Zcela nový Trek Slash 8 Gen 6 v testu

15.3.2024
Trek neustále potvrzuje svou pozici inovátora mezi velkými hráči na světovém bikovém trhu. Ambice usadit se na pomyslném endurovém trůnu reprezentuje zcela novým provedením modelu Slash, tentokrát s vysoko umístěným čepem, tzv. high pivotem. Současně však neopouští své léta prověřené technologie. Ba právě naopak. Kombinuje je dohromady. Na následujících řádcích se pokusím ukázat, zda se tento experiment vydařil.

 

Nutno předeslat, že nový Slash není prvním bikem, na kterém si Trek vyzkoušel high pivot. Již v roce 2021 se s tímto druhem odpružení představil Session. Ten se však zapsal do povědomí jako první sjezďák s 29″ koly a high pivot tím byl trochu upozaděn. Během následujících dvou let vývojáři sbírali zkušenosti a cenné informace, aby je následně přetavili do tohoto endurového drsňáka. Nemá smysl současnou generaci srovnávat s předchozí, protože jde o zcela jiné kolo.

 

 

Vše se točí kolem rámu. Ač hliníkový, využívá veškeré technologie karbonového bráchy. Nechybí úložný prostor v dolní rámové trubce, zadní čep ABP, návarky pro vodítko řetězu ve standardu ISCG 05. U mulletu (přední 29″ kolo, zadní 27,5″) nalézám i blatník chránící čepy a horní kladku před hrubými nečistotami. Geometrie odpovídá současným trendům. Hodnota reach pro velikost L je 488 mm, stack 641 mm. Efektivní úhel sedlové trubky je 77°. Úhel hlavové trubky 63° je na můj vkus příliš přehnaný. Takový najdeme především u sjezdových kol. Ale takové je moderní pojetí MTB.

Zcela revoluční je specifické doladění biku podle potřeb jezdce. Nový rám nabízí hned tři různá nastavení. První možností je již tradiční otočná vložka flip chip. Tentokrát se zcela jinou funkcí a umístěním na spodním čepu tlumiče. Otočením flip chipu se mění poloha tlumiče v rámu, což má za následek změnu pákového poměru (leverage ratio), který zásadně ovlivňuje progresivitu zadní stavby. Druhou možností modulace biku je volba velikosti zadního kola. Standardně je Slash dodáván jako mullet, ale výměnou unášecích ramínek tlumiče lze osadit 29“ i dozadu. Tím získáme zcela nové kolo bez nutnosti výměny zadní stavby nebo tlumiče. Poslední možností je změna úhlu hlavové trubky výměnou standardních misek hlavového složení za speciální excentrické. Při použití standardních misek je úhel 63,3°. U excentrických misek může být buď 62,6°, nebo 64,1°. Všechny tyto změny jen minimálně ovlivňují hodnoty geometrie, což je opět novinka. Nutno podotknout, že jak unášecí ramínka tlumiče, tak excentrické misky hlavového složení nejsou součástí standardní dodávky a je potřeba je objednat zvlášť.

 

 

Protože se v našem případě jedná o základní model s hliníkovým rámem, očekávám low-cost komponenty. Přesto mě mile překvapila volba vidlice a tlumiče. Papírově je Fox Rhythm sice „budgetový“ model, ale chodí krásně hladce v celé délce zdvihu. Mimo tlaku vzduchu lze nastavit odskok v deseti postupných krocích. Tlumení zajišťuje patrona Grip s plynulým nastavením komprese od otevřené až po zcela uzamčenou. Vidlice se dá přivírat podle potřeby a každý si může najít ideální polohu pro danou situaci. Osobně mi to vyhovuje mnohem víc než pevně dané tři polohy.

 

 

Také tlumič Fox Float X Performance je základní model. Pořád je to ale velice slušný základ. Jedná se o vzduchový tlumič určený pro tvrdší traily a enduro. K dispozici je takzvaná piggyback nádržka pro větší objem oleje a lepší chlazení tlumiče. Nechybí ani 16krokové nastavení odskoku. Oproti vidlici je zde dvoupolohová páčka, která přepíná mezi otevřeným a přivřeným módem. Tvrdý lockout chybí.

 

 

Pro správné nastavení odpružení doporučuje Trek využít kalkulačku na svých webových stránkách. Tam si podle své hmotnosti najdu výchozí nastavení nejen tlaku, ale i polohu odskoku, sag, a dokonce doporučené tlaky pro přední i zadní kolo.

Foukám přesně podle návodu a vyrážím. Překvapuje mě živý projev ihned po rozjezdu. Přestože tenhle Slash váží úctyhodných 17 kg, působí živě a svižně. Takové chování bych čekal spíš od lehčího trail biku než od takto masivního endura. Když uvážím arzenál, kterým vládne, tak se na něm jede překvapivě lehce. Zásadní roli zde hraje, jak jinak, high pivot, který eliminuje pohupování během šlapání, tzv. anti-squat. Respektive poloha horní kladky v blízkosti hlavního čepu. Kladka má 19 zubů, takže je dostatečně velká na to, aby se rychle neopotřebovala.

Do kopce mě Slash nutí jet stále dál, jako by mi říkal: „Neboj, to dáme!“ A přitom při pohledu na computer zjišťuji, že o trhání rychlostních rekordů nemůže být řeč. Jenže dorážím na kopec svěží a s úsměvem na rtech. A to se mnohdy cení víc než úspora několika sekund a s jazykem na vestě.

 

 

Konečně se pouštím z kopce dolů. Žádné lehké oťukávání, ale pěkně naplno. Mám pro takové příležitosti krásný průsek v lese. Nejdříve plno kamení, pak kořeny, a nakonec kombinace obojího zakončená potokem. Zprvu se bojím, hlavně ledu a kluzkých kořenů, jenže Slash si nic takového nepřipouští. Jeho vášní je rychlost a tvrdý terén. Dává mi to jasně najevo svou stabilitou a ovladatelností. Jak mě podporoval do kopce, tak teď mi dodává odvahu z kopce a hecuje mě, ať ještě přidám. A není těžké jeho lákání podlehnout. Jeho jistota je opojná.

Odpružení odvádí práci na jedničku. Vidlice drží stopu a žehlí vše, co se jí postaví do cesty. Ještě více nadšený jsem ze zadní stavby. Právě se naplno projevuje výhoda vysoko umístěného čepu. Zadní kolo lehce zdolává jednu překážku za druhou, aniž by mě to nějak obtěžovalo. Když pod kopcem hledám na pístnici gumičku pro nastavení sagu, nacházím ji pár milimetrů nad čepem, což odpovídá asi 90 % zdvihu. Nedivím se. Překážky jako by neexistovaly. Pocitově se zadní stavba chová dost lineárně, výrazněji tuhne až ke konci zdvihu. Odpovídá to nastavené poloze tlumiče. Pokud bych chtěl progresivnější projev třeba kvůli tvrdým dopadům, ještě rychlejší jízdě a omezení chodu tlumiče nadoraz, stačí přesunout tlumič do druhé polohy. Vyzkoušeno, potvrzeno.

 

 

Bike není jen rám a odpružení. Nesmím opomenout pohon, který mě žene vpřed. Starají se o něj komponenty od japonského Shimana. Řazení a kazeta je z řady XT, řetěz SLX a kliky Deore s převodníkem s 30 zuby. Opravdu zvláštní kombinace. Převodník chrání vodítko řetězu s kladkou, určené přímo pro systémy high pivot. Pohonu nelze nic vytknout. Řazení plní svou funkci na výbornou a nezklame ani v marastu, jaký mu zimní počasí přichystalo.

Zpočátku mě zarazila volba brzd. Padla totiž na „obyčejné“ čtyřpístky Deore. Mou nedůvěru podpořilo i prvních několik kilometrů, protože brzdám chvíli trvalo, než se zajely. Poté už makaly celkem obstojně. Zda budou stejně účinné i v létě při delším brzdění, si netroufám tvrdit. Naopak u zapletených kol jsem byl mile překvapen bezdušovým provedením. Většinou se totiž u hliníkových ráfků setkávám s dušemi uvnitř. Kola Bontrager Line Comp 30 jsou sice základní model, ale nechybí jim tuhost a robustnost. Když se na ně obuje plášť XR5 Team Issue s kevlarovou patkou, dodají biku potřebnou stabilitu i v ostrých klopenkách.

 

 

Předchozí řádky působí až moc ideálně. Jako kdyby Slash měl recept na jakýkoliv terén, ale tak to není. Ani v Treku neumí obejít fyzikální zákony. Jakmile dojde na pomalé technické pasáže, hlavně tedy zavřené zatáčky, ovladatelnost mizí. Hodně položená vidlice si vybírá svou daň. Hlavové trubky s 63° mají sjezdová kola. Trek Session má kombinaci 63°/63,5°. V takových případech přichází na řadu bikerův um.

Po celou dobu testování bylo nejen hnací ústrojí, ale i celé kolo krásně tiché. Ani v záběru se neozývaly nepříjemné zvuky nebo praskání v rámu, ve sjezdech nic nemlátilo. Ani při jízdě v sedle jsem neměl pocit zvýšeného odporu od přídavné horní a spodní kladky. Pravděpodobně se objeví časem. To je ale úkol spíš na dlouhodobý test.

 

 

Trek Slash 8 je základní model s hliníkovým rámem. Neoslní svojí hmotností, ale svými jízdními vlastnostmi rozhodně ano. Je postavený pro rychlost, a to v hodně drsném terénu. Ovládání je intuitivní a vysoké zdvihy umí odpouštět chyby. Je to perfektní enduro parťák, se kterým je plno zábavy, který vždy podrží – a ještě vyhecuje k vyšším výkonům.

Připravil: Matěj Stejskal

Foto: Petra Bukačová


TECHBOX

  • rám hliník Alpha Platinum, high pivot, ABP, ISCG 05, UDH, pevná boostová osa 148×12 mm
  • vidlice Fox Rhythm 36, vzduchová pružina Float Evol, tlumení Grip, pevná osa Kabolt-X 110×15 mm
  • tlumič Fox Performance Float X, dvě polohy tlumení
  • zdvihy 170/170 mm (P/Z)
  • řazení/přehazovačka Shimano XT M8100 (1×12)
  • kliky Shimano Deore M6120 (převodník 30 zubů)
  • kazeta Shimano XT M8100 (10–51 zubů)
  • brzdy Shimano Deore BR-M6100 (kotouče 200/200 mm)
  • zapletená kola Bontrager Line Comp 30 (P/Z 29“/27,5“), 29mm vnitřní šířka
  • pláště (P/Z) Bontrager XR5 Team Issue, 29×2,5“/ Bontrager XR4 Team Issue, 27,5×2,5“
  • teleskopická sedlovka Bontrager Line, 34,9 mm, zdvih 170 mm
  • sedlo Bontrager Arvada, šířka 138 mm
  • řídítka Bontrager Line, 820×35 mm, 27,5 mm prohnutí
  • představec Bontrager Elite 35, 35 mm
  • hmotnost 17,2 kg (vel. L, bez pedálů)
  • hmotnost kol (P/Z) 2400/2850 g (včetně plášťů, kazety, kotoučů, bez pevných os)
  • cena 109 990 Kč

web produktu


 

 


VODÍTKO ŘETĚZU

U rámů s vysoko umístěným hlavním čepem je taková věc nutností. Vodítko se upevňuje přes návarky na středové trubce. Ty jsou ve standardu ISCG 05. Kladka vodítka jednak vede, jednak prodlužuje dráhu řetězu na převodníku. Tím se lépe rozkládají síly mezi články řetězu a zuby převodníku, což vede k nižšímu opotřebení obou komponent.

 

ÚLOŽNÝ PROSTOR

Již třetí sezonu dostávají hliníkové rámy od Treku úložiště ve spodní rámové trubce. Primárně je tento prostor určen pro nářadí, ale šikovný biker do něj nacpe svačinu, doklady nebo klíče od domu. Důležité je dobře zvolit obal, aby tvrdé předměty uvnitř nemlátily do rámu.

 

OCHRANA

Zubatý gumový profil objímající řetězovou vzpěru byl navržen s cílem co nejvíce omezit pohyb řetězu. Výsledkem je výrazná ochrana rámu, která zajišťuje tichou jízdu. Že se počítá s tvrdým zacházením, dokazuje i robustní plastový chránič na náběžné hraně spodní trubky. Ochrání tak rám v nejvíce exponovaném místě před ostrými kameny. Navíc je odnímatelný, takže ho lze snadno vyměnit.


SPECIFIKA VYSOKO UMÍSTĚNÉHO ČEPU

O high pivotu jsme již napsali hodně řádků, ale opakování je přece matka moudrosti. Tento v posledních letech hodně vyzdvihovaný systém není žádnou novinkou. Kořeny musíme hledat až v raných divokých devadesátkách. Nicméně tehdejší technologické možnosti a materiálové znalosti nepřály dalšímu rozvoji. Ten přišel až o téměř dvacet let později a nyní zažívá high pivot svůj zlatý věk.

 

 

Proč je to najednou zázračné řešení zadního odpružení? Umístění hlavního čepu otáčení zadní stavby vysoko nad středové pouzdro zásadně mění trajektorii osy zadního kola. Na začátku zdvihu se mírně posouvá dozadu, takže neklade odpor překážkám a lépe je překonává. Typickým příkladem mohou být hranaté balvany. Pomocí přídavné kladky umístěné blízko hlavního čepu si umí výborně poradit s takovým neduhem, jako je pedal kickback, tedy napínání řetězu během pružení, které tahá za pedály proti směru šlapání. To může být při vysokých rychlostech v drsném terénu přinejmenším nepříjemné. Aby toho nebylo málo, výrazně snižuje propružení během šlapání, tzv. anti-squat. Biker tak zbytečně neplýtvá energií a jízda je plynulejší. Po všech těch výhodách si možná řeknete, proč tak úžasný systém nenajdeme na XC kolech? I high pivot má své nevýhody. Zadní stavba bývá složitější, a tedy náročnější na údržbu. Při výměně řetězu je potřeba počítat se dvěma najednou. Horní kladka se sjíždí. Celý systém je hlučnější díky přidaným rotujícím prvkům. Delší řetěz a přidané kladky zvyšují tření, a tedy odpor při šlapání. A v neposlední řadě všechny tyto části něco váží a není to zrovna málo. Proto se high pivot uplatní u kol, kde se hmotnost tolik neřeší a kde se naopak upřednostňuje výborná stabilita ve vysokých rychlostech v hodně drsném terénu.


FOTOGALERIE

 


 

 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu