Člověk už je tak nějak přivyklý, že jakmile je nějaké kolo elektrické, pomalu aby otevřel dvě peněženky najednou. To ale neznamená, že neexistuje protější strana cenového spektra, než je ta, kde částky dosahují hodnoty nového auta. Jaké jsou dostupné e-biky jsme se pokusili zjistit se zajímavým novým hardtailem z produkce Decathlonu. Jmenuje se Rockrider E-EXPL 700 29″ a má i celoodpruženého bráchu.
Decathlon už máme v povědomí jako firmu jednak s obrovským záběrem z pohledu sportovních odvětví, jednak schopnou uspokojit nejen začátečníky, ale i náročné uživatele. Při pohledu na sortiment e-biků zjistíte, že nejdražším modelem je celoodpružený Stilus, že na webu Decathlonu si můžete objednat už i kola z druhé ruky za výhodnou cenu a že námi testovaný hardtail E-Expl 700 je nejlepší z nabídky elektrických pevných kol. Výrobce jej určuje pro jízdu v mírném terénu, pro kopcovité a středně obtížné horské cesty.
Model E-Expl je nový, liší se přepracovaným designem, jehož nedílnou součástí je integrovaná baterie ve spodní trubce, čímž se řadí mezi moderní provedení. A sluší mu to. Základem je zde hliníkový rám v olivovém kabátu, ostatní komponenty dokreslují rysy celku červenou barvou. Na motoru se nešetřilo, najdete na něm logo Brose. Pohání ho baterie s kapacitou 630 Wh, která slibuje slušný dojezd.
Nejprve naladit posed. Až na jednu výjimku jsou páky a ovladače na řídítkách upevněny na nedělených objímkách, takže je nelze sundat a přehodit bez demontáže jiných komponentů, gripy nevyjímaje. Nastavujeme tedy jen úhly a vzdálenosti tak, abychom nemuseli komplet rozebírat. Bez ohledu na to lehce bojujeme s řadicí páčkou, na kterou dosáhneme jen taktak – pokud chceme mít brzdovou páku ve správné pozici, je poloha řazení kompromisní. Nikdy za jízdy do ruky nic netlačí, ale dosah by mohl být o něco lepší.
Ergonomie brzdové páky Tektro M530 je příjemná, prsty ihned padnou, kam mají. Jen účinnost brzd není z největších, k zastavení kola je nutné vynaložit větší sílu. Aspoň že tahle Tektra neměnila svůj projev ani při větším zatížení a ani po delší době brzdění.
Řídítka široká 760 mm dokážou s celkem vážícím 24,63 kg (výrobce udává pro naši velikost 22,2 kg) solidně manévrovat, nedostatečnou pákou netrpíme. Je ale pravda, že na nějaké velké jančení v terénu to není – takové pokusy ukážou jistou poddajnost řízení. Výrobce směřuje tento hardtail správně do klidnějšího terénu. Pokud jsme ho brali na lesní cesty, žádný nedostatek jsme neobjevovali. Naprosto na místě je 60 mm dlouhý představec – kolo není určeno na výraznější dovádění a tato délka přináší do jízdy klid.
Aby nás stroj bezpečně provezl terénem, bylo hned na začátku nutné sáhnout do nastavení vzduchové vidlice X-Fusion RC32 29“, na sériových kolech ne zrovna obvyklé – k dispozici je změna tlaku, odskoku a pomalé komprese až do uzamčení odpružení. Dobrý vodítkem pro nastavení byla tabulka s hodnotami váha jezdce/požadovaný tlak.
Při klidné jízdě pak přední odpružení pracuje příjemně. Na začátku zdvihu je měkké, citlivé, ke konci přitvrdí. Trošku jsme bojovali s odskokem, který působil jako zavzdušněný; při návratu vidlice do výchozího stavu přestával tlumit. To je jen otázka servisu. Už ne to, že při větším zatížení bylo patrné kroucení vidlice, která je konstrukčně měkká. Pozitivem je určitě volba 130 mm zdvihu, který přidá na jistotě i méně zkušeným cyklistům – a na ně tenhle bike cílí především.
K tomu kola mají sice 32 drátů, ale v ostřejších zatáčkách vydávaly zvuk, jako když se hraje na harfu. Tohle i poddajnost vidlice však odpovídá určení kola pro lehčí ježdění. Při něm, při toulkách přírodou, bylo vše v pořádku. Ráfky s vnitřní šířkou 30 mm dodávaly plášťům správný tvar i v zatížení, to bylo jasné plus pro jistotu jízdy a využití vlastností obutí.
Desetirychlostní řazení pracovalo dobře, krok byl lehký, převody přeskakovaly dle potřeby – MicroShift Advent X neskrývá designem a provedením svou dostupnost, páčky nejsou zrovna kompaktní, ale funkce je bezproblémová. Stejně tak chod teleskopické sedlovky byl jemný a přesný.
Co nás mile překvapilo, byla geometrie a projev elektromotoru. Bike byl při jízdě velmi stabilní a geometrie vybízela i k hrubějšímu zacházení. Hardtail se sklápěl do zatáček jedna radost a chtěl si hrát. Být tenhle stejný rám lépe vybavený, byla by to velká zábava. Stávající komponenty jej brzdí v rozletu. Ale znovu zopakujeme, že to je logické s ohledem na kategorii a určení.
Tuhost rámu je značná, stejně tak je ale patrná tvrdost – pohodlí zůstává hlavně na práci s tlakem v obutí a na sedle. Když jsme hodně rychlí, vnímáme i více váhy v horní části rámu, což lehce posunuje těžiště.
Ale funkce elektromotoru je bezvadná. Výše položené těžiště je daň za větší kapacitu baterie, která nám po 55 km a 1500 výškových metrech ukázala stav 55 %. Dopomoc jsme přitom stále využívali, po celou dobu, jen maximum jsme zapínali výjimečně. Pohodu ježdění podporovala práce motoru. Téměř není cítit, kdy se připojuje a opět odpojuje. Tento akt je velmi jemný, a to i při maximální dopomoci. Na cukání a poskakování zde absolutně zapomeňte. Mnohdy na rovině jen nevěřícně hledíme, že už jedeme 27 km/h, tedy za své. Ani jsme si nevšimli, kdy se motor odpojil. Odporové ztráty jsou tak nízké, že jsme klidně šlapali bez dopomoci a nikterak nás to nevyčerpávalo.
Ovládání výkonu je velmi jednoduché. Na levé straně řídítek u představce je velký barevný displej, který nám podsouvá celou řadu informací: dojezd na daný režim, zvolená dopomoc, kadence šlapání, dopomoc elektromotoru/výkon cyklisty a tak dále. Malý nenápadný dvoutlačítkový ovladač je hned u gripu, palci na ráně. Sevření gripu tak zůstává stále jisté. Hodnoty ale můžeme měnit i na displeji, což ale znamená levou rukou pustit grip. Tento režim jsme proto volili jen před jízdou. Tohle máme rádi, nic složitého. Motor na zvolený režim reaguje velmi rychle a nám se tak dostává vítr do vlasů přes náporové díry helmy.
Elektrobike Rockrider E-Expl 700 od Decathlonu se v našich očích velice povedl. Bude nástrojem pro hravé jezdce a vnese spoustu zážitků do života rekreačních cyklistů. Stačí ho jen nebrat mimo jeho kategorii, jeho určení.
Připravil: Ondřej Bílek
Foto: Rudolf Hronza
TECHBOX
- rám Alu, pevná boostová osa
- vidlice X-fusion RC32 29, pevná boostová osa, zdvih 130 mm
- motor Brose Drive T, 70 Nm
- baterie lithium-iontová, 630 Wh
- řazení/přehazovačka MicroShift Advent X, 1×10
- kazeta MicroShift Advent X Serie H (11–48 zubů)
- kliky MicroShift Advent X (převodník 34 zubů)
- brzdy Tektro M530, čtyřpístkové (kotouče 180/180 mm)
- zapletená kola Rockrider 29“ 30c, vnitřní šíře ráfku 30 mm
- pláště Rockrider Grip 500, 29×2,4“, Tubeless Ready, 60 TPI
- teleskopická sedlovka Rockrider Dropper, zdvih 150 mm
- sedlo Decathlon Long Distance 60°
- řídítka Rockrider Sport, 25mm zdvih, šíře 760 mm, průměr 31,8 mm
- představec Rockrider, délka 60 mm
- hmotnost 24,63 kg (vel. L, bez pedálů)
- hmotnost kol (P/Z) 2675/3475 g (včetně plášťů, duší, kazety a kotoučů)
- cena 59 999 Kč
TELESKOPICKÁ SEDLOVKA
Zdvih 150 mm je montován pro velikosti rámu M a L, velikost S dostává 120 mm a XL 170 mm. Ovládání z řídítek je jemné a přesné, nastavení zdvihu plynulé.
ŘAZENÍ
S řazením a přehazovačkou MicroShift jsme dosud neměli zkušenost. Model Advent X je vcelku hezky zpracovaný, byť svou příslušnost do dostupných vod nezapře. Důležitá je ale funkce, systém 1×10 převodů pracoval bez výhrad, v kombinaci s elektromotorem je rozsah převodů zcela dostačující.
BRZDY
Tektro M530 jsou brzdy, které vám neublíží, když vám chybí cit v prstech, nevyhodí vás přes řídítka – jejich maximální výkon je průměrný a jeho dosažení žádá více síly. Ale tyhle brzdy ani nevadnou při delším sjezdu a jejich dávkování je čitelné a neměnné s ohledem na jízdní situaci.
RÁM
Hliníkový rám s moderní geometrií a s integrovanou baterií. Tu lze vyjmout z boku po uvolnění zámku imbusovým klíčem. Veškerá kabeláž je vedena vnitřkem, nechybí horní vodítko řetězu ani ochranný blatníček proti nadměrnému proudění nečistot k motoru. Potěší i boostová pevná osa či možnost uchytit dva košíky na lahve.
ELEKTROMOTOR BROSE
Motor Brose Drive T disponuje točivým momentem 70 Nm a dokáže vyvinout dopomoc až 320 %. V kombinaci s baterií, která je plně integrovaná do rámu s bočním výstupem pro jednoduchou manipulaci a jejíž kapacita je 630 Wh, nabízí velký dojezd. Systém je doplněn inteligentním řízením (BMS), proto mají lithiumiontové baterie Decathlonu v popisu uvedenou dlouhou životnost. Dále můžeme připojit přídavnou baterii s kapacitou 360 Wh a tím se prodlouží dojezd až o dalších 44 km. Stáhnout lze aplikaci Decathlon Ride a využít tak naplno všech možností elektropohonu. Je kompatibilní s přístroji s operačními systémy minimálně Apple iOS 8, respektive Android 7.
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT