Sport v DNA – Superior Team XF 29 Issue

29.11.2023
Superior pochází z podhůří Beskyd a vyrábí kola snad všech kategorií. Pokud bychom ale měli nějak blíže charakterizovat jeho DNA, nejspíš napíšeme, že nejtypičtější pro něj jsou ostré stroje orientované na výkon. Ambiciózně vypadají, ambiciózní i jsou. Snad už i s ohledem na svůj původ – aby snadno zvládaly okolní kopce. Model Team XF 29 Issue je toho zářným důkazem. Po testu jsme se shodli, že má na to, aby vypálil rybník konkurenci – zařadil se mezi jedny z námi nejlépe hodnocených biků.

 

 

Je to tichá síla. Team XF 29 Issue nezáří žádnou divokou paletou barev. Naopak. Je distingovaně černý, matný. Základ ruší jen jemné stříbrné nápisy. Stíny vržené na zeď vykreslí náznaky geometrie, jako by se snažily napovědět, že tohle decentní kolo bude ostré jako břitva. Vše je moderní, od střihu po vybavení.

 

 

První prověrky se mu dostane vpravdě odpovídající. Protáhneme mu pérka v kopcích okolo Livigna. Sem to kolo patří, je mu tady dobře, ukazují první jízdy. Sestava řízení je klasického provedení, tedy samostatná řídítka a představec, což umožňuje ideální nastavení všech úhlů a sklonů. Věc, která nás u provedení zvaných kombo občas limituje. Karbonová řídítka jsou svými 760 mm dostatečně široká, vhodně zvolená, a příjemně padnou do rukou. Ani při dlouhých výletech nás nebolí zápěstí, kompozit tu pracuje výborně, příjemně nás zbavuje jemných vibrací. Na druhou stranu, jakmile jdeme do spurtu, jsou řídítka tuhá, nehnou se ani při silových záběrech. Nijak proto nevadí slabší průměr 31,8 mm. Zmíněnou šíři 760 mm velebíme hned zkraje pobytu, kdy v ní cítíme velkou oporu ve sjezdu vedoucím po červeném trailu bikeparku Mottolino. Kolo máme pevně pod kontrolou a přesně cítíme jeho odezvu. Jako později kdekoliv a kdykoliv.

 

 

Krotit legraci pomáhají dvoupístkové brzdy Shimano XTR. U nich jsme si už během testů zvykli, že se v určité sestavě vymykají obvyklému hodnocení brzd Shimano jako extra silných „kotev“ – obvykle je poznáváme jako tupé, bez požadovaného brzdného účinku. Ale tady? Tady odvádí přesně to, co mají! Okamžitě zastavují kola tam, kde my chceme a kde potřebujeme. Vždy přesný krok, přesná dávka síly. Kde je zakopaný pes? Na výlet do Livigna jsme bike lehce upravili a namísto hliníkových kol DT Swiss s brzdovými kotouči 160/160 mm jsme zvolili WTB i30 s karbonovými ráfky s vnitřní šíří 30 mm, vložkou Cushcore, a hlavně s brzdovými kotouči XT s průměry 180/160 mm. Přece jen je to tvrdý terén, 160mm kotouče zcela jistě postačí v ČR, ale ne v dlouhých italských sjezdech, které se chlubily i patřičnou strmostí. A pak také jde o kotouče XT, a ne XTR, které si právě moc nerozumí se sériovými třmeny XTR. Je to paradox, ale je to tak.

Se Superiorem si bez nějakého většího kompromisu užíváme i černé enduro traily na Carosello 3000. Tady jsou skalky, skály, kamenité chodníky, točíme se často málem na předním kole, abychom se prosmýkli utaženou zatáčkou. A bike tu předvádí krásnou práci, neomezuje nás. Může za to geometrie, k níž se ještě dostaneme.

 

 

Originální kola DT Swiss s hliníkovými ráfky rozhodně nejsou špatná, ke kolu a jeho určení pro XC pasují, jak ukážou další jízdy. Jsou tuhá, snadno se roztáčejí a i při ostřejším zatížení nejsou měkká. U tohoto Superioru je ale „problém“ ten, že letí z kopce jako střela, až jsme ve sjezdech měli pocit jak na lehkém endurku. Ano, skutečně to kolo tak skvěle maká! Budeme rádi podrobnější.

Nový Team XF 29 má poměrně strmý úhel sedlové trubky (74,6°) a i díky tomu se stoupá opravdu lehce. A na druhou stranu, bike má velmi agresivní geometrii, kdy položená vidlice s přiměřeně dlouhým úchopem (hodnota reach) a kratší zadní stavba mu dodávají duši ďábla. Ve sjezdech je Superior velmi stabilní, zásluhu na tom má i odpružení, až neuvěřitelně citlivé. Takže není problém s adhezí, kola zakousnutá do podkladu nás vždy unášejí tam, kam zavelíme, a když přijde skok, drop či vetší kameny, kdy bike dostává nárazy, odpružení přitvrdí a my se nedočkáme kovového dorazu. Ano, využili jsme jejich plný rozsah, ale nikdy jsme nezvonili či jsme neucítili tvrdou ránu.

 

 

A do toho nám ještě vstupuje lehce kratší zadní stavba, která nám dovolí kolem vykroužit ty nejpřísnější klopenky či to pěkně zaříznout někde na trailu. Kolo je jak stabilní, tak hravé, tohle je všudypřítomné bez ohledu na aktuální situaci. A co víc, nízko uložený zámek sedlovky dodá po zasunutí sedla tolik prostoru nad kolem, že se musíme v hlavě krotit a stále si opakovat: „Jemně, jemně, je to pořád ikscéčko!“ Ale nejde to. Kolo samo vybízí, abyste mu dali pořádně do těla. Je to vlastně úžasné.

 

 

 

Co nás opravdu zaujalo, jsou tlumicí jednotky a jejich funkce vyladěná s rámem. Nastavení je snadné, trefujeme rychle optimum. Potom už u tohoto biku nemusíme ani škrtit tlumení (páčkou na řídítkách to přitom jde lehko), při šlapání se odpružení téměř nehýbe, kinematika je navržena skvěle a stejně tak pracují obě jednotky. Na páčku tak saháme jen na asfaltových pasážích a frčíme pak jak na pevné raketě vzhůru. Rám je příjemně tuhý a nekroutí se. Jen neustále vyluzuje skřípavé zvuky z oblasti hliníkové zadní patky, kterou musíme i několikrát za našich pět dnů italského ježdění dotahovat. Potom vše ztichne, ale jen na čas – ťukání při šlapání, skřípání a jemná vůle se vždy navrací. Tohle by ještě chtělo doladit.

 

 

Na levé straně řídítek jedním palcem ovládáme jak vidlici a tlumič naráz, jednou páčkou, tak tou druhou i teleskopickou sedlovku. Je toho na začátku hodně, ale po jednom dni si palečkový tanec osvojujeme. Teleskopická sedlovka se zdvihem 150 mm je namontována již v základu a odvádí parádní kus práce.

Z pravé strany řídítek zadáváme povely řazení Shimano XTR, které v mechanickém provedení parádně a přesně sází převody dle potřeby. Tady si libujeme. Jen kombinace 34zubého převodníku na klikách a kazety s rozsahem 10–51 zubů rozlišuje ježdění na domácí a alpské. V italských kopcích někdy bere dech, umí zatahat za nohy – v prudkých stojkách už to prostě bolí a hodil by se převodník s 32 zuby. V domovině pak na takový problém nenarazíme, anebo jen výjimečně a v krátkých úsecích.

 

 

Zatímco předchozí odstavec je značně individuální, protože každý jsme svou přípravou do nohou schopni napumpovat jinou sílu, následující závěr testu si dovolíme označit za objektivní. Nový Superior Team XF 29 Issue je pomyslným vstupem mezi kola hvězdných parametrů, do nejužší kvalitativní špičky – je opravdu vynikající. Lehký, tuhý, s precizně zvládnutou geometrií a parádním osazením. A když vezmeme v potaz pořizovací cenu, snadno zjistíme, že nezbude mnoho konkurentů na bitevním poli.

Připravil: Ondřej Bílek

Foto: Jaroslav Svoboda


TECHBOX

  • rám celokarbonový, MTB Race Pro SU-01
  • tlumič DT Swiss R232 One
  • vidlice DT Swiss F232 One
  • zdvihy (P/Z) 110/100 mm
  • řazení/přehazovačka Shimano XTR SL-M9100-IR Rapidfire Plus/XTR RD-M9100 Shadow Plus, 1×12
  • kazeta Shimano XT CS-M8100 (10–51 zubů)
  • kliky Race Face Next SL (převodník 34 zubů)
  • brzdy Shimano XTR M9100 (kotouče 160/160 mm)
  • zapletená kola DT Swiss XM 1700 Spline 29“, vnitřní šířka ráfku 30 mm
  • pláště (P/Z) Schwalbe Racing Ray Evo/Racing Ralph Evo, oba SuperGround, TL-Easy, Addix Speed, 29×2,25“
  • teleskopická sedlovka Crankbrothers Highline 7, průměr 30,9 mm, zdvih 150 mm
  • sedlo Fizik Terra Argo X5
  • řídítka One Race, Carbon, šířka 760 mm, průměr 31,8 mm
  • představec One Race, délka 80 mm, sklon -7°
  • hmotnost kol (P/Z) 1870/2430 g (včetně plášťů, tmelu, kazety, kotoučů, bez pevných os)
  • hmotnost 11,29 kg (vel. L, bez pedálů)
  • cena 164 990 Kč

web produktu



TELESKOPICKÁ SEDLOVKA

Najdete ji v základní výbavě, což dokazuje, že produktoví manažeři Superioru jsou lidé, kteří sledují dění na XC scéně a tratích. Zdvih 150 mm je pro dané účely naprosto vhodně zvolený. Chod byl bez ohledu na podmínky vždy skvělý a jednoznačný.

BRZDY

Dvoupístkové provedení z řady Shimano XTR skýtá příjemné dávkování brzdné síly a dostatečný účinek, a to i se zvolenými kotouči o průměru 160 mm.

POHON

Řada Shimano XTR dává kolu jasný punc nejvyšší profesionality – a řazení ji předvádělo po celou dobu testu. K dispozici je kombinace převodníku s 34 zuby a kazety v rozsahu 10–51 zubů.

ODPRUŽENÍ

Superior je dlouhodobě věrný DT Swiss, od kterého na biku nenajdete jen zapletená kola XM 1700 Spline, ale také obě jednotky odpružení – vidlici DT Swiss F232 One a tlumič R232 One. Obě tedy ze stejné řady pro vyváženost celku.


LEHKÝ KARBONOVÝ ZÁKLAD

Rám nese označení Carbon MTB Race Pro SU-01, z kompozitu je nejen základní trojúhelník, ale i zadní stavba. Systémově jde o odpružení formou přepákovaného jednočepu, kdy čepy u patky nahrazuje flexe materiálu. Výrobce uvádí váhu samotného rámu bez tlumiče 1717 g a s tím se již dá hezky pracovat. Ostatně důkazem je námi zjištěná hmotnost celku 11,29 kg /vel. L, bez pedálů). Z moderny nechybí nic – vedle perfektní geometrie ani boostové pevné osy, středové složení Press fit, hlavové složení vybavené systémem BlockLock proti protočení řídítek, vnitřní vedení kabeláže (po celou dobu testu rám nevydal ani hlásku), montážní body pro dva košíky. A k tomu všemu přidejte povedený design, který v Superioru umějí.


FOTOGALERIE

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu