Je to jen pár měsíců zpět, co jsme měli možnost vytáhnout z krabice novou, totálně nabušenou elektrickou verzi Treku Fuel EX a užít si na ní neskutečnou porci zábavy. Neboli elektrické provedení zásadně inovovaného modelu Trek Fuel EX, který se nám do rukou dostal s velkým předstihem před ukončením informačního embarga. Vzhled, agresivita a i barva jsou stejné. Jen někdo kouzelným mávnutím proutku nechal zmizet elektromotor.
Nový Trek Fuel EX 9.9 nese několik vylepšení, která nás nenechala na pochybách, že s kolem bude stejně velká zábava jako s jeho elektrickým bráškou. Navíc jsme si ji opět mohli užít s tou nejlepší možnou výbavou, čemuž odpovídá i cenovka. Jen jsme na tu zábavu neměli s ohledem na embargo tolik prostoru, kolik bychom si přáli. O první exemplář byl velký zájem, a není divu. Určitě se tedy k tomuto modelu ještě vrátíme v některém z dalších vydání.
K embargu se vážou úsměvné zážitky. „Hlavně to prosím zatím nikam nefoťte, dokud to nebude ofi ciální, žádné sociály a podobně,“ zazněla pochopitelná prosba z ústředí Treku. Nefotit je ale jedna věc a být viděn druhá. A třeba v rakouském bikeparku Serfaus-Fiss-Ladis se pohybuje hodně bikerů, kteří se prostě vyznají. „Hi, isn’t it new Fuel EX?“ Jo, je, ale neviděl jsi mě. Podobně vnímavé jezdce pak potkal i druhý tester v Brdech. Ale pojďme k testu.
Díky možnosti se na tomto sršni proletět jen v časově omezeném pásmu bylo testování o to intenzivnější. Design je kombinací ladných tvarů a krásných technických řešení. Kolo působí lehce a již na první pohled je jasné, že to v terénu nebude žádný neohrabaný cvalík. Jelikož byl stroj úplně nový, vše si postupně sedalo. Věříme tomu, že po delším zajetí častější dotahování šroubových spojů zmizí.
Řízení je již od výrobce položené příjemně nízko, řídítka mají jasně definovaný tvar a svými úhly skvěle padnou do rukou. Ještě že tak, protože tu jde o kombo, představec a řídítka v jednom kusu, takže není možné dolaďování. Nastavili jsme si jen vzdálenost brzdových a řadicích pák, výšku sedla a hurá na tlumicí jednotky.
Tady to byl lehce oříšek. Pokud jsme se drželi čistě tabulkových hodnot, které byly kalkulátorem na hmotnost jednoho z jezdců 75 kg stanoveny na 82/180 psi (P/Z), kolo bylo značně tvrdé a zdvihy jsme nebyli schopni využít. Platilo to především pro vidlici, ze které nedokázal plný zdvih vyloudit ani zmíněný bikepark a skoky v něm, ne vždy zvládnuté s čistým dopadem. Navíc vybrzděné rolety ukázaly na slabší pohodlí pro ruce. Museli jsme tedy jít vlastní cestou a nastavit tlaky v tlumení podle reálného zanoření statickou vahou, tedy sagu.
U vidlice jsme začali na 20 %, což se rovnalo 70 psi, na zadním odpružení jsme nastavili tlak 150 psi, tedy sag 30 %. Trošku jsme se poté obávali chození kola na dorazy při větším zatížení, ale nestalo se. Potvrdilo se, že Trek má nastavení tlumičových jednotek vymyšlené do posledního milimetru zdvihu. Zadní stavba i vidlice skvěle žehlily, a i když šly na maximální zdvih při velkém skoku či ve tvrdém sjezdu, dělo se tak velmi potichu a bez tvrdého nárazu – nikdy jsme tyto okamžiky nepocítili v pedálech. Využívání zdvihu lze po vyladění nastavení bez uzardění označit za příkladně hospodárné.
K tomu všemu Trek pamatuje na náročného zákazníka, můžete totiž měnit charakteristiku zadního odpružení pomocí prvku Minolink (uchycení spodního oka tlumiče) tak, jak jezdci momentálně více vyhovuje. Pokud chci s kolem hodně do vzduchu, kdy mám na začátku zdvihu menší citlivost a celkově menší progresivitu, volím pozici Minolinku More. Když chci, aby bike vyžehlil i jehličí na cestě a ke konci zdvihu tlumič přitvrdil, abychom mohli kolu řádně naložit, jak se řekne slangově, volíme pozici Less. Celé je to jednoduché a velice funkční.
Ale není to jediná možnost přizpůsobení kola jezdci. Kdo by měl pocit, že mu nestačí základní úhel vidlice 66°, může ho hravě změnit výměnou excentrické misky hlavového složení a přenastavením flipchipu v zadním vahadle přepákování. Můžeme se tak dostat na krajní hodnoty sklonu vidlice 66° nebo 63,5°. To jsou silná čísla, velké rozdíly. Dále systém umožňuje postavit z 29“ biku kvalitní mullet. Stačí uvést Minolink do pozice High (tentokrát Minolink umístěný v zadním vahadle) a vyměnit vidlici se zdvihem 150 mm za 160mm ráži. Pak už jen výměna zadního kola a hurá, mullet je hotový.
My jsme kolo testovali s neutrální miskou v hlavovém složení a „minolinky“ v pozici Less a ve vahadle Low. Kolo bylo i tak velmi čitelné, do vzduchu šlo velmi ochotně a ve sjezdu sedělo jak přibité. Ani prudké sjezdy mu nebyly cizí a nás nechávaly uhánět s chladnou hlavou, bez nutnosti výrazněji se podílet na ovládání biku. Když jsme kolo potřebovali dostat do zatáčky, byla to jedna radost a na zem jsme kreslili veselé drážky. Těšíme se ale na dlouhodobější test, kdy budeme moci zkusit další podoby nového Fuelu.
Limit v dovádění nám připravily pláště. Ač byly nazuty na karbonových kolech s vysokou tuhostí a širokými ráfky, neskrylo to jejich tuhost. Špunty nedrží ani na kamenech, ani na tvrdé hlíně, natož na mokrých kamenech či kořenech. Dostali jsme se postupně až na tlaky 1,1/1,4 baru, celkové chování se výrazně zlepšilo, ale pláště prostě jsou značně houževnaté a nepoddajné. Vjem skvělého kola s tuhým rámem, lehkými a tuhými koly, které k zemi precizně kotví tlumičové jednotky Fox, to ale nezamaskovalo.
Občas jsme pocítili lehkou disfunkci v zapadání praporků v ořechu zadního kola – když jsme šli do záběru, nejednou jsme uslyšeli výstřel jak z děla, když neposedný praporek zapadl. Jinak rychlost záběru je zde vysoká díky náboji Rapid Drive se 108 zuby.
Jediné, co nám ještě mírně kazilo radost z dokonalého celku, byly kromě tuhých pneumatik laciné kryty spodní rámové trubky. Na kole vypadají, jako že je tam někdo zapomněl při vybalování, a jsou na omak tvrdé jak týden staré buchty. Divně na rámu pruží a vzduchová mezera mezi rámem a první nárazníkovou vrstvou je patrná. Další podobnou drobností je cinkající nářadí v krku vidlice, pod víčkem představce. Myšlenka je to skvělá, nářadí je hned po ruce, ale ten zvukový doprovod v terénu připomínal rolničky o Vánocích. Drobnosti, ale škoda jich.
Tuhost celku podporují úžasná řídítka Bontrager RSL, která jsou v jednom karbonovém kusu s představcem. Šíře 820 mm je již pro dospělého jedince, i to se počítá, ale je to hlavně tuhost, která přinášela radost z ovládání kola. Přes svou tuhost ale řídítka dokáží pohltit jemné vibrace a nás nebolely ruce z jízdy zdaleka tolik, jak tomu bývá u přece jen tvrdších hliníkových verzí.
Brzdy také odvádí slušný kus práce, jen při jemném brzdění lehce cukají. Jakmile jedeme s kolem ostřeji, kotví jak smyslů zbavené. K elektronickému řazení Sram AXS z řady XX1 snad ani není co psát. Top! Jen myšlenka v hlavě a už perfektně řadí, kam potřebujeme. To samé platí o teleskopické sedlovce, rovněž elektronicky ovládané. Nadšení tu podporuje i představa, že vyjmout sedlovku z rámu pro snazší převoz v autě vlastně není žádný problém – nikde není nutné rozpojovat kabeláž, ovládání je bezdrátové.
Nový Trek EX 9.9 dává laťku kvality velmi vysoko, neboť jeho rám, tlumicí jednotky, zapletená kola, brzdy, řazení, teleskopická sedlovka a možnosti ladění geometrie i odpružení nás vzaly do světa dokonalé a neutuchající zábavy!
TECH BOX – Karbonový rám
Dynamický, na pohled lehký a podle našich zkušeností velmi tuhý rám vzešel z vlastního kompozitu Treku, označeného OCLV. Vedení zadní brzdy je ukryto uvnitř, stejnou cestou se vydá případné lanko mechanického řazení. Trek nadále používá systém odpružení Active Braking Pivot, což znamená velkou jistotu styku zadního kola se zemí, a to i v přechodech mezi akcelerací a brzděním. A zároveň téměř není nutné používat zamykání tlumiče při šlapání, systém je vůči jeho vlivu krásně imunní. Změnu geometrie můžeme provést otočením vložky v zadním oku vahadla, dále pak výměnou misky hlavového složení. Pozicí vložky Minolink v uchycení spodního oka tlumiče lze ovlivnit charakteristiku odpružení. Dále je rám vybaven rozhraním ISCG pro vodítka řetězu a úložným prostorem ve spodní rámové trubce. Nejmenší velikosti XS a S jsou nabízeny s 27,5“ koly, ostatní s 29“, problém není přestavba na mullet.
Ondřej Bílek
Foto: Petr Hronza
TREK FUEL EX 9.9 XX1 AXS GEN 6
rám Trek Fuel EX, karbon OCLV
tlumič Fox Performance Float X, pevná boostová osa
vidlice Fox Factory 36 Float Evol Grip2 Air, pevná boostová osa
zdvihy (P/Z) 150/140 mm
řazení/přehazovačka Sram XX1 Eagle AXS, 1×12
kazeta Sram Eagle XG-1299, 10–52 zubů
kliky Sram XX1 Eagle, karbon, převodník 30 zubů
brzdy Sram Code RSC, kotouče 200/180 mm (P/Z), čtyřpístkové
zapletená kola Bontrager Line Pro 30, ráfky karbon OCLV, vnitřní šíře 30 mm, 28 drátů
pláště Bontrager SE5 Team Issue, TLR, bočnice Core Strength, 120 TPI, 29×2,5“
teleskopická sedlovka RockShox Reverb AXS, zdvih 170 mm, elektronicky ovládaná, bezdrátová, průměr 34,9 mm
sedlo Bontrager Arvada
řídítka/představec jednodílný set Bontrager RSL, karbon OCLV, 820/35 mm
hmotnost 14,44 kg (vel. L, bez pedálů)
hmotnost kol 2320/2780 g (P/Z, včetně pláště, tmelu, kotouče, kazety, bez pevných os)
cena 329 990 Kč
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT