Ostré křivky, rudě červený lesklý lak v kontrastu s matně černou plochou, na níž se skví maličký bílý nápis Superior. Nové logo, co se s ním setkáváme od téhle sezony. Už jen design (nejen barvy, ale i konstrukce) modelu XF 9.5 Team dává jasně najevo, že česká značka to s útokem na svět myslí vážně. Tenhle bike má neskutečný sexappeal, auru kola prémiových značek.
Testovanému modelu XF 9.5 Team patří v hierarchii nové kolekce druhá příčka za provedením XF 9.9 Team. Ten je vyloženě výkladní skříní toho nejlepšího, co si na svém kole jen dokážete představit. Ale ani „náš“ kousek netrpí: Shimano XT 1×12, odpružení DT Swiss se zdvihy 110 mm, zapletená kola DT Swiss XM 1700 Spline, teleskopická sedlovka, hlavové složení Acros s BlockLockem proti protočení řídítek, tedy ochrana rámu. A hlavně celokarbonový rám – včetně zadní stavby a vahadla. „To celé vyvinuté pro jediný cíl, dostat z vás maximum,“ píše výrobce. Jdeme to zkusit.
První okamžiky v pedálech byly hodně rychlé. Celek váží velmi solidních 12 kg (bez pedálů), už to je jasný předpoklad k uvedenému. Při jízdě je to znát. Na asfaltu a štěrkových cestách bylo kolo sakra mrštné a hbité. Pro rychlost tu hraje i perfektně strefený posed a jeho rozložení, na němž se podílí i sedlová trubka postavená pod moderním úhlem 76,3°. Šlapeme příkladně pod sebe, ne před sebe, nemrháme silou, všechna nás žene vpřed, jízda má citelnou jiskru a šmrnc.
Zdatně se na tom podílí 36zubý převodník a dvanáct kvaltů na kazetě v klasickém „Shimano-rozsahu“ 10–51 zubů. Tohle zpřevodování kolu sluší, je zvoleno rozumem, s ohledem na sportovní či spíše závodní ambice tohoto modelu. Jen pozor. Chce to sílu v nohách. V českých kopcích to možná ještě utočíte snadno, v Alpách už by asi tahle kombinace uměla zatahat za nohy.
Pláště mají nízký valivý odpor, takže ani tento prvek nás v úprku vpřed nebrzdí.
Levý palec ovládá teleskopickou sedlovku, v současnosti již vlastně téměř nezbytnou výbavu XC kol, ale zároveň taky odpružení. Páčky operují se třemi módy: otevřeno, přivřeno, zavřeno. Kdo by si myslel, že je nebude používat, plete se. Zadní odpružení je velmi citlivé, ale také trochu vnímavé k pohybům jezdce. I když jsme se snažili šlapat příkladně do kulata, nedupat do pedálů, jako když malé děti skáčou v louži, tak se nám stejně nepovedlo zamezit pohupování. U nového fullu Superioru je prostě velmi praktické odpružení při rychlých přesunech přivřít alespoň do střední pozice, pak se jeho nechtěná aktivace šlapáním výrazně omezí. Pak jsme se opravdu pohybovali velmi rychle a s minimální námahou.
Posed je příjemný, jen lehce nataženější. Sportovně. Může za to představec, naměříte mu 80 mm, což je v současnosti spíše delší provedení. Tady ale opravdu hodně záleží na potřebách a představách každého jezdce. My jsme tuhle volbu oceňovali ve stoupáních a při tempu po rovině, tam je jedině ku prospěchu, ale ve sjezdech už tolik ne. Rám je koncipovaný tak, že klidně snese kratší představec, což by v našich očích bylo jen ku prospěchu. Neomezil by výkonnostní ambice, pomohl v ovladatelnosti.
Naopak ve všech situacích, při pohybu hodně pomalu i velmi rychle, nám vyhovovala řídítka, jejich tvar i šířka 760 mm. Ideál na maraton či rychlý závod, ale i vyjížďku.
Teleskopickou sedlovku se nám nepodařilo zcela zasunout do rámu, při maximálním zanoření zůstaly nad koncem sedlové trubky stále zhruba dva centimetry venku. Cosi uvnitř zásunu brání. Logo Crankbrothers upozornilo na zřejmou příčinu – výrobce v sériové verzi osazuje jiný produkt, One Sport Dropper Post. U „krenku“ jsme ocenili hladký chod, snadné ovládání a přiměřený útlum rychlosti zpětného vysunutí.
Potěší možnost mít na kole dva košíky na lahev. To stále není samozřejmostí, ale tady na to konstruktéři mysleli a konstrukce rámu to umožnila. Jen pozor. U rámu velikosti L jsme s klasickým košíkem bojovali s vložením půllitrové lahve, překážel tlumič. Tady je nutné použít košík se stranovým vkládáním a rázem je problém fuč.
Tvrdý terén přináší zážitky, a tady o sobě dává nový Superior hodně vědět. To kolo má potenciál! V terénu jsme u tlumicích jednotek používali jen dva módy, otevřeno a přivřeno. První jen při cestě dolů a v hodně exponovaném terénu. Kolo v takovém setupu parádně rychle stoupalo a dokázalo při tom pohltit i dost nerovností. Ale celkově je systém v módu středně otevřeného tlumení trochu tupější, krok není tak máslově hladký, takže pokud byly před námi propletené kořenové baly, ihned jsme tlumení otevírali „do plných“. Pak kolo žehlilo bez nejmenších připomínek.
I z tohoto důvodu je velmi důležité správně nastavit pracovní tlaky v odpružení. My jsme napoprvé pracovali podle doporučení DT Swiss, ale pak jsme do nastavení sáhli. Je to logické. Doporučené tlaky platí pro tlumič, tedy bez ohledu na použité přepákování zadní stavby, které s touto základní veličinou významně hýbe. Po vyladění nastavení zadní stavba Superioru v terénu velmi ochotně zobala menší nerovnosti. Oproti vidlici bylo její odpružení velmi progresivní. Museli jsme vynaložit veliké úsilí na to, abychom dokázali využít maximálního zdvihu tlumiče. Tohle se moc povedlo, skvělá opora pro sprint vpřed bez ztráty citlivosti.
Vidlice sice také je značně progresivní, ale ne jako zadní stavba. Tady by se pro rovnováhu klidně hodil jeden token dovnitř navíc.
Ale token by nevyřešil lehké tvrdnutí obou tlumicích jednotek po delším a tvrdším sjezdu. Když jsme s kolem jeli techničtější a udrncaný trail, kde muselo odpružení fakt makat, dole bylo odpružení citelně tvrdší a nás občas bolely ruce. Tento stav se nám nepodařilo nastavením změnit.
Pro lepší pocit pomohlo i snížení úchopu – výrobce u nového biku podložkami nešetří. To je dobrá zpráva pro ty, co na kole raději pohodovou vzpřímenou pozici, ale tenhle sporťák žádá něco jiného. A vy toho snadno dosáhnete, protože hlavová trubka je krátká, měří 110 mm. Personalizaci se tak meze nekladou.
Rudě se blyštící a fakt krásně vypadající, to je rám. Design se povedl. A všechno je z karbonu, včetně malého vahadla zadní stavby. Zadní patky jsou připraveny na boostovou pevnou osu. Tohle všechno je krásné. I taková drobnost, jako je nastavitelné maličké vodítko řetězu. Tvůrci si pohráli s každým detailem, každým milimetrem.
Pocit z rychlosti biku je skutečně návykový, kolo opravdu lehce a s chutí jede vpřed. Rámový základ je evidentně extra tuhý a je tou zásadní „hnací oporou“. V náročnějších technických pasážích jsme občas měli pocit, že zadní stavba za ním lehce zaostává, je malinko poddajnější. Jenže pak zase zaberete do pedálů a ptáte se sami sebe, odkud ten pocit vzešel.
Celkově se tenhle „supík“ vlastně hodně povedl. Český lev může hladově zařvat a vyrazit za kořistí!
Připravil: Ondřej Bílek
Foto: Michal Červený
TECHBOX
- rám karbon MTB Race Pro, pevná boostová osa
- tlumič DT Swiss R232 One
- vidlice DT Swiss F232 One, pevná boostová osa
- zdvihy 110/110 mm
- řazení/přehazovačka Shimano XT, 1×12
- kazeta Shimano XT (10–51 zubů)
- kliky Shimano XT (převodník 36 zubů)
- brzdy Shimano XT, kotouče 160/160 mm
- zapletená kola DT Swiss XM 1700 Spline, vnitřní šíře ráfku 30 mm
- pláště Schwalbe Racing Ray Performance, TL-Ready, Addix SpeedGrip/Schwalbe Racing Ralph Performance, TwinSkin, TL-Ready, Addix, oba 29×2,25“
- teleskopická sedlovka One Sport Dropper Post, průměr 30,9 mm, zdvih 150 mm
- sedlo Fizik Ridon X5
- řídítka One Race, průměr 31,8 mm, šíře 760 mm
- představec One Race, délka 80 mm
- hmotnost kol (P/Z) 2005/2545 g (včetně pláště, tmelu, kazety, kotoučů, bez pevných os)
- hmotnost 12 kg (velikost L, bez pedálů)
- cena 149 990 Kč
POHON
Shimano XT je osvědčenou klasikou, která odvede spoustu velmi dobré práce a nezklame. Skvělý poměr cena/výkon, skvělá životnost, příjemný chod!
ODPRUŽENÍ
Superior a DT Swiss, to je nejen v odpružení, ale především v něm dlouholetý vztah. Dobře fungující. I přítomnost těchto tlumicích jednotek odlišuje Superior od ostatních, navíc zaznívají slova spokojenosti po stránce funkčnosti i spolehlivosti.
BRZDY
Dvoupístkové brzdy Shimano XT ve spolupráci s rotory o průměru 160 mm jsou na XC full bohatě dimenzované. Nedostali jsme je ani jednou na limit, podržely nás v komfortní zóně.
VŠUDYPŘÍTOMNÝ KARBON
Když o fullu řeknete, že je karbonový, může se stát, že to není tak úplně pravda. Že z kompozitu je pouze jedna jeho část. Ta hlavní, přední. U Superioru ale zmýlená neplatí. Karbonový je základ i zadní stavba, dokonce včetně vahadla. Přidejme ještě důležité detaily: boostová pevná osa, jednočepové přepákování, kabeláž vedená vnitřkem rámu, příprava pro UDH patku, dvě montážní místa pro košíky na lahve (u toho na spodní trubce lze navíc vybírat ze dvou pozic), ochrana zadní stavby proti poškození řetězem, malé horní vodítko řetězu, střed BB92 a přechod od zadní stavby chráněný gumovým břitem proti pronikání nečistot. Myšleno bylo na každý detail.
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT