TEST: Yeti ASR Turq T3

1.2.2025
Yeti nezahálí. Nedávno jsme vám v testu představili nový model Yeti SB 160. Inovacemi se u něj nešetřilo. A teď k vašim rukám přistává test dalšího skvostu v podobě oživeného XC modelu Yeti ASR. Firma na chvíli z tohoto segmentu vystoupila a více se věnovala vyšším zdvihům. Návrat s rychlým bikem, který má moderní geometrii a větší zdvihy, se povedl na výbornou.

 

 

K testu jsme získali barevně konzervativnější model v modré barvě Spruce, která není tak výrazná a nápadná jako typické tyrkysové provedení Turqoise. Bike je ale stále naladěn do veselých tónů. Více je kladen důraz na kombinaci s černou, která „sežrala“ i kus zadní stavby a rámu.

U nového ztvárnění Yeti ASR odhalí změny i pohled méně zaujatého cyklisty. Tvary nejsou tak oblé a spíše se ostře zařezávají do okolního světa. A co se stane, pokud dáme starý a nový model vedle sebe? Uvidíme u nového delší reach, více postavenou sedlovku, položenější vidlici a zdvihy kolem 120 mm. Jo, tohle je dnešní doba biková.

 

 

Při nastavení kola postupujeme opět podle kalkulátoru Yeti. A opět se trefujeme do černého. Tohle nás baví. Nemuset zkoušet tlaky, sagy, odskoky. Prostě zadat model, vybavení, výšku a váhu jezdce a voilá, všechna potřebná data k nastavení jsou zde – a sedí. Systém připravoval někdo, kdo kolu rozumí. Výrobce mi určil 21% sag vpředu a 30% vzadu. Doporučené odskoky jsou spíš pomalejší, ale pořád příjemné.

 

 

Jelikož máme k dispozici ovládání útlumu nízkorychlostní komprese z řídítek (prostě „zavírání“), volíme za jízdy z tří pozic: otevřeno, šlapání, zavřeno. Tyto pokyny jedním otočením gripu na levé straně řídítek přenášíme současně na přední i zadní tlumicí jednotku. Rychlé, jasné a velmi funkční.

Yeti ASR je nezkrotný XC stroj. Od počátku nás nenechává na pochybách, že bude hodně rychlé. Kola se roztáčí lehce a torzní tuhost rámu je vysoká. Tady jde naše energie ze šlapání parádně z pedálu přes řetěz rovnou a beze ztráty na zadní kolo a my už jen svištíme vpřed. Při větším záběru či nepravidelném šlapání je postřehnutelné lehké pohupování zadní stavby. Tohle odpružení je připraveno žehlit. Ale my teď chceme akcelerovat. Tento problém se vyřeší jak otočením kouzelného prstenu od Arabely – zamykáme tlumení a kolo absolutně ztvrdne. V ten okamžik po nás zůstává jen zvířený vzduch. Využití energie jezdce na maximum. To je nové Yeti ASR.

 

 

Jenže tady to nekončí. I v těžkém terénu je ASR doma. První malé kořeny nás lehce rozechvějí, ale to je známka zvolené pozice „šlapání“ na rukojeti ovládající míru přiškrcení tlumení. V tomhle módu je stroj na rozbitém povrchu lehce otupělý. Je citelné, že je mu ponechána schopnost zrychlovat i na překážkách, ale za cenu mírného diskomfortu. Adheze je ale velmi solidní. Stoupali jsme, klesali jsme a v rychlých přechodech či mírném terénu jsme pozici „šlapání“ nechávali stále zařazenou. Ani tady se nám nedařilo stroj rozhoupat. Je to na každém – pevná opora v pedálech, nebo hladovost odpružení. Neplatí obecně, že jedno je lepší než druhé. Záleží na podmínkách, jezdci. Yeti umí obě polohy a jejich změna je snadná.

 

 

Režim otevřeného tlumení je brána do říše zábavy. Tady již je cítit, že se kolo při záběru do pedálů pohupuje pod nohama. Ale jakmile vletíme do rozbitých cest, kamení, kořenů, ASR se k nim přisaje a my za jeho řídítky jen sametově proplouváme krajinou. A právě i zde si všímáme tuhosti rámu kdy, byť je kolo velmi aktivní ve zdvihu, stále má tendenci značně akcelerovat. Technologie zpracování karbonu je špičková. Navíc se vrstvení vláken mění s každou velikostí rámu tak, aby každý jezdec dostal přesně to „nejvíc nejlepší“. Prostě žádné rozdíly a žádná omezení jen proto, že jste třeba narostli málo anebo hodně. Podobné platí pro geometrii.

 

 

A geometrie je to ostrá. Podporuje komplexní projev kola. Postavená sedlovka je velmi citelná. Šlapeme pěkně pod sebe, a tak nás ani na chvíli nenapadlo si stěžovat na neefektivitu. Celkově nás konstruktéři nechali sedět hezky „v kole“, ne za ním; pozice jezdce je trefená skvěle. Výsledkem kombinace délky zadní stavby, reache a dalších hodnot je parádně ovladatelný stroj, na kterém se ale v rychlých úsecích ochotně přikrčíme a on letí hladce vpřed.

 

 

Lehce jsme si zvykali na úhel vidlice 66,5°. Není to málo, to rozhodně ne, ale dneska už známe i kola ze stejné kategorie, která jdou ještě dál, na 65,5°–65,9°. Tím by se mohl natáhnout rozvor a kolo by bylo ještě více stabilní ve vysokých rychlostech. Yeti je spíše hravé děcko, s kterým se otočíte na pětníku, hezky poskáčete, využije naši energii ze šlapání, ale v rychlých průjezdech zatáčeknám přední kolo sem tam ujíždí. Zároveň nám to ale dává lehkost v přehazování kola z jedné zatáčky do druhé, jen musíme být více pečliví při jeho vedení.

 

 

Zdvihy nás posouvají dál. Jak ASR zdvihově narostlo, nemusíme se bát na něj přitlačit. Jasně, je to stále XC mašina, a tak omezujeme úroveň sjezdových trailů, ale nemusíme se krotit až tak moc. Průběh zdvihu je o deset procent více progresivní, praví výrobce. Tohle porovnat nedokážeme, ale progresivní je odpružení hodně. Na začátku zdvihu skvěle žehlí (jak jízda po zeleném koberci) a ke konci přitvrdí. Na úplném začátku zdvihu je tlumič lehce tupější, to proto, aby se nám s kolem pěkně akcelerovalo, při zhruba 20% zanoření se jeho citlivost ukazuje jako největší. V těch 20 % sagu se XC jezdec pohybuje nejčastěji, kolo pak dokáže lépe kopírovat terén a jezdec má nad ním větší kontrolu. Poslední pětina zdvihu pak radikálně tvrdne, a tak dosažení tvrdého dorazu se stává nemožným. Tady jsme byli vlastnostmi ASR doslova očarováni.

 

 

Karbonová řídítka a představec jsou tu trochu nezvykle jako dva samostatné díly, ne kombo, ale to nás překvapilo jen pozitivně. Sestava je velmi elegantně tvarovaná a zároveň na rozdíl od komba umožňuje personalizovat si úhly. Tohle je moc fajn. Tuhost a pohlcování vibrací byly na tak vysoké úrovni, že jsme nenašli jakékoliv nedostatky či odchylky. Vše sedělo na výbornou. Jen bychom přivítali širší, alespoň 760mm řídítka. Ta by se nám k modernímu a takhle schopnému kolu hodila více než parametr 740 mm.

To samé platí pro čtyřpístkové brzdy. Zvolené dvoupístkové jsou dobré pro XC, ale tohle kolo umí víc – a tam už by se více výkonu hodilo. Spolu s úzkými řídítky kolu zbytečně stanovují mantinely použití.

 

 

Kdo má žízeň, neuschne. Držáky na dva košíky v odpruženém rámu stále nejsou samozřejmostí, tady je ale nalezneme. Kabely jsou schované uvnitř rámu, nový systém zapouzdření na vstupu a výstupu zajišťuje, aby se uvnitř nic ani nehnulo. Během ježdění tak panoval klid.

Bezvadné je umístění horního vodítka řetězu v čepu zadní stavby. Všechno je zde využito na maximum, každý detail dává smysl. V tom nás ujišťuje maličký blatníček mezi zadní stavbou a rámem. Samozřejmě nechybí UDH patka, avšak na nejlepším provedení rámu už nenajdete možnost protažení kabelu k ovládání zadní přehazovačky. Už jen hezky čistě bezdrátově a elektricky.

 

 

Yeti ASR nás bavilo, hráli jsme si s ním. Sjížděli ostré skály, skákali přes překážky a vrtěli se v zatáčkách. A pokud bychom jej nemuseli vracet, hrajeme si s ním ještě dnes. Tohle kolo je nabité novými technologiemi a přináší široké pole využití. Bude to bike na zábavu a rychlé přesuny, anebo tvrdý závoďák na ostré XC tratě? To už si rozhodne každý jezdec sám. Důležité, že Yeti ASR je na to připraveno!

Připravil: Ondřej Bílek

Foto: Jaroslav Svoboda


TECHBOX

  • rám karbonový, úroveň Turq, pevná boostová osa
  • tlumič RockShox Sid Deluxe Ultimate
  • vidlice RockShox Sid Ultimate, pevná boostová osa
  • zdvihy (P/Z) 120/115 mm
  • řazení/přehazovačka Sram X0 Eagle AXS T-Type, 1×12
  • kazeta Sram Eagle X0 T-Type (10–52 zubů)
  • kliky Sram X0 Eagle T-Type, délka 170 mm (převodník 32 zubů)
  • brzdy Sram Level LTM, dvoupístkové (180/160 mm)
  • zapletená kola DT Swiss XM 1700 30, 30 mm vnitřní šíře ráfků
  • pláště (P/Z) Maxxis Rekon 29×2,4“, EXO/Maxxis Rekon Race 29×2,35“, EXO
  • teleskopická sedlovka Fox Transfer SL, průměr 31,6 mm, zdvih 150 mm
  • sedlo Solano Chromoly SL
  • řídítka Race Face Next, průměr 35 mm, šíře 740 mm
  • představec Bike Yoke Barkeeper, délka 55 mm
  • hmotnost kol (P/Z) 1820/2260 g (včetně pláště, tmelu, kazety, kotoučů, bez pevných os)
  • hmotnost 11,1 kg (velikost L, bez pedálů)
  • cena 232 900 Kč

web dovozce


 


 

BRZDY

Dvoupístkové brzdy Sram Level LTM mají nižší účinnost, než by si tento model kola zasloužil. Pro ryzí XC využití a lehčí tratě ale není co vytýkat.

TELESKOPICKÁ SEDLOVKA

Fox Transfer SL se zdvihem 150 mm je pro toto kolo ideální. Taková je sériová výbava, my jsme na testovaném kousku měli sedlovku se zdvihem 200 mm.

POHON

Sram X0 Eagle AXS T-Type ve dvanáctistupňovém provedení je velmi výkonná řadicí jednotka. Převodový rozsah je zcela dostatečný, spíše laděný do terénu se strmými stoupáními. Řazení má přesný, jednoznačný chod.


ÚROVNĚ KARBONU

Yeti ASR je možné zakoupit s prémiovým karbonovým rámem Turq, který jsme měli možnost testovat, nebo v dostupnější verzi uhlíkového kompozitu označeného písmenem C. Rám pracuje se systémem odpružení formou přepákovaného jednočepu a charakteristika průběhu odpružení plně reflektuje potřeby dnešního XC světa – kombinuje citlivost na jednom konci a silnou progresivitu na druhém. Zdvih 120 mm vpředu, 115 mm vzadu a trailovější geometrie umožňují velký rozsah využití tohoto biku. Ještě doplníme boostovou osu, UDH patku, vnitřní vedení zadní brzdy, určení pouze pro bezdrátové elektronické řazení, závitový střed, přípravu na dva košíky na láhev, horní vodítko řetězu či blatníček mezi zadní stavbou a rámem.

 

 


FOTOGALERIE

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu