Porce zábavy – Yeti SB160 T2 Turq

před 1 týdnem
Modrá, či spíše tyrkysová barva je pro Yeti typická. S koly téhle značky máme docela dost zkušeností. Mohli jsme již vyzkoušet XC modely, anebo například průraznější SB150, který nás zábavností a schopnostmi zasáhl přímo do srdce. Novinka SB160 jde v jeho šlépějích. Vystřelila nás do úplně jiného vesmíru. Nečekali jsme, že drobný posun parametrů bude znamenat takový skok vpřed ve schopnostech. Přitom si bike stále zachovává svou hbitost a agilitu. Neskutečný zážitek! Modrá není jen dobrá. Je lepší než kdy dřív.

 

 

Naladění zadního odpružení, ale i vidlice už poslední dobou neprovádíme dle doporučení ze štítků na tlumiči, ale podle kalkulátoru na stránkách výrobce kola. A jaké to je? Fakt dobré! Výrobce totiž u doporučení zohledňuje i naladění zadní stavby, nikoliv pouze tlumič. U Yeti jsme také postupovali právě takto.

Zadali jsme model biku, hmotnost jezdce včetně oblečení, chráničů a batohu s vodou (v našem případě tedy 80 kg). Následovně nám počítač vyplivnul tato doporučení: u vidlice vysokorychlostní komprese HSC 6, nízkorychlostní LSC 10, odskok HSR 5 a LSR 8 a tlak v pracovní komoře Foxu 38 na hodnotě 93 psi, pro tlumič pak HSC a LSC 11 a odskoky HSR 5 a LSR 11, tlak v pracovní komoře byl nastaven na 184 psi (sag 19,5 mm). Proč sem tato čísla píšeme? Protože je to hodně jinak, než je spousta jezdců zvyklá. A od toho se odráží projev kola.

 

 

Bike sprintuje jako střela. Ano, i tohle způsobí přesné nastavení tlumičových jednotek dle výrobce. Odpružení je na začátku zdvihu lehce tvrdší a zde je citelná i funkce odskoku, který zabraňuje kopání do řídítek. Takže bike má i přes 160 mm zdvihu návykovou akceleraci, ale je u toho klidný, nehoupe se. Lehký odpor kola ale cítíme při pokusu o větší bunny hop – jako by systém mařil energii, kterou jsme vložili do pořádného odrazu pro zvednutí kola do vzduchu. V potřebný okamžik už je odpružení příliš aktivní, což je skvělé pro jeho citlivou funkci, ale chybí trochu opory právě pro odraz. Tady si ještě budeme trochu hrát.

 

 

Nastavení útlumu vysokorychlostní komprese a odskoku ke konci zdvihu (HSR) je zhruba na střední úrovni. Obě jednotky, tlumič i vidlice, se po silném impulzu rychle vrací do střední fáze zdvihu, kde je odpružení nejaktivnější, nejvýkonnější – komprese tu funguje přesně tak, jak má. Zabraňuje dosažení dorazu.

 

 

Celkový projev biku je pak velmi specifický. Mohli jsme jet velmi tvrdě a rychle, a přitom mít vše naprosto pod kontrolou a uhánět v komfortu. Až jsme z toho kulili oči přes řídítka. Kolo jede i v těžkém terénu úplně sametově a ani není potřeba přehnaně tahat za řídítka, abychom mu ulevili, když to pod koly začne přitvrzovat. Prostě jsme kameny a kořeny přeletěli a stále se mohli spolehnout na parádní styk plášťů s podkladem, na důkladné kopírování terénu.

 

 

O parádní akceleraci se však nestaralo jen odpružení, jen ty dva komponenty. Systém odpružení zadní stavby pojmenovaný Switch-infinity nedovolil dostat bike do zdvihu, když to nebylo žádáno. Je to již roky známá specialita Yeti, která nyní opět prošla vylepšením, a my po zkušenostech s předešlou generací můžeme říci, že její chod a funkce jsou opět o něco lepší. Systém zařizuje nezávislost odpružení na šlapání – dupete do pedálů, aniž byste aktivovali tlumič. Navíc jsme i v těžkých chvílích měli pocit nekonečného zdvihu a necítili tvrdé dorazy. Tohle jsme si užívali a na každém metru trailu jsme si systém pochvalovali. Nikdy jsme necítili tvrdý doraz, značně všudypřítomná byla až kosmická akcelerace a exkluzivní funkce odpružení. Tady nás Yeti očarovalo. A nejen tady.

 

 

Nová geometrie podle nás musí vyhovovat každému. Kolo je oproti staršímu modelu lehce nataženější, sedlovka více postavená a přední vidlice více položená. To zní jako běžná hesla dnešní doby. Ale zajímavým bonusem Yeti je, že každá velikost rámu má jinak dlouhou zadní stavbu. Pak by se měl každý biker za řídítky cítit skvěle bez ohledu na svou výšku. Jak 190cm čahoun, tak 160cm jezdec. Prostě vždy by každý měl být přesně „v kole“.

Naše zkušenost říká, že nová geometrie je neskutečná pecka. Chvilku jsme si na to zvykali, že jsme lehce více v centru kola, ale ta hravost a lehkost ovládání byla tak podmanivá, že jsme ji měli brzo pod kůží.

 

 

Bike se ve velkých rychlostech chová velmi klidně. To byl cíl konstruktérů. Prudké svahy jsou pro jezdce výzvou, ale díky položené vidlici máme přední kolo pod kontrolou a příjemně dlouhá zadní stavba nám dovolí prosmýknout se zatáčkou zcela ladně. Kolo je čitelné, a i když jsem byl na vyjížďce s kamarádem, který měl trail bike, až tak mi neujížděl při přesunech a v hliněných trailech jsem s rychlým trail bikem držel krok. Jakmile přišly těžké kamenité sekce, díval se mi na záda a pak už neviděl nic. Tuhost rámu a jistota vedení je zde zcela podmanivá.

Dost k tomu přispívá i uložení ložisek, které se přesunulo z rámu do vahadel. Větší životnost ložisek nemůžeme s ohledem na délku testu potvrdit, ale tuhost celku je až neskutečná.

 

 

Velké zdvihy přináší velké okamžiky. Bike získal na tvrdosti. Mohli jsme drtit šutry, létat po skalách a skákat dropy i ne do úplně ideálních dopadů a Yeti SB160 vždy vše hravě „požralo“. Ale na druhou stranu jsme díky vyladění odpružení a jeho funkci v klidu a svižně ujeli 45 km a nastoupali 2000 m a užili jsme si to úplně stejně jako sjezd. Ano, není to rychlý trail bike, ale na enduro se pohybuje s neskutečnou lehkostí a nemaří energii při šlapání.

 

 

Ticho jako průvodce lesem. Bike při jízdě nevydal ani hlásku. Je to tím, že proti útokům řetězu stojí pryžové ochrany na rámu, že je řetěz navíc přidržován horním vodítkem a že zároveň systém Switch infinity zamezuje jeho rozkmitu při jízdě těžkým terénem. Bovdeny a hadice jsou na vstupech a výstupech v rámu přichyceny zátkami tak, aby nedocházelo k jejich pohybu uvnitř. Ticho. Krása.

 

 

Karbonový kokpit zprostředkovává naprosto jasnou odezvu. Jen brzdy za kolem lehce vlají. Tady bychom přivítali model s větší účinností. Ale brzdy brzdí zábavu, tak vem to čert!

 

 

Yeti SB 160 je lepší než kdy dřív. Je to stroj, který nadchne jak závodníka, tak jezdce, který se chce jen tak bavit. Hlavně pak bikera, který chce překonávat sám sebe a posouvat své hranice možného a nemožného. Protože tenhle stroj je na to přesně stavěný.

Připravil: Ondřej Bílek

Foto: Jaroslav Svoboda

 


TECHBOX

  • rám karbon, kompozit TURQ Serie, boostová pevná osa
  • tlumič Fox Factory Float X2
  • vidlice Fox Factory 38 Grip 2, boostová pevná osa
  • zdvihy (P/Z) 170/160 mm
  • řazení/přehazovačka Sram X01, 1×12
  • kazeta Sram Eagle X01 1295 (10–52 zubů)
  • kliky Sram X01 Eagle, délka 170 mm (převodník 30 zubů)
  • brzdy Sram Code RSC, čtyřpístkové (kotouče 200/200 mm)
  • zapletená kola DT Swiss Custom EX 1700, 30mm vnitřní šíře ráfků
  • pláště (P/Z) Maxxis Assegai EXO+/Maxxis Minion DHR II DD, 29×2,5“/2,4“
  • teleskopická sedlovka Fox Transfer, zdvih 200 mm, průměr 31,6 mm
  • sedlo Silverado Custom
  • řídítka/představec kombo Yeti Carbon, šíře řídítek 800 mm, délka představce 40 mm, průměr 35 mm
  • hmotnost kol (P/Z) 2645/2895 g (včetně pláště, tmelu, kazety, kotoučů, bez pevných os)
  • hmotnost 15,95 kg (velikost L, bez pedálů)
  • cena 228 900 Kč

web dovozce


 

 


 

TELESKOPICKÁ SEDLOVKA

Fox Transfer se zdvihem 200 mm má jemný chod, pevnou aretaci v dané poloze a rychlost výsuvu je velmi komfortní. Jen se nám občas zasekával ve spodní pozici.

 

POHON

Sram X01 Eagle a jeho tucet pastorků je v kombinaci s 30zubým převodníkem parádní výbavou do těžkého terénu.

 

BRZDY

Čtyřpístkové brzdy Sram Code RSC mají nižší účinnost než aktuální modely Sramu, na které si jezdec velmi rychle zvykne.


 

TURQ – A NEJEN ON

Čtyři písmena v názvu označují karbonový rám Yeti SB160, přesněji sérii špičkového kompozitu Turq, který přináší pevnost, tuhost a lehkost. Systém odpružení zadní stavby se jmenuje Switch infinity V2, je to poznávací znamení fullů Yeti – dvě kluzné nohy s povrchem Kashima, po nichž se pohybuje zadní stavba při své práci nahoru a dolů, chráněné blatníčkem i konstrukcí rámu proti nečistotám. Co dál? Šroubovací středové misky, vnitřní vedení lanek a hadiček, montáž jednoho košíku na lahev, ložiska enduro, UDH patka, boostová osa. Nový rám má nejen větší zdvihy, ale pyšní se i agresivnější geometrií.

 

 


FOTOGALERIE

 

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu