Malé rozměry, sportovní pole využití, to je tlumič DT Swiss R 232. XC či maraton hravě zvládá, lehce se do něj můžeme opřít i při down country, ale tady má již limity. Tady se pak otvírá pole působnosti pro model R 535 určený na tvrdší zacházení. Limity? Testovaná verze R 232 vykazovala dovednosti při „šlapavém“ ježdění. Výlety v tempu, nástupy, svižné šplhání na kopec, let po štěrku, tady všude byl výkon výborný. Jakmile jsme ale jízdně přitvrdili, dosáhli jsme hladce dorazu.
Po nalezení ideálního nastavení pracovního tlaku byl tlumič pak poměrně vnímavý na začátku zdvihu, příjemně citlivý ve střední části, kdy se nenořil do zdvihu, a snažil se přitvrdit ke konci. Přeloženo jde o tlumič, který odolává náporu síly nohou při šlapání a zbytečně se nerozhoupe, přitom dokáže přinést komfort a podpořit adhezi plášťů, není tvrdý. U XC kola bychom tuto odezvu měli citelnější, ale tlumič byl namontovaný na trail biku, který je přece jen koncipovaný na jiný styl jízdy.
Neváhali jsme proto prověřit jeho schopnosti i v ostrých sjezdech. I tady se maličký tlumič bez expanzní nádobky celkem osvědčil, jen už ukázal hranice, nebyl stoprocentní jako při XC. Byť se však vlivem nároků tvrdšího terénu více ohřál a trochu ztvrdnul, nebyla změna charakteristiky odpružení vyloženě nepříjemná – navíc se velmi rychle dokázal vrátit k původní charakteristice projevu.
Pomocí páčky na těle jsme podobně jako u vidlice mohli volit mezi pozicemi otevřeno, šlapání a zavřeno. Odezva byla zcela jasná. Při úplném zavření tlumiče bylo zrychlení patrné, ale to jsme dělali jen na rovném povrchu. V terénu zadní kolo odskakovalo, logicky. Jinak jsme nechali tlumič pracovat v režimu šlapání, kdy dokázal zabránit pohupování kola, ale my jsme mohli s kolem pěkně překonávat nerovnosti. V otevřeném stavu tlumič přežehlil kořenové pasáže, zmírnil následky konfrontace se skalními nástrahami, ale kolo už bylo trochu houpavější.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Nastavení zpětného odskoku je snadno přístupné a bez nutnosti použití nářadí. Otočný červený ovladač naleznete hned pod páčkou volby jízdních režimů, a tak jsme si mohli pohodlně upravovat zpětný odskok k našim potřebám. A to i během jízdy, kdy jsme se přesouvali mezi traily.
Během celého testu bylo jasně patrné, že limity testovaného modelu jsou stanoveny. A na to by měl myslet i jezdec. Chci XC tlumič? Volím R 232. Chci tlumič na tvrdší používání? Volím R 535, kterému pořádně naložím a on bude ve svém živlu.
Připravil: Ondřej Bílek
TECHBOX
- délky oko-oko/zdvih 190/40, 190/45, 210/50, 210/55 mm
- hmotnost od 235 g
- cena 8760–11 100 Kč
plus
- charakteristika průběhu odpružení
- ovládání
minus
- v tvrdším terénu absence expanzní nádoby – ovlivnění projevu zahřátím
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT