Mezi klasickými cyklistickými „kratochvílemi“ pro okamžiky, kdy nemůžeme na kolo, mají jednoznačně své místo válce. Původně silničářská záležitost se možná s boomem gravel biků nadechne i v další disciplíně. A lze si to jen přát – válce totiž na rozdíl od rotopedů a statických trenažérů dokáží přispět k vaší technice jízdy. Naučí vás lépe šlapat, držet klidně směr anebo třeba taky dívat se před sebe, což je možná ten nejzákladnější předpoklad jízdy na nich.
V popisu nového modelu Tacx Galaxia stojí, že jde o válcový trenažér s kyvným systémem pro pokročilé. My tento popis po zkušenosti upravíme: tyto válce stejně tak umožňují vyvádět na nich ještě větší kousky, jako zbavují jízdu kritických momentů. Doporučili bychom je tedy i pro začátečníky. Celé kouzlo Galaxie spočívá v tom, že rámový základ je uložen na kyvném systému (opěrky ve tvaru kruhové výseče pod zadním kolem a vpředu kolečka). Rozdíl proti pevně na podlaze usazeným modelům jsme mohli poznat hned při rozjezdu, po prvním šlápnutí pro roztočení kol. Impulz roztočil válce, přebytečná síla neměla snahu vytlačit z nich kolo vpřed, pohnula se základna. Stejné to pak bylo třeba při intervalových zrychleních, a to i razantních, víceméně spurtech. Pohled pod sebe ukázal, že kola jistě sedí na modrých válcích, že s výpady si opravdu cele poradí kyvný systém. Rovněž tak nebyl problém jet vestoje, a to po prvních opatrných seznamovacích zkouškách i vcelku svižně. Umíte-li na válcích jezdit, víte, že uvedené lze provozovat i na klasických provedeních s pevnou základnou, na Tacxu Galaxia ale vše probíhá s mnohem větším klidem a jistotou – a také si lze dovolit víc. Můžete se soustředit méně na udržení kola v pozici a více na samotný pohyb. Při tempovém dupání do pedálů se pak základna nehýbá, tedy pokud umíte dobře šlapat, vyrovnaně a do kruhu, neruší klidnou jízdu svými pohyby.
Prvotní obava, že plastové provedení kontaktních ploch s podlahou bude klouzat, že se válce budou posunovat od gauče k televizi, vzala za své, po zatížení se celek ani nehne. Přesto bude hlavně vůči dřevěným podlahám ohleduplnější nějaká podložka, droboučké předozadní pohyby patrné jsou. Ke stabilitě jízdy přispívá i kónický tvar válců, které jsou uprostřed užší. Jen pozor, neznamená to, že špatný pohyb řídítky vás nevyhodí do strany. Je to citelné zvýšení jistoty, ne eliminace rizika.
Válce samy o sobě jsou tiché, ložiska jsou kvalitní, hluk se tedy bude odvíjet především od typu plášťů (ano, gravelové či bikové „křičí“ citelně více) a od rychlosti. Informace o hlučnosti ale platí v rámci právě kategorie válců, trenažéry jsou tišší. To jestli máte nevrlé sousedy…
Abyste uvedené přednosti Tacxu Galaxia mohli využívat, nemine vás prvotní nastavení, je nutné přizpůsobit rozteč válců vašemu kolu, jeho rozvoru. Výrobce přikládá jasný a jednoduchý návod. Jediné specifikum vychází z možnosti složení válců při jejich nevyužívání, abyste ušetřili domácí prostor. Základna je dvojdílná, při skládání se jedna část zasunuje do druhé. Abyste při opětovném rozložení nemuseli pátrat po správné pozici, je tu na každé straně jeden čep, který zaskočí na své místo. Ten dlí v unašeči s osmi otvory, při prvotním sestavování tak je nutné vybrat ten optimální. A to je vše.
Jestli tomuto modelu lze něco vytknout, je to právě o něco málo náročnější složení. Zamáčknutí čepů prstem je těžší, pro jejich uvolnění je lepší použít nějaký předmět. Drobnost. A že se obě části do sebe nezasunují úplně hladce, že je potřeba trochu síly? Je to jedině dobře, protože ve složeném celku pak neregistrujete žádnou vůli, základna je velmi tuhá.
Zaujal vás Tacx Galaxia jako nás? Pak vězte, že váží 8,2 kg, měří 500×135×1350 mm (po složení se délka zmenší na 950 mm) a zaplatíte za něj 6790 Kč. Podobné válce bez kyvného systému, Tacx Antares, přijdou na 4990 Kč.
Zde se můžete podívat na nabídku Tacxu.
Připravil: Rudolf Hronza
plus
kyvný systém přináší jistější jízdu a více možností, kvalita zpracování, skladnost, kónické válce
minus
kosmetické – lehce obtížnější složení
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT