V letošním čtvrtém vydání Vela jste mohli číst test nového Specializedu S-Works Epic 8. Nedlouho poté tu máme další prověrku lahůdky ze stejného hnízda. Padesáté výročí svého vzniku si Američané připomněli novým Stumpjumperem, tentokrát s pořadovým číslem 15. Tenhle model slaví 43 let na trhu a není přehnané říct, že to je legenda. Má za sebou spoustu modifikací, ale vždy se jednalo o rychlé kolo, které si lebedilo v terénu. Mění to patnáctka? Ani náhodou! Rychlost zůstává, ale toho lebedění je ještě víc.
Stumpjumper za svůj život prošel mnoha inovacemi, neměnilo se ale podstatné – vždy se těšil mezi jezdci velké oblibě. Zdvihy u tohoto stroje rostly, tuhost a odolnost rámu sílila, přičemž hmotnost se držela na stále rozumné úrovni. Vše ve jménu univerzality. Nový Stumpjumper 15 je ještě víc univerzální. Je víc brutální. Je víc ladný. Je víc rychlý a je prostě mnohem víc lepší než kdy dřív. My jsme jej mohli vyzkoušet jak v luxusní verzi S-Works, tak i v dostupnějším provedení Expert. Abychom mohli porovnat. Tahle zkušenost byla velmi přínosná.
Kolo jsme dostali k testu se všemi proprietami, takže pokud bychom bývali chtěli, měli bychom k dispozici třeba i tokeny do tlumičových jednotek. Nakonec jsme ale uznali, že není třeba měnit zhola nic. Jen jsme zkoušeli hýbat s geometrií otáčením hliníkové vložky hlavového složení, která dokáže přidat či ubrat 1° ze sklonu vidlice, a stejně tak jsme kolo „natahovali“ změnou pozice excentru v čepech na řetězových vzpěrách. Tohle kolo je opravdu úžasné a není potřeba ho nějak upgradovat nad rámec běžných uživatelských úkonů. Ostatně máme co do činění s tím nejlepším provedením, které je k mání. Jeho cena se vyšplhala na 315 000 Kč. Nejdostupnější varianta Comp přijde na 158 000 Kč.
Na každém z jednotlivých modelů Stumpjumper 15 najdete odpružení Fox ve vzduchovém provedení. Zatímco vidlice je klasická, víceméně sériová, tlumič byl vytvořen ve spolupráci se Specializedem na míru přímo pro tenhle bike. Je tu ale jedna výjimka vybočující z řečeného. Stumpjumper 15 Öhlins Coil – model osazený švédským odpružením, které se dostalo do názvu. Tahle jediná verze jde za zákazníkem s pružinovým tlumičem.
Vidlici nastavujeme rutinně bez pozastavení, o tlumiči to ale říct nemůžeme. Co to tady je za „buřtíka“? Jedná se o Fox Float Factory v provedení Specialized Genie. Tenhle tlumič má dvě vzduchové komory. Ta první z něj dělá boubelku a jezdci přináší pocit jízdy na pružinovém tlumiči. Chod je velmi lineární. Zadní kolo tak drží na zemi jak přibité, někdy jsme až měli pocit, že je tlumič málo nafouknutý. Kolo až mlaská na kamenech, kořenech, chová se tu absolutně jistě, nárazy jej nerozhodí. Ano! Předvádí neuvěřitelný kus práce. V tvrdém terénu jsme zprvu měli obavy, abychom snad neprorazili tlumič, když se odpružení chová takto hladově, hltavě, když tak lehounce vplouvá do zdvihu od malých po středně velké překážky. Pak jsme ty obavy pustili z hlavy. Dali jsme kolu pořádně „nažrat“ a nestačili jsme se divit. Proč?
Druhá komora je mnohem menší a zajišťuje progresivitu ke konci zdvihu. Takže přes vše uvedené jsme neslyšeli ani necítili ani jednou cinknout tlumič o kovový doraz. Pecka! Tato charakteristika tlumicí jednotky posouvá bike do úplně jiné roviny – 145mm zdvih je tu využit do poslední desetiny milimetru velice hospodárně.
Dále na tlumiči nalezneme páčku, která tlumení zcela zamkne (či odemkne). To jsme ocenili především při asfaltových přejezdech, v terénu se kolo chová efektivně i s otevřeným tlumičem. A navíc neskutečně žehlí. Neustále. Dále si jezdec může vybrat jednu ze tří poloh přitvrzení útlumu pomalé komprese. My jsme většinu testu nakonec strávili na pozici 1 a byli jsme hlavou v oblacích. Přesně to byla cesta k před chvílí zmíněné efektivitě při šlapání.
Je toho nastavení příliš? Ani ne, a hlavně je ku prospěchu věci. Kdo by potřeboval pomoc, Specialized má na svých webových stránkách kalkulačku pro nastavení odpružení, ale i tlaků v pláštích.
Alfa a omega spokojenosti je správná velikost rámu. Pozor! Pocit nefunkčního tlumiče či nesmyslně se bořícího do zdvihu, který vytváří potřebu použití tokenů, zásadně ovlivňuje právě správná volba velikosti kola. I to jsme mohli vyzkoušet. Pokud si vezmete menší rám, máte jinde těžiště a bike se chová jinak. My jsme měli původně k testu velikost S3, která by nám dříve hraničně seděla.
Ale dneska jsou modely o 20–25 mm menší v hodnotě reach, než jsou modely Enduro, a tak jsme museli sáhnout po velikosti S4, která nás dostala do kýžené pozice. Pak vše fungovalo, jak mělo. Tedy excelentně. U rozměru S3 se nám dostávalo moc váhy na zadek kola, a tak docházelo k přetěžování tlumiče a nestabilitě biku v těžším terénu. Jakmile jsme se posadili či postavili na správné velikosti, užívali jsme si pak jízdu ve zcela jiném duchu. Jako by šlo o dva odlišné biky.
Karbonový rám je lehký, tuhý a úžasný. Ano, tak se to dá popsat v pár slovech. Je mnohem vzdušnější než předchozí generace a již nenabízí možnost použití přehazovaček ovládaných lankem. Prostě na to nemá díry. Patka UDH nese napříč modely jen přehazovačky Sram v bezdrátovém provedení. Kolo tak zdobí jen dvě vedení, a to brzdová. Přední brzda jde klasicky venkem, zadní se noří do rámu hlavovou trubkou a vykoukne až v zadní stavbě těsně před napojením na třmen. Ten je přichycen na montážní body v rámu, uchytit lze jen 200mm kotouč. Takže tady prckům odzvonilo.
U modelu S-Works je teleskopická sedlovka v elektrickém provedení, u levnějších modelů v mechanickém, kdy je pro ovládací kabel v rámu připraven vstup a vedení. Dále má rám přípravu na horní vodítko ISCG 05, které bude dodáváno jen pro modely s pružinovým tlumičem. Přestože jsme tedy patnáctku měli bez něj, řetěz nebyl hlučný a perfektně držel na převodníku. Dále mrkejte na dvířka Swat 4.0 do nitra rámu, kde lze převážet potřebnosti. I po umytí tlakovou myčkou můžeme říci, že velmi dobře těsnila. A pro náročné je tu samozřejmě možnost kolo přestavět na mullet, kdy stačí jen vložit do zadní stavby 27,5“ kolo a v rámu vyměnit vahadlo.
Geometrie biku je od základu trailová, ale může být až endurová. Základní hodnoty úhlu položení vidlice ovlivňuje miska hlavového složení, která je buď v nulové pozici (64,5°), nebo položenější (63,5°, více sjezdová varianta) či naopak postavenější (65,5°, více trailová).
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Pak tu máme ještě flip chip v čepech zadní stavby u osy kola. Tady můžeme bike protáhnout z hodnoty rozvoru 1244 mm na 1252 mm, čímž se nám i lehce položí sedlová trubka na 76,3° z výchozích 76,5°. Nebo naopak bike zkrátit na délku 1240 mm, čímž se sedlová trubka více postaví (76,7°) a nám se bude lépe šlapat.
Co tahle čísla znamenají? Že si z trail biku mohu postavit all mountain bike, či jít druhým směrem a mít z něj nekompromisní, avšak velmi lehké enduro. My jsme si lebedili v pozici, kdy je kolo více natažené a sedlovka s přední vidlicí jsou více položeny. Nutno ale dodat, že v jakémkoliv nastavení byl Stumpjumper jednoduše skvělý.
Jízda na novém Stumpjumperu 15 byla jak vstup do nového prostoru ve světě mountainbikingu. Vždyť S-Works se zdvihy 150/145 mm (P/Z) váží jen 13,63 kg. S kolem jsme neměli obavu ani z delších přesunů nebo celodenních výprav, protože byť jsme měli tlumič často otevřený, Stumpjumper se nehoupal. A to ani ve výjezdu v prudkém kopci, kdy jsme se škrábali přes šutry a kořeny nahoru na kopec. Rám je navíc příkladně tuhý.
A dolů? Jako byste na kopec šplhali na XC stroji a dolů jeli na enduru stejné váhy. Tam to bylo zcela nepopsatelné. Tlumiče neskutečně lepí kola k zemi, pláště s měkkými směsmi a endurovými specifikacemi se nenasytně zakusují do podkladů všeho druhu a pořád nemají dost. Rám je tuhý jak v kompresních momentech, tak na dopadech. Akcelerace ze zatáčky je jak nakopnutí od dostihového koně. Karbonová kola Specialized Roval SL jen umocňují pocit z lehkého a nekompromisně tuhého celku. Ale na druhou stranu je kolo velmi komfortní a nepřenáší vibrace do jezdce. Z kopce přitom odpružení dbá o zamezení dosažení tvrdých dorazů a endurová geometrie nám dovoluje až lajdácky jezdit prudké pasáže a s rychlostí blesku se mihnout nad špičky šutrů a jen tak lehce se dotknout kořenů. To kolo je neskutečně obratné a univerzální!
Na novém Specializedu Stumpjumper 15 jsme si užili spoustu zábavy. Tohle kolo nám přinášelo tolik vužití, že jsme se ho nemohli nabažit. A jelikož je nová patnáctka k dispozici i v dostupnějších verzích, nabízí se poznání neutuchajícího nadšení pro široké vrstvy bikerek a bikerů.
Připravil: Ondřej Bílek
Foto: Michal Červený
TECHBOX
- rám S-Works FACT 11m Carbon, boostová pevná osa
- tlumič Fox Float Factory v úpravě Specialized Genie
- vidlice Fox Float 36 Factory, Grip X2
- zdvihy (P/Z) 150/145 mm
- řazení/přehazovačka Sram XX Eagle AXS T-Type, 1×12
- kazeta Sram XX Eagle SL (10–52 zubů)
- kliky Sram XX Eagle (převodník 32 zubů)
- brzdy Sram Maven Ultimate, kotouče pro velikost kola S1-2 200/180 mm, S3-S6 200/200 mm
- zapletená kola Roval Traverse SL II, vnitřní šíře karbonového ráfku 30 mm, 28 drátů
- pláště (P/Z) Specialized Butcher, Grid Trail, směs T9/ Specialized Eliminator, Grid Trail, směs T7, oba 29×2,30“
- teleskopická sedlovka RockShox Reverb AXS, průměr 30,9 mm, zdvih 125 mm (velikost rámu S1), 150 mm (S2), 170 mm (S3 až S6)
- sedlo Specialized S-Works Power Mirror, karbon
- představec Deity, délka 35 mm, průměr 35 mm
- řídítka Roval Traverse SL Carbon, šíře 800 mm
- hmotnost kol (P/Z) 2160/2555 g (včetně pláště, tmelu, kazety, kotoučů, bez pevných os)
- hmotnost 13,63 kg (velikost S3, bez pedálů)
- cena 315 000 Kč
POHON
Sram XX SL T-Type AXS je vrchol, takže čekejte jen spokojenost. Přesné a ostré bezdrátové řazení, které i přes pár zásahů kameny řadilo stále stejně přesně.
BRZDY
Silné čtyřpístkové brzdy Sram Maven Ultimate mají neskutečný výkon a přesnost v dávkování.
ODPRUŽENÍ
Nový Stumpjumper 15 spoléhá ve většině na Fox a jeho vidlice a vzduchové tlumiče. Na nich výrobce spolupracoval se Specializedem a výsledkem je verze s přídomkem Genie. Zajišťuje lineární, velmi hladký a citlivý chod připomínající pružinu, aniž by mu chyběla progresivita v potřebné fázi. Výjimkou je model s pružinovým tlumičem a vzduchovou vidlicí Öhlins.
TO NEJLEPŠÍ
Celokarbonový rám vzešel nejušlechtilejší technologií zpracování karbonových vláken, kterou má Specialized pro MTB k dispozici – FACT 11m. Přineslo to nízkou hmotnost při vysoké tuhosti a pevnosti. Úložný prostor Swat 4.0 má kvalitnější zámek dvířek, do rámu se tak nedostane ani kapka. Dále je rám vybaven patkou UDH, přípravou pro horní vodítko řetězu, montážními body pro třmen pro 200mm kotouč, vnitřním vedením teleskopické sedlovky a brzdové hadice. Počítá už jen s elektronickým řazením. Odpružení zadní stavby je čtyřčepové.
SROVNÁNÍ – Specialized Stumpjumper 15 Expert
Tahle zelená žabička si nás získává ještě v předávací místnosti, kdy se její kola ještě neměla šanci dotknout terénu. Pastelová barva zcela jistě bude dělit pole na jezdce, kterým padne do oka a kteří ji budou nenávidět.
Byť jsme měli v ruce levnější stroj než dříve testovaný S-Works, označení Expert mu z kvality nic neubralo. Spíše přidalo. Nebáli jsme se tak totiž v terénu o diamant v ceně vozu. Cena Expertu je o 133 000 Kč nižší, ale jeho váha jen o 1,3 kg větší. Váha ukázala 14,93 kg. U předního kola jsme navážili 2480 g a u zadního 2965 g. Není to málo, ale za jízdy jsme to neměli šanci poznat.
Rám je stejný, také celokarbonový. Jeho vlastnosti a možnosti jsou identické. Na modelu Expert jsou použity tlumič a vidlice Fox, jen v provedení Performance – a my jsme v terénu vlastně nedokázali poznat rozdíl. V barvě ano, jasně, není tu Kashima, ale kdo si koupí levnější model, nemusí mít starosti. Funguje stejně excelentně.
To samé platí pro řazení, kdy Expert má „jen“ Sram GX a brzdy Sram Maven Bronze. U řazení je dostupnější verze lehce cítit, ale funkce je stále slušná a přesná. U brzdového systému pociťujeme gumovější chod brzdy, ale při jízdě to moc nevnímáme. To set kol s plášti už ano, jsou spíše těžítkem. Však z navážených hodnot je to zřejmé. Jízda do kopce či při přesunech postrádá jiskru a velikost předchozího nadšení z top verze. Ale dolů? Stejná nádhera!
Jízda na tomto modelu nám vlila do žil stejné pocity radosti a euforie, jaké jsme popsali v hlavním článku.
Připravil: Ondřej Bílek
Foto: Michal Červený
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT