Pells Root 1 – spousta zábavy v sedle

před 5 dny

TEST Pells Root 1

Root je anglicky kořen. A právě tak v Pellsu pojali trailový model Root. Sice nemá nejdražší výbavu a nevyužívá nejnovější technologie, ale v jízdě v lese ho to rozhodně neomezuje. Jde přece o návrat ke kořenům, ke kořenům MTB, tak proč si tu ryzost bikování komplikovat. Proč si jen nedopřávat ryzí zábavu.

 

 

Právě o tu se v sedle Rootu hlavně jedná, což naznačují už geometrické hodnoty jako sedlový úhel 76°, hlavový úhel 64,5°, reach 480 mm a délka zadní stavby 435 mm. Tahle čísla, jejich kombinace, slibují, že z Rootu učiní dosti hravé, ale stále stabilní a jisté kolo v mnoha situacích. Samozřejmě se z kopce nemůže rovnat jízdním vlastnostem moderních enduro biků se zdvihem 170 mm, ale ty mnohdy stojí až pětinásobek ceny tohoto trailového stroje.

Rám je krásně zpracovaný, s vnitřním vedením kabeláže, která z něj u středového složení vychází, aby pak zmizela v řetězových vzpěrách. Při jízdě Root jak při šlapání do kopce, tak v zatáčkách působil tuhým dojmem, ale cestou z kopce dolů nebyl tak tvrdý, aby ze mě vymlátil duši. Kolo sice nedisponuje UDH patkou, ale to v této cenové kategorii za mne není problém. Za základ biku si tedy Pells zaslouží palec nahoru.

 

 

Samozřejmě je potřeba přihlédnout k tomu, že jde o trailový a ne XC bike – rám je sice tuhý, to platí, ale nečekejte, že s kolem pojedete na maratonu o stupně vítězů. Přednost dostala odolnost, celek váží téměř 15 kg. Na trailu nám to nijak nevadilo, při svižných přesunech ale je jasně cítit, že se pohybujete na těžším stroji. Nejvíc byla znát těžší kola, hodně by se dalo ušetřit na pláštích (a při výměně duší za tmel), ale… K obutí se dostaneme.

 

 

Výběr komponentů na námi testovaném nejlepším provedení, tedy „jedničce“, je chytře vymyšlený kompromis, o něco lepší než na levnějším modelu Root 2.

Za vyzdvižení stojí vidlice Marzocchi Bomber Z2 se zdvihem 140 mm. Při své ceně mě opravdu překvapila svou velkou citlivostí a nastavitelností. Po celou dobu testu pobírala velice citlivě všechny nerovnosti a nenechala mě ve štychu ani v rozbitějších pasážích, které sahaly spíše až za hranici určení kola i jeho schopností daných pevným rámem. Její výkon i možnost upravit rychlost odskoku v deseti pozicích z ní dělá ideálního parťáka pro jezdce, který ji jednou nastaví a nechce jí další půlrok štelovat.

Dále musím ocenit brzdy Shimano SLX BR-M7120 s 200mm kotoučem vpředu a 180mm vzadu. Po krátkém zajetí se daly naprosto přesně dávkovat i při dlouhých a prudkých sjezdech a vždy poskytovaly dostatečnou sílu. Častěji jsem se při jízdě dostal na limit kola, než se brzdy vůbec stihly zapotit. Opět tedy palec nahoru – Root je trailové kolo, traily žádají kvalitní brzdy a v Pellsu po nich sáhli.

 

 

Pohon obstarává Shimano Deore a XT a Sunrace. Kliky, řadicí páčka, převodník a řetěz Deore, přehazovačka XT RD-M8100 a kazeta Sunrace s rozsahem 11–51 zubů. Tato kombinace funkčností rozhodně neztrácela, spíše naopak. Řazení pracovalo bez problémů po celou dobu testu. Jen si myslím, že rozumnější cestou by byla kazeta Shimano pro plynulejší řazení – a jako vylepšení bych uvítal řazení XT z důvodu možnosti řadit dolů o dva převody zároveň. Ale to už zacházím do osobních preferencí a možná i utíkám mimo danou cenovou kategorii.

Teleskopická sedlovka Limotec se zdvihem 170 mm je hýčkáním – vždyť na kolika 150mm fullech ještě najdeme jen 150 mm! Další bod pro Pells, když navíc doplním, že výrobce přizpůsobuje zdvih velikosti rámu – od 125 mm pro velikost S až po 200 mm u velikosti XL. Teleskopka se snadno ovládá, drží sedlo jistě ve zvolené pozici, návrat do výchozí pozice je přiměřeně utlumený. Zaznělo sedlo? Jde o Selle Italia Y, proti kterému nemůžu říct nic negativního.

 

 

Středem zapletených kol jsou boostové náboje Shimano TC-500, které jsou vypletené do ráfků Rodi Tryp 30 s vnitřní šířkou 30 mm. To je na pevné kolo do terénu naprosto ideální, stejně tak i 32 drátů. S tuhostí tohoto setu nebyl problém ani při silovém záběru do pedálů, ani v náročném terénu.

Pláště Schwalbe Magic Mary (přední) a Hans Dampf (zadní) jsou oba široké 2,35“ a v provedení Supertrail Evo Addix Soft. I když uvnitř byly duše, tohle obutí spolehlivě podrželo v různých podmínkách. Na trailový hardtail a jeho možnosti jsou možná až naddimenzované, k trailovému kolu by se možná více hodil model Nobby Nic, který daleko rychleji jede a drží v terénu také velice obstojně – ale pokud míříte do technických pasáží a těžšího terénu, tak vlastně není co dodat.

 

 

Ohledně geometrie nemám výtku, Pells vsadil na jistotu, což je jedině dobře. Splnilo se, co zaznělo v úvodu – Root je velmi hravé a zábavné kolo, které netrpí nedostatkem klidu a jistoty. Ona výtka směřuje ke stacku, vzdálenosti mezi středovou osou a řízením, ještě přesněji řečeno k jeho kombinaci s komponenty.

Kokpit je zvolen poněkud zvláštně. Představec Pells 3D o délce 35 mm je na trialového pevňáka ideál. Pozitivní je i silný průměr 35 mm, tuhost byla všudypřítomná.

Negativním elementem pro mě byla řídítka Pells. Jejich šíře 780 mm by byla naprosto dostačující, ale jejich zdvihnutí pouhých 15 mm mi přijde na trailové HT nedostačující, vhodné spíš na XC bike. V kombinaci s nízkou hodnotou stacku bych ocenil o něco vyšší řídítka. Tohle samozřejmě je do značné míry individuální, navíc není problém řídítka vyměnit za vyšší – klidně i verzi s 50mm zvýšením. Pocit stability v prudkých sjezdech by jen a jen narostl.

Gripy Pells lock-on se blýskly, byly překvapivě pohodlné a poskytovaly skvělou oporu i v těžkých pasážích.

 

 

Root je fakt povedený bike! V Pellsu si na nových kolech dali záležet a je to znát. Geometrie je dobře vybalancovaná pro trailové využití, komponenty jsou zvoleny jako cenově dostupný, ale velice funkční kompromis. Jasně, můžete říct, že chybí dokonalá vidlice a bezdrátové řazení. Tohle ale má být dostupné kolo pro širší veřejnost a bikerovi, který si ho koupí, tyto drahé věci určitě nebudou chybět. U Rootu jde hlavně o to, aby si člověk za jeho řídítky užil spousty ryzí bikové zábavy. Přesně to se povedlo. A to je přece ten „kořen“, ten hlavní důvod, proč na biku jezdíme.

Připravil: Matěj Štětina

Foto: Petr Štuka


TECHBOX

  • rám hliníková slitina Pells Root Alloy, boostová pevná osa
  • vidlice Marzocchi Bomber Z2 Rail, boostová pevná osa, zdvih 140 mm
  • řazení/přehazovačka Shimano Deore/XT (1×12)
  • kazeta Sunrace CSMZ601 WA1 (11–51 zubů)
  • kliky Shimano FC-MT510-1 (převodník 34 zubů)
  • brzdy Shimano SLX BR-M7120 (kotouče 200/180 mm)
  • zapletená kola (náboje/ráfky) Shimano TC500/Rody Tryp 30, vnitřní šíře 30 mm
  • pláště Schwalbe Magic Mary Evo/Hans Dampf Evo, oba SuperTrail Addix Soft a šíře 2,35“
  • teleskopická sedlovka Limotec, zdvih 170 mm
  • sedlo Selle Italia Model Y
  • představec Pells 3D, 35 mm
  • řídítka Pells DB, průměr 35 mm, šíře 780 mm, zvýšení 15 mm
  • gripy Pells lock-on
  • hmotnost kol (P/Z) 2675/3385 g (včetně pláště, duše, kazety, kotoučů, bez pevných os)
  • hmotnost pláště a duše 1345/1260 g (P/Z)
  • hmotnost 14,65 kg (vel. L, bez pedálů)
  • cena 39 990 Kč

 


RÁM

Vyniká pěkně zpracovanými svary hliníkových trubek a zadní stavbou, také vnitřní vedení kabeláže je provedeno precizně.

 

BRZDY

Čtyřpístkové třmeny Shimano SLX BR-M7120 s kotouči o průměru 200 a 180 mm fungovaly po celou dobu testu naprosto bezchybně a kolo vždy spolehlivě dokázaly zastavit.

 

PLÁŠTĚ

Zvolená kombinace plášťů Schwalbe Magic Mary/Hans Dampf ve verzi SuperTrail Evo a směsi Addix soft držela naprosto perfektně prakticky ve všech situacích.


MARZOCCHI Z2

Vidlice Marzocchi Z2 je opravdu všestranným pomocníkem pro mnoho situací a biků. Je nabízena v rozpětí zdvihu od 100 do 140 mm, spoléhá na 34mm nohy, nabízí se také ve verzích pro elektrokola, v černé, rudé či bílé variantě, pro 27,5“ či 29“. Předností této vidlice je patrona Rail, která se nejvíce podobá osvědčené patroně Grip od Foxu. Nabízí nastavení komprese přímo na korunce. Samozřejmě nechybí regulace rychlosti odskoku, a to v deseti stupních.

 


FOTOGALERIE

 


 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu