ke kolům přidává rovnou i ventilky a pásky pro bezdušový systém. Získáte ale taky celoživotní záruku pro původního majitele a stanete se členy věrnostního programu slev Carbon Care, v jehož rámci vám v případě poškození kol během prvních dvou let vše opraví či vymění zcela zdarma (a vymění či opraví za výrazně nižší ceny bez ohledu na datum zakoupení). Program má jasně dané podmínky, přesné znění najdete na webu výrobce.
Takže pláště, tmel, kotouče a kazetu a může se vyrazit. To naše vyrážení trvalo zhruba půl roku a najeli jsme při něm okolo 2000 km. Prvním pozitivním zjištěním bylo precizní zpracování a kompletace. Kola jsme nijak nešetřili, vlivem nízkých tlaků v bezduších občas „koupila“ citelnou ránu. Ráfky odolaly, na výplet nebylo během dlouhodobého testu nutno sáhnout, docentrovávat. A co víc, výplet ani nijak nevrzal. Také ložiska nenesla známky provozu, vazelína zůstala čistá, utěsnění je kvalitní. Tohle se počítá jako zásadní plus.
Informací, že karbonová kola skvěle jedou, už asi nikoho nezaskočíme, ale je to tak. Ale byla to nejen akcelerace a lehkost jízdy, čím nás nadchla. Také změny směru a celková manipulace s kolem při jízdě jsou skvělé, i zde se tuhost a lehkost projeví. Pocitově lepší oproti hliníkovým ráfkům je komfort jízdy, karbon přece jen umí pracovat i v tomto směru. Tady už ale trochu jsme v říši domněnek a pocitů – zásadní díl práce v tomto směru odvádí u gravelu širší bezdušové obutí. Vozili jsme šíři 40 mm.
Co ale můžeme říct objektivně, je fakt, že šíře ráfku jednoznačně podpoří výkon plášťů, pomůže z nich dostat to nejlepší – projev v náklonu, chování při nízkých tlacích a podobně. Vyloženě výborný byl okamžitý záběr volnoběžky. Vysoký počet záběrových bodů se projevil. Kdykoliv jsem bojoval s obtížnější pasáží, hlavně na kořenech a kamenech, a potřeboval jsem chvíli přestat šlapat, mohl jsem se spolehnout, že jakmile potřeba zabrat do pedálů opět nastane, nešlápnu do prázdna.
Záběr byl opravdu okamžitý. Tohle podpoří i sebevědomí ve výjezdech, kde typicky při přejezdu kořene někdy potřebujete na zlomek vteřiny přestat zabírat, ale hned pak opět začít. Jediné, co na tomhle unašeči pastorků může někomu vadit (co my jsme ale naopak kvitovali), je hlasitý projev „cvrčku“. Ten opravdu nejde přeslechnout.
Po nějakém čase došlo na výměnu původních, originálních plastových pásků – nalepené pásky jsou spolehlivější z pohledu udržení tlaku v bezdušovém systému.
Zajímavou možnost srovnání nabídl loňský test extra lehkého setu Bontrager pro silniční kola. I ten jsme zkusili potrápit na gravelu. Rozdíl mezi sety je na pohled patrný především na nábojích – u modelu Aeolus Pro 3V jsou o poznání robustnější. Silniční set sice byl o několik desítek gramů lehčí (a taky citelně dražší), ale při akceleraci nebo ve stoupáních jsem nebyl schopný v terénu poznat rozdíl. Oč lehčí byl, o to možná tužší je aktuálně testované provedení. A oč možná mohl být měkčí, o to těžší je tato verze. Jinými slovy to, že za karbonová kola utratíte i o desítky tisíc více, nemusí nutně přinést citelné zlepšení jízdních vlastností. Tady už záleží na vaší výkonnosti, na stylu použití, jízdy a podobně. Odpusťte možná troufalý postřeh.
Podtrženo, shrnuto: chcete-li zásadněji posunout vlastnosti svého gravelu, mohou být právě kola Bontrager Aeolus Pro 3V tou správnou cestou. Navíc cestou bez jakýchkoliv kompromisů.
Připravil: Rudolf Hronza
TECHBOX
- materiál ráfků karbon OCLV
- vnitřní/vnější šířka ráfku 25/32 mm
- výška ráfku 35 mm
- kompatibilita ořechu/osy běžně dostupné systémy
- počet drátů, provedení 24/24, ploché, aerodynamické
- kotouče Centerlock
- hmotnost 795/850 g (P/Z, ventilek 6 g, páska 63 g)
- cena 16 999/19 999 Kč (P/Z)
plus
- okamžitý záběr volnoběžky
- precizní zpracování
- odolnost ráfků
- lehkost jízdy, akcelerace i změny směru
minus
- pro někoho hlasitý projev volnoběžky
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT