Ve tmě ani není možné ho spatřit, za denního světla je jen o něco lépe k odhalení, ale jeho rychlost pohybu je ohromná. Musíte být pozorní, rychlí a ostražití, abyste ho neprošvihli. Tohle platí jak pro ty, co trail pouze pozorují, tak i pro jezdce za řídítky zcela nového Treku Top Fuel 9.8 Gen 4, ostrého downcountry biku v nenápadném černém kabátě.
Čtvrtá generace oblíbeného modelu Top Fuel přichází s moderním designem a stejně tak s moderní geometrií, která dává kolu širokou paletu využití. Stačí mít jedno kolo a jen měnit elastická kaťata a dres za volný styl s chrániči a světe, třes se. Já mohu řádit úplně všude!
Dravost šelmy, černá elegance, to jsou první pocity z pohledu na temně matný lak. Drobné červené doplňky to jen podtrhují. A pokud nahlédneme do podkladů od stavitelů tohoto stroje, je nám jasné, že tady se bude jezdit ostře, rychle a univerzálně.
Prvotní nastavení odpružení a kola dle pokynů výrobce nám moc nesedí. Trek má na webu svůj kalkulátor, který má pomoci, ale odpružení pak bylo až extrémně měkké a bike se topil ve zdvizích. Naopak tlaky v pláštích byly zbytečně vysoké. Kolo se pak velmi špatně kočírovalo v terénu. Takže jsme šli na věc jinak, po svém. Vidlice RockShox dle tabulek na její noze, tohle už máme mnohokrát odzkoušené, a tlumič podle statického zanoření – sag 27 % a bylo hotovo.
Doladění komponentů na řídítkách mělo být otázkou vteřin, nakonec se trochu protáhlo. Na brzdových pákách jsou na společné objímce bezdrátové ovladače řazení a teleskopické sedlovky. Právě tady jsme taky trošku pobojovali. I když jsme dali páky co nejdál od gripů a posunuli ovladače do krajních poloh, pořád byly příliš blízko gripu, tedy v nepříjemném kontaktu s palci. Tohle není chyba Treku, je to prostě omezený rozsah objímky čtyřpístkových brzd Sram Level Bronze.
Tohle kolo jede. Neskutečně! První kilometry vždy trávíme na asfaltu a štěrkových cestách. Je to nejlepší na osahání si kola a stejně se nějak musíme „teleportovat“ k trailům. Tady bike extrémně reaguje na šlapání a až letí za pedálem. Tuhost v oblasti středu je velmi citelná, rám je až extrémně tuhý, když ho porovnáme s podobnými biky, kam až nám paměť sahá.
A ani nebojujeme s houpáním. Tlumič disponuje jen dvěma pozicemi „zamykání“ (otevřeno/ zavřeno), dále ale můžeme pracovat s třemi pozicemi nízkorychlostní komprese. Po vyladění při prvních jízdách je jakékoli houpání fuč. Sečtěme uvedené s tuhostí a je zřejmé, že Top Fuel nabízí opravdu hodně velký potenciál.
Možná i proto třicetizubový převodník i v převodové kombinaci s deseti zuby nejmenšího pastorku na kazetě brzy dostává naše nohy do maximální kadence šlapání. Větrník! K ambicím biku by se hodil i větší převodník, ale připomeneme, že tohle je downcountry kolo, bike orientovaný více na těžší terén. Přístup ke zpřevodování je zcela správný.
Dálkové ovládání nehledejte. Všechno se ovládá pěkně ručně. Řeč je samozřejmě jen o tlumicích jednotkách. A je to úplně jedno. Systém odpružení Treku se ukázal jako natolik sofistikovaný, že jsme na změnu nemuseli ani pomyslet.
Ale nebojte, řazení je plně elektrické a bezdrátové, tady si na modernu přijdete. Sram GX pálí rychlosti spolehlivě a přesně, vždy jen tak, jak mu zavelíme. A stejné je to s teleskopickou sedlovkou Bontrager Line, byť ta už je ovládaná lankem. Má větší průměr kluzné nohy a její chod je velmi jemný, přesný a není „ulítaná“ – výsuv je rychlý, ale do genitálií nestřílí, toho není třeba se bát.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Řídítka jsou jak kormidlo z námořní lodi. Šíře 820 mm, tak to nás baví. Konečně někdo namontoval na sériové kolo odpovídající kousek. Ano, jsme si vědomi, že pro někoho budou až extrémně široká. Ona byla zprvu i pro nás. Ale velice lehce jsme si zvykli, dvě tři jízdy, a pak už nás nikterak neobtěžovala. Právě naopak. U takto schopného biku jsme v nich našli potřebnou oporu v těžkém terénu, a tak jsme se o to víc nemohli nabažit řádění v technických a rozbitých pasážích. Ten, kdo by více preferoval rychlou jízdu a Top Fuel užíval více směrem k XC, si může řídítka zaříznout a bude spokojený jako želva.
Řízení jako celek (kombo řídítek s představcem) je velmi tuhé, ale řídítka nepřenášejí vibrace, dokáží jich ruce zbavit, jsou pohodlná. Tohle umí karbon, přinést tuhost i komfort v jednom. Integrovaný představec je kompromisem mezi trailovými 35 mm a 70mm „XC klackem“. Bike je tak jak nabuzený pro intenzivní stoupání, tak hbitý v terénu. Jen jsme lehce bojovali s úzkými a tvrdými gripy. Ale tohle je drobnost, pár vteřin a na kole máte lepší.
A konečně do pořádného terénu! Na to jsme se těšili snad nejvíce. Pomocí Mino Linku, který se nachází v uložení spodního oka tlumiče, můžeme ovlivnit jak geometrii, tak progresivitu zadního odpružení. Na to, jak malá je změna pozice tlumiče, je vliv velmi citelný. Opravdu to funguje. Po zkoušení různých variant jsme si oblíbili tu nejostřejší, která přinesla hodně progresivní chod zadního odpružení a položila hlavovou trubku na 65,5°. To nás katapultovalo z rychlého XC na regulérní trail bike, ovšem velmi, opravu velmi lehký. A pozor, kdo by chtěl s kolem hodně řádit, Trek dovoluje použití přední vidlice se zdvihem až 140 mm (sériově 130 mm). Pak už jde o jednostranněji směřované kolo na trailové ježdění, ale ta možnost vybrat si je tu a je skvělá.
My jsme se kola nemohli nabažit. Reach je citelně delší, roste s každou velikostí rámu, stejně tak se mění délka zadní stavby. To proto, aby byl každý jezdec v ideální pozici. Kolo chtělo, a chtělo moc! Skákali jsme, drtili jsme šutry na skalách, překonávali kořenové propletence a Trek Top Fuel neměl nikdy dost. A my jsme nikdy neměli pocit, že jsme v diskomfortní zóně. Jemnost chodu zadního odpružení v počátku zdvihu a následná značná progresivita nás nepřestaly udivovat. Dosáhnout tvrdého dorazu je nemožné. Zdvih jsme využívali celý, ale to jsme vyčetli vždy jen z dorazového kroužku na tlumiči.
Trek zadní odpružení vyladil k dokonalosti, snad až absolutní. Proto musíme říci následující: hodně pokulhává přední odpružení. Jeho chod je příliš lineární a zadní stavbě nestíhá. Tady by to chtělo pár tokenů, aby se chod vidlice z hlediska progresivity sjednotil se zadní stavbou. Jinak je ale její projev velmi příjemný, hladký a citlivý. Ale ani regulace HSC (útlum vysokorychlostní komprese) nezamezila velmi častému dosažení maximálního zdvihu. Pokud jsme si na to dávali pozor, kolo poslouchalo a hrálo na naší straně.
Do zatáček se Trek pouští velmi ochotně, ve velkých rychlostech a prudkých svazích je ve svém živlu. Tady vše absolutně sedí. Důkazem sebedůvěry Treku je neosazení kola mechanizmem proti protočení řídítek a na rámu je pouze příprava na montáž horního vodítka řetězu. A ono to fungovalo. Řetěz nám ani jednou nespadl a ovladače na řídítkách jsou dostatečně vysoko, než aby zachytily o rám. Mechanizmus pak nenaštve při skládání biku do auta a podobně.
Brzdy brzdí zábavu. Asi takhle nějak museli k brzdám přihlížet pánové ve Sramu, když konstruovali nový čtyřpístkový model Level. Tyhle brzdy nehlučí, nepískají a… Nebrzdí. Měli jsme možnost jezdit i lepší provedení téhož modelu a jediný rozdíl spatřujeme v chodu páky. U řady Level Bronze je extrémně gumový. Asi jako když v ruce mačkáte pytlík želé bonbónů. Chod klade velký odpor a než se dostanete do požadované rychlosti, jste většinou už za překážkou a můžete jet dál. Jen vás ty ruce budou brzy bolet. Lehkou dívku kolem 50–60 kg tyto brzdy ve sjezdu zastaví, ale nás s 80 kg nechaly „plužit“ dál.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Ani hliníková kola nebudeme chválit zdaleka tolik jako rám a odpružení. Nejsou nikterak mimořádná. Sice mají moderní míry, tedy široké ráfky, ale jsou těžká a gumová – tuhost jednoduše není stoprocentní. Top Fuel by si zasloužil lepší.
To obuté pláště nás velmi potěšily. Při nízkých tlacích mají jen nepatrný valivý odpor a zároveň parádní adhezi v terénu. Necvakli jsme je ani jednou, podržely nás i na mokrém podkladu.
Nový Trek Top Fuel čtvrté generace je jednoduše úžasný bike. Nebojíme se říci, že každý si v něm najde to svoje a může řádit do roztrhání těla. Je jedno, jaký směr si jezdec zvolí, tohle kolo bude schopné jak na rychlé trati, tak při dlouhém švihu či extrémním dovádění někde za barákem v lese. A stačí si ho jen trošku „dopinkat“ a bude to bike jak víno.
Připravil: Ondřej Bílek
Foto: Jiří Rošer
(Pozn. redakce: Jak je vidět, fotografie nevznikly na oficiálním trailu či cestě – fotili jsme však se souhlasem majitele lesa. Zelený mech byl totiž neodolatelný!)
TECHBOX
- rám karbon OCVL, boostová pevná osa
- tlumič RockShox Deluxe Ultimate RCT
- vidlice RockShox Pike Select+, boostová pevná osa
- zdvihy (P/Z) 130/120 mm
- řazení/přehazovačka Sram GX Eagle AXS T-Type, 1×12
- kazeta Sram Eagle XS-1275 T-Type (10–52 zubů)
- kliky Sram GX Eagle T-Type, délka 170 mm (převodník FSA, 30 zubů)
- brzdy Sram Level Bronze, čtyřpístkové (kotouče 180/180 mm)
- zapletená kola Bontrager Line Comp 30, 30mm vnitřní šíře ráfku
- pláště Bontrager Montrose RSL XT, 29×2,4“
- teleskopická sedlovka Bontrager Line, průměr 34,9 mm, zdvih 170 mm
- sedlo Bontrager Verse Short Comp
- kombo řídítek a představce karbon, Bontrager RSL, šíře řídítek 820 mm, délka představce 45 mm
- hmotnost kol (P/Z) 2150/2920 g (včetně pláště, tmelu, kazety, kotouče, bez pevných os)
- hmotnost 13,28 kg (velikost L, bez pedálů)
- cena 183 990 Kč
TELESKOPICKÁ SEDLOVKA
Dodala ji dceřinka Treku – Bontrager Line se pochlubí zdvihem 170 mm, jemným chodem, pevnou fixací v dané poloze a velmi příjemnou rychlostí výsuvu.
BRZDY
Čtyřpístkové brzdy Sram Level Bronze v základní řadě mají nízkou účinnost, gumový chod páky a ne zrovna příjemnou ergometrii.
POHON
Sram GX Eagle AXS T-Type ve dvanáctistupňovém provedení je velmi výkonná řadicí jednotka. Převodový rozsah je pro dané určení biku dostatečný, laděný spíše do náročnějšího terénu a strmých stoupání. Řazení je přesné, s jednoznačným chodem.
LEHKÝ, TUHÝ, UNIVERZÁLNÍ
Znalce nepřekvapí, že Trek Top Fuel spoléhá i ve své nejnovější generaci na vlastní technologii zpracování kompozitu OCVL – výrobce se jí věnuje už dlouhá léta a neustále ji cizeluje. U testovaného biku to vyústilo v neskutečnou tuhost rámu při jeho nízké hmotnosti. Čtyřpolohový prvek Mino Link dokáže změnou pozice kolo nasměrovat do několika kategorií, jeho vliv je citelný – nabízí se použití od XC až po trailové ježdění s progresivním chodem zadní stavby. Její zdvih činí 120 mm, dopředu Trek osazuje 130mm vidlici, ale povoluje i 140mm. Velmi citelné je použití systému odpružení ABP, který zamezuje zmražení chodu zadního odpružení při brzdění. Kabeláž vede vnitřkem rámu, do něj můžete vložit i nářadí a podobné drobnosti – dvířky na spodní rámové trubce. Doplňme boostovou pevnou osu, možnost použít jeden košík na láhev či přípravu pro montáž horního vodítka řetězu.
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT