Kolu na míru laděný tlumič Ext Storia V3 Lok

7.12.2023
Ač na první pohled vypadají všechny pružinové tlumiče vlastně stejně, mají stejné konstrukční prvky, tedy relativně tenkou pístnici, tělo se závitem a expanzní nádobu, rozhodně to neznamená, že jsou všechny stejné. Jedním z těch nejvíce odlišných je závodní enduro tlumič od italského výrobce Extreme Shox, zkráceně Ext. Model Storia V3 Lok není jedním z mnoha, rozdíly jsou vidět už na první pohled, každopádně ty více patrné se dají objevit až za jízdy.

 

 

Tělo tlumiče Ext Storia V3 Lok je z hliníkové slitiny, dostupný je jak ve starých „imperiálních“ mírách, tak i v metrických, včetně provedení Trunnion. K nastavení se zde nabízí útlum odskoku pomocí drobného kolečka, nevelká páčka slouží k omezení pohupování pomocí útlumu nízkorychlostní komprese, která se též ladí pomocí 4mm imbusu, a ve finále lze měnit i útlum vysokorychlostní komprese pomocí stranového klíče velikosti 12 mm. Hydraulická ochrana proti dorazu je zde nastavena napevno v továrně bez možnosti uživatelské regulace. Pístnice o průměru 14 mm tlačí na veliký, 29mm píst, ten pak na olej směrem do expanzní nádoby s tlakem pouhých 55 psi (zhruba čtvrtinový tlak proti konkurenci).

 

 

Každý tlumič Ext objednaný u dovozce je před odesláním vnitřně upraven pro daný model kola, styl jízdy a s ohledem na váhu jezdce. K tlumiči jsou přibaleny dvě pružiny (dle vašeho výběru), tady však přichází první upozornění z naší strany. Důrazně doporučujeme konzultovat jejich výběr opět s dovozcem, abyste nelitovali. Vnitřní nastavení tlumiče počítá s určitou silou pružiny, a pokud například dáte o hodně měkčí, setkáte se s tím, že bude tlumič přetlumený, nebude fungovat správně, což by byla vzhledem k jeho ceně, a hlavně schopnostem opravdu škoda. Dodávané pružiny o vnitřním průměru 38 mm (kompatibilní s tlumiči RockShox a dalšími) patří mezi nejlehčí na trhu, jejich nebeský design už jen podtrhuje exkluzivitu celku.

 

 

My jsme vyzkoušeli nejprve tu tvrdší s 575 lbs/inch, ale ačkoliv na jiném tlumiči by sedla dobře, zde se zdála být příliš tvrdá. Došlo tedy k „přezutí“ na měkčí s 525 lbs/inch, která už byla navzdory všem odhadům a měřením naprosto odpovídající – jen bylo potřeba nastavení tlumiče stáhnout na minimum, a i to bylo často pořád na hraně. Hodila by se další úprava vnitřního nastavení. Ale to už bych pravděpodobně zamířil někam mimo záměr výrobce, a zde se dostáváme k jádru pudla. Ext jako celek má prostě jiný přístup k věci; než aby pružina hrála hlavní roli a tlumič jen mírnil její neduhy, tak tady naopak je hlavní hydraulická část a pružina a její vlastnosti jsou na druhé koleji.

 

 

Měkčí pružina a silnější práce tlumiče přinesly zajímavé vlastnosti. Celkem nečekaně zde nenastal ani jediný tvrdý doraz, hydraulický doraz funguje na jedničku. Proto má vyloženě jen symbolický dorazový elastomer. Ten je navíc až za kovovou planžetou, která se může hýbat, ale žádné nepříjemné zvuky s tím spjaté jsem nezaznamenal. Kdyby ano, zkusil bych namazat elastomer hustou vazelínou, aby se planžeta nalepila. Rozsah nastavení není nijak závratný, ale funkční ano. Zamykání funguje na výbornou, rozdíl mezi odemčeným stavem a zamčeným je znát okamžitě, možné jsou i mezipozice, není zde žádná aretace. Jen velikost a ve výsledku i barva páčky, nenápadnost sama, zpočátku sehrávaly roli – sáhnout vždy na správné místo chce trochu cviku a zvykání. Pozice jsou napsané na těle tlumiče, ale tím jakékoliv další informace končí a na scénu musí nastoupit manuál.

 

 

Vyloženě uživatelsky nepřívětivá je nutnost použití stranového klíče na regulaci útlumu vysokorychlostní komprese, vždyť tenhle nástroj už dávno není součástí žádného multiklíče. Je to ale naštěstí jen drobnost, kterou stačí jednou dobře nastavit a pak už na klíč můžete zapomenout.

Tento tlumič je úplně mimo všechny tlumiče, které mi kdy přišly pod ruce. Ač se zdál na první pocit k nenaladění, tvrdý a ještě s velmi měkkou pružinou, v terénu pak bylo všechno jinak. Útlum odskoku se při nastavování zdál příliš pomalý, ale v reálu pracoval tak, jak jsem zvyklý, tedy velmi rychle. Ač s velmi měkkou pružinou jsem nezaznamenal jediný tvrdší doraz, hydraulická část pracovala tak, že to rozum nepobíral, jen si to vyžádalo trochu toho nastavování. Uživatelsky nepříjemné je, že jen málo co je popsané přímo na tělu tlumiče, a ještě horší je pak zmíněná nutnost použití stranového klíče.

 

 

Celkově tlumič působil velmi pozitivně, i s měkčí pružinou pro citlivý chod nedopustil tvrdý doraz, a ladění na míru budoucímu majiteli, to je služba 21. století! Už jen doplním, že kdo stále preferuje vzduchový tlumič, tak si také u Ext přijde na své. A že na jiném místě tohoto vydání najdete i článek o pružinách a pružinových tlumičích, včetně ilustračního laboratorního měření, kterým prošel i tento model.

Připravil: Petr Štuka


TECHBOX

  • velikosti imperiální 190, 200, 216, 222 mm, metrické 210, 230, 250 mm, trunnion 165, 185, 205, 225 mm
  • hmotnost 418 g
  • hmotnost pružin 315/339 g (tvrdost 525/575 lbs/inch)
  • cena 28 300 Kč

web produktu

 

plus

  • naladěný tlumič na míru
  • velký výběr tvrdostí pružin vysoké kvality a nízké hmotnosti
  • dokonalá funkce

 

minus

  • nepatrně delší čekací doba spojená s laděním
  • nástroje potřebné k nastavení (12mm plochý klíč a 4mm imbus)

FOTOGALERIE

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu