Rockrider XC Race 940S – temperament závoďáka

před 5 hodinami
Decathlon vtrhnul do vrcholné profesionální závodní cyklistiky, postavil či sponzoruje týmy pro silnici i MTB. A z téhle spolupráce čerpá i pro svou běžně dostupnou nabídku. Výsledkem je mimo jiné XC full Rockrider XC Race 940S. Jasně z něj čiší závoďácký temperament. „Navrženo ve spolupráci s týmem Rockrider Ford Racing Team. Na svém kontě již má umístění na stupních vítězů ve Světovém poháru a několik medailí z národních šampionátů XCC a XCO,“ pyšní se řetězec. Bude tenhle bike ostrý jako břitva?

 

 

Tenhle stroj už nepůsobí jako levné kolo z „dekáče“, co říkáte? Ony se ale časy změnily už mnohem dříve. Rockrider a další značky kol pod hlavičkou Decathlonu fungují jako každá jiná solidní značka kol na trhu – mají svůj vývojový tým, testery, produktové manažery. Řetězec to pak je svou nadnárodní silou schopný pocukrovat zajímavou cenou.

Uznejte sami. Začínáte číst test karbonového fullu s elektronickým řazením Sram GX Eagle AXS, zapletenými koly Reynolds TR309 s karbonovými ráfky, odpružením RockShox Sid a dalšími nekompromisními komponenty, přičemž cena testovaného stroje se zastavila na 109 999 korunách. Moderní je i geometrie a volba 120mm zdvihů, 29“ je v této kategorii již dlouho samozřejmostí.

 

 

Vyjmutí kola z krabice a lehké seřízení. Jako vždy. Při nastavení odpružení si na nic nehrajeme a následujeme tabulky na vidlici a doporučení u tlumiče. Tlaky i odskoky v nich sedí, to už víme. Jen útlum odskoku zadní stavby lehce zpomalíme dle osobních preferencí. Úprava sklonu brzdových pák je rychlá, jasně, jen nás trápí nutnost vozit s sebou malý imbusový klíč pro nastavení vzdálenosti brzdové páky od řídítek. Ale stačí jednou dvakrát doladit a je hotovo.

 

 

Potěšilo nás, že v příbalu ke kolu jsou i dvě nádoby s tmelem a bezdušové ventilky, takže jsme se zbavili duší lusknutím prstů. Na druhou stranu trochu narazili při kontrole dotažení čepů zadní stavby. Všude jsou použity šrouby s hlavou pro torx. To není problém. Ale pro kontrolu utažení zadního oka tlumiče je nutné vyjmout tlumič z předního uložení, dotáhnout a pak následně vrátit zpět! Dalším překvapením je opačný závit ve šroubovém spojení, které drží „vidličku“ vedoucí k tlumiči. Na vahadle není žádné upozornění…

V příbalu ke kolu jsme našli i ochrannou gumu na horní rámovou trubku, která zabraňuje jejímu poškození ovladačem přehazovačky či teleskopické sedlovky při protočení řídítek.

 

 

Ladění už bylo dost. Bike je připraven a nás již svrbí nohy. Přesuny po asfaltu a tvrdém podkladu mají vždy stejný scénář. Netrvá to dlouho, pár šlápnutí, co nás strhnou, a najednou máme zařízený maximální převodový stupeň. Tohle kolo jede. A jede fakt rychle! Navíc na levé straně řídítek máme game changer. Co to je? Dálkový otočný ovladač, jímž snadno a rychle měníme úroveň uzavření či otevření tlumicích jednotek. Obou najednou, což je příjemné. Stačí je plně uzavřít a let získá ještě větší drajv. Jezdec má opravdu pocit, že kolo „nemaří“ ani kousek z jeho energie a snaží se prchat po asfaltu jak splašené.

Nízko posazená řídítka (negativní sklon představce) jsou velmi citelná a tady i vítaná. Pozice jezdce je aerodynamická, odpor vzduchu nižší. Nemusíme se na kole nikterak choulit, samo nás vyšle do ideální pozice.

Elektrické řazení Sram GX pracuje rychle a po lehkém doladění během jízdy i velmi přesně. Kombinace převodníku s 34 zuby a kazety s rozsahem 10–52 zubů je pro podobně rychlostně nadané kolo ideálně zvolená. Kolo se i při použití nižších tlaků jak v odpružení, tak v pláštích chovalo i na tvrdém podkladu velmi stabilně a zároveň pláště bez většího odporu odvalovaly a tuhle hru vůbec nekazily.

 

 

Pak přišel terén. Dal zapomenout na zavření odpružení, pohybovali jsme se většinou mezi módy Open a Pedal. Právě terén někdy upozorní na to, že ne vždy je spojené ovládání tlumiče a vidlice vítězstvím. Zde jsou ale obě jednotky komfortu dobře vyladěny, a tak z tohoto systému jen a jen těžíme.

Kinematika zadní stavby vykazuje správnou konstrukci a naladění. Stroj se zbytečně nehoupe a i přes kořeny příjemně šplhá na kopec. Vidlice Sid parádně žehlí terén a zadní odpružení jí sekunduje. Stejně tak ona jemu v hospodárnosti a dalších důležitých aspektech. Stručně řečeno, odpružení se povedlo na výbornou. A to jsme ještě nezmínili, že zůstává dostatečně progresivní i při otevřeném tlumení.

 

 

Rám vykazuje také skvělé vlastnosti. Je tuhý při šlapání i řízení. Jo! Tohle je úžasné. Zkoušíme přitvrdit, pouštíme se i do prudších pasáží a kamení, kořenů se neštítíme. Ani tady se nedostaví pocit poddajnosti. A ač pláště vypadaly nevábně, zde odvádějí skvělý kus práce. Byť sem tam lehce ustřelí, většinou předkládají parádní adhezi, přilnavost k povrchu. Jedno v těchto chvílích podporuje druhé. Pro výborný pocit z celku.

 

 

Limity? Ano, najdou se. Jsou vystavené pojetím tohoto XC biku. Ve vyšších rychlostech a při pokusech o rychlé změny směru či zvednutí kola na zadní (či při snaze o bunny hop) přichází velmi nepříjemný pocit odporu. Proč? Nízko položená řídítka, a ještě k tomu delší představec lehce tlumí jinak skvělou geometrii kola, dělají z něj nehravé, tupé kladívko pro jízdu rovně vpřed. Jenže takhle už se dávno nejezdí ani nezávodí. Těžiště jezdce se tímto vyladěním posouvá hodně do přední části kola, a tak nejenže trpí ovladatelnost, ale taky dochází k většímu zanoření přední vidlice do zdvihu. Tohle celé se naštěstí dá hravě vyřešit změnou představce. Zkusili jsme to a najednou se z kola stalo superhravé „ikscéčko“, které plně odpovídá dnešním standardům a potřebám.

 

 

Ticho při jízdě přináší jak nové řazení Sram GX T-Type, tak i maličké horní vodítko řetězu a skvěle nainstalované gumové panely na řetězové vzpěře. Řetěz nám nikdy nespadl a vždy jsme měli stoprocentní záběr. Jen gumová plocha na horní rámové trubce, výše zmíněná ochrana rámu, nám občas dala o sobě vědět a „zakousla“ se nám do stehen. Ano, efektivně chrání rám, ale její ostré hrany zanechávají nesmazatelný otisk ve stehnech při jízdě vestoje v prudkých pasážích či při spurtu.

Že jsme haněli nízko položená řídítka? V prudkých stoupáních jsme si naopak libovali nad ideální pozicí.

 

 

Karbonová kola jsou výborným doplňkem tohoto ambiciózního stroje a jejich přínos je nezanedbatelný. Kolo je i díky nim velmi mrštné a parádně jde za pedálem. Jen nám v náročnějších pasážích lehce vrzaly výplety – stačilo zabrat větší silou. Nezměnila to ani řada vyjížděk. Člověk to rychle přestane vnímat, protože to přebije kvalitní přenos energie. A taky tvar plášťů, i díky větší vnitřní šíři ráfků pláště mohou zářit ještě více, nabídnou větší stabilitu a jistější vedení stopy.

 

 

Co tedy říct závěrem? Rockrider Race 940S je opravdu parádní karbonový bike, který nabízí moderní geometrii pro zvládnutí i těch nejnáročnějších XC tratí a přináší parádní jiskru.

Připravil: Ondřej Bílek

Foto: Michal Červený


TECHBOX

  • rám karbon (včetně zadní stavby), pevná boostová osa
  • tlumič RockShox SidLuxe Select+
  • vidlice RockShox Sid Base, pevná boostová osa
  • zdvihy 120/120 mm
  • řazení/přehazovačka Sram GX Eagle AXS T-Type, 1×12
  • kazeta Sram GX Eagle XG-1275 (10–52 zubů)
  • kliky Sram GX Eagle T-Type (převodník 34 zubů)
  • brzdy TRP Slate X2 (kotouče 180/160 mm)
  • zapletená kola Reynolds TR309/289 XC 29, vnitřní šíře ráfku 30/28 mm
  • pláště Hutchinson Kraken, 29×2,3“
  • teleskopická sedlovka Tranz X, průměr 31,6 mm, zdvih 125 mm
  • sedlo Fizik Vento Argo R5
  • řídítka Rockrider, průměr 31,8 mm, šíře 760 mm
  • představec Rockrider, průměr 31,8 mm, délka 70 mm, negativní sklon 20°
  • hmotnost kol (P/Z) 1805/2460 g (včetně pláště, tmelu, kazety, kotoučů, bez pevných os)
  • hmotnost 11,88 kg (velikost L, bez pedálů)
  • cena 109 999 Kč

web výrobce

 


 

 


TELESKOPICKÁ SEDLOVKA

Tranz X se předvedl jemným chodem, zdvih 125 mm je pro velikost kola L a XC kategorii dostatečný. Zdvihy se různí dle velikosti rámu, nejmenší S je osazen 100mm variantou.

 

BRZDY

Brzdy TRP s dvoupístkovými třmeny, krátké a ergonomické páky, výkon příjemně dávkovatelný a v kombinaci s ocelovými kotouči je maximum uspokojivé, dostatečné pro daný typ kola.

 

POHON

Sram GX Eagle AXS T-Type je přesné a jemné řazení, navíc moderně bezdrátové. Kazeta s rozsahem 10–52 zubů a převodník s 34 zuby nám vyčarovaly úsměv na tváři – dostatečně rychlé převody pro vysoké rychlosti a dostatečně lehké i pro těžká stoupání.

 


CHYBÍ NĚCO? NIKOLIV

Karbonový monokok se pochlubí jednočepovým systémem odpružení zadní stavby s vysokou progresivitou. Tedy přesně tím, co XC žádá. Kabeláž je vedena vnitřkem rámu, kdy si můžeme vybrat, zda přehazovačka bude elektrická či mechanicky ovládaná. Se vším se počítá. Nechybí dva montážní body pro košíky na lahve, ochrana zadní stavby proti poškození řetězem, malé horní vodítko řetězu ani boostová pevná osa. Nad středovým pouzdrem standardu PF92 najdete gumovou planžetu, aby nečistoty od zadního kola nepronikaly do ložisek.

 


FOTOGALERIE

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu