Příběh Challenge začíná na konci devadesátých let, kdy se Pirelli zřeklo renomované značky Clément produkující vysoce kvalitní ručně vyráběné galusky. Max Brauns viděl příležitost, převzal továrnu, obnovil výrobu v původním duchu. Když se s Pirelli nedohodl na licencování názvu Clément, zrodila se značka Challenge s jasným odkazem na své kořeny. K nim patří i hedvábí, bavlna, polyester, přírodní kaučuk či latex jako základní materiály, stejně tak i vysoká hustota tkaniny kostry (TPI).
Model Getaway Pro je zatím posledním přírůstkem do gravelové rodiny plášťů – s nižším vzorkem, hustým na středu pro dobré odvalování, přechodovými řídce osazenými špunty až po výraznější výstupky na krajích. TPI má vysokou hodnotu 260, výrobce doporučuje huštění v rozsahu 1,7–3 bary a přidává informaci o lepeném běhounu Smart Plus na bázi přírodního kaučuku, o dvojité ochraně proti defektu, o materiálu Super PolyCorazza Armor na bocích pro podporu jízdních vlastností a odolnost a o zesílené ochraně patky nazvané Chafer. Pláště jsou určeny pouze pro ráfky s patkou (ne typ hookless).
Jsou řekněme standardní pláště a pak ty, co je vyzkoušíte a ony dokážou změnit váš pohled na možnosti obutí daného typu kola. Po zkušenosti řadíme do druhé skupiny Challenge Getaway Pro. Nazutí na ráfek a instalace bezdušového systému probíhají standardně. Tedy až na dvě související výjimky. První: zatímco jeden plášť „běhal“ příkladně rovně, vzorek druhého se při roztočení kola trochu vlnil. Nepomohlo opakované přezutí ani prohození z předního na zadní kolo. Stále lehká vlnka. Možná jako důkaz ruční práce, možná chyba jednoho kusu. Naštěstí pouze estetická záležitost. Zcela objektivně ale můžeme říci, že Challenge má problém udržet tlak po delší dobu. Platilo to při standardním množství bezdušového tmelu a platilo to i poté, co jsme tmel přidali. Po týdnu již byl úbytek tlaku citelný, dofukovali jsme ale i v o něco kratších intervalech.
V tomto místě končí připomínky a začíná óda. Getaway Pro neuvěřitelně lehce odvaluje a snadno se roztáčí, akcelerace je radost a jízda má parádní jiskru. Nízká hmotnost, použité materiály a technologie, tvar vzorku, to vše vyústilo ve fakt, že tenhle model jen těžko bude hledat konkurenta ve výkonu. A co víc, ještě to podtrhne svou poddajností, která zaručí, že ani při tomhle plném výkonu vám kola nebudou odskakovat, ztrácet kontakt s povrchem. Stejně špičkový totiž je Getaway Pro z pohledu komfortu jízdy. Poddajnost je návyková – plášť precizně kopíruje terén, jako by se „obmotal“ okolo kořenů, kamenů. Neodskakuje a nevytřásá vás. Bylo ale nutné najít si optimální tlak. Při běžně používaném u jiných výrobců se plášť i na menší překážce snadno promáčkne, takže nám párkrát zazvonil ráfek. Riziko defektu je zbytečně vysoké. Stejně tak při dopadu po přeskočení i nízké překážky plášť rychle vyčerpal svůj „zdvih“. Takže postupně zvyšovat tlak a najít optimum. Skvělé ale je, že i při tvrdším nahuštění se poddajnost pláště projevuje, ani na horní hranici doporučeného tlaku není Getaway vytřasadlo.
Vzorek se taky ukázal ve výborném světle. Snadno odvaluje a udrží hodně – je čitelný, neutrhne se zničehonic. Samozřejmě s ohledem na své provedení je na místě citlivější nakládání s brzdou a pozorná práce s těžištěm v prudkých stoupáních na prachu či blátě, jinak se snadno utrhne. Zatáčky ale můžete řezat se vší razancí.
Připravil: Rudolf Hronza
TECHBOX
- hmotnost 472 g (40 mm)
- rozměry 700×36 mm, 700×40 mm (testovaný) a 700×45 mm
- doporučené tlaky nahuštění 1,7–3 bary
- TPI 260
- cena 1700 Kč
plus
- až luxusně vysoký výkon v kombinaci se značným komfortem jízdy
- lehkost jízdy a zrychlování
- výborný vzorek
minus
- příliš dlouho neudrží tlak
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT