S velkým nadšením jsme mohli odzkoušet lehkou elektrickou Orbeu Rise H10 nejen v krátkém testu, ale také ji trápit tři měsíce v kuse. Je to přece jen úplně jiný typ kola než klasický e-bike, je to lehké elektrokolo, a tak dlouhodobější soužití bylo jen a jen ku prospěchu. Vzájemně se dokonale poznat. Do detailu. Jo, tohle kolo si s námi zažilo úplně vše.
Začali jsme na sněhu, kdy jsme dávali baterii zakusit ještě výraznější útoky na její kapacitu, nechyběl led, voda, námraza. S přicházejícím jarem jsme „Orbejku“ protáhli vodními a bahenními lázněmi, kdy se v posledních týdnech povedlo zapojit do hry i slunci. Díky tomu jsme se vyhoupli nejen teplotně, ale taky na zpevněný povrch, skály, skalky a hliněné traily. Ano, byl to opojný test. A aby toho nebylo až tak málo, v posledním měsíci jsme dostali ke kolu navíc přídavnou baterii, abychom měli ještě o fous větší dojezd. Nebylo těch zážitků málo, to ne. A jak si elektrokolo Orbea Rise H10 vedlo?
Rise je trail bike, který nabádá jezdce k výletům a nebojí se ani zábavných, technických trailů. Jen jsme museli při dlouhodobém testu lehce ubrat z jich obtížnosti a kolo netahat na enduro lajny. Ona to Orbea Rise vydrží a zvládne, ale není pro tyto těžké podmínky určena. Z hlediska objektivnosti testu jsme ji sem tam přes něco ostřejšího protáhli, ale většinou to byly středně náročné stezky, které odpovídají trailovému ježdění. Zde byl patrný velký komfort za řídítky kola, podpora kola a jeho jistota a snadná ovladatelnost, takže my jsme mohli jen tančit v pedálech a bavit se. Rám zůstal bez prasklin, bez nutnosti servisního zásahu v oblasti ložisek, žádný z čepů nenesl stopy vůle či korozi. Jen při větší zátěži a ke konci testu se již i bez velké zátěže začalo ze zadní stavby ozývat vrzání a křupání. Bylo toho hodně, čím si kolo prošlo, pravidelný servis po zimním ježdění se ukázal jako nutnost.
Systém odpružení jsme nenachytali na holičkách, po celou dobu byl zcela bezchybný. Obě tlumicí jednotky Fox držely nastavený tlak, obešly se bez nutnosti dofukování po celou dobu testu. Pouze jsme museli v chladných měsících mírně regulovat odskok. Je to logické, olej v chladu houstne, bylo to citelné. Stejně tak posléze s přicházejícím jarem a teplejšími dny, kdy jsme regulační kolečka točili na opačnou stranu. A pružení po celou zobalo terén jak hladové slepice zrní. Už na začátku testu jsme pozitivně hodnotili jemnost a současně progresivitu jeho chodu, a to se v průběhu času neměnilo. Jen při opravdu nízkých teplotách v zimních měsících jsme vnímali náznak linearity v odpružení, zde by stačilo tlumicí jednotky dofouknout a bylo by vše vyřešeno. Jelikož ale změna v charakteru nebyla až tak výrazná, do tlaku jsme nezasahovali.
Bohužel to, co jsme také zmínili už na začátku, totiž „efekt přetížené vidlice“, zůstalo. A tak jsme si museli stále dávat pozor na dropech či v kompresních průjezdech, kdy se přední vidlice celkem ochotně nořila k dorazům. Zadní stavba má citelně vyrovnanější projev, její kinematika se povedla na výbornou. Tomuto jevu posléze ještě napomohla montáž přídavné baterie, která své místo nalezne v bodech uchycení košíku na lahev. Jelikož tím na hmotnosti rámu přiskakuje dalších 1500 g ve střední části spodní rámové trubky, je tato váha navíc patrná nejen při sjezdu v prudkých pasážích (je potřeba tu být obezřetnější, více předvídat, co přijde, a více s tím počítat), ale i při běžné jízdě na trailu. Prostě najednou pracujete s větší hmotností celku, a to je znát. Přestože je doplňková baterie uložena na dobrém místě, nezvyšuje těžiště. Jsou věci, které nejde „okecat“ – něco za něco. Čísla jsou jednoznačná. Hmotnost testovaného kola bez pedálů je 19,68 kg a k tomu 1500g „extender“. Tím skáče celková hmotnost kola na 21,18 kg.
Baterie v rámu má kapacitu 540 Wh a po připojení doplňkové s kapacitou 252 Wh se posouváme na celkovou kapacitu 792 Wh. Systém funguje tak, že nejprve je energie odebírána z přídavného akumulátoru a až posléze z baterie umístěné v rámu. Dohromady to tak je velmi slušná porce energie. Dojezd se nám navýšil z původních 1100 výškových metrů při ujeté vzdálenosti 40 km na 1500 metrů při 50 km. Obojí s využitím plné dopomoci; snažili jsme se o porovnání za zhruba stejných klimatických i terénních podmínek, aby výsledek neovlivnil teplotní rozdíl nebo třeba bahno. Stejně tak jsme zvolili i stejné místo a způsob, a měření opakovali. Jezdili jsme záměrně jen na kopec a dolů jsme si užívali trailu. Ten byl techničtější, a tak přidaná váha navíc byla po několika jízdách patrná. Především v rukou jsme cítili větší únavu.
Ale i tak bylo těžké odolat. Motor má skvělý tah a nenechal nás ani na chvíli vydechnout. Nepřehříval se, necukal, jeho náběh byl jemný a nikdy jsme s ním neměli problém, ani při balancování mezi kameny v minimální rychlosti nás jeho dopomoc nerozhodila. Jen jsme lehce bojovali se zjišťováním aktuálního stavu baterie, kdy je nutné se připojit přes aplikaci ke kolu a mrknout, zda jsme na suchu, či ještě můžeme frčet dál. Sice máme stále na očích informaci díky diodám umístěným na kabelu, který se line kolem bovdenů, ale buď svítí zelená, nebo pak už rovnou červená. A když se rozsvítí červená, již není mnoho času na hledání dalšího trailu, spíš se vyplatí najít zásuvku a bike opět natankovat energií. Jinými slovy otočit se k domovu či restauraci. Po rozsvícení červené kontrolky je již dojezd velmi malý.
Proto je dobré vědět, že informace si lze zobrazit i na standardním displeji Shimano na řídítkách, na němž je možné sledovat více informací a také měnit dva přednastavené profily sad úrovní dopomoci. Ten je možné si nechat instalovat při koupi v rámci programu Malé MyO – umožňuje změnit některé komponenty na kole. Možné je i zobrazení na kompatibilním zařízení Garmin.
Geometrii jsme hodnotili v prvním vstupu dlouhodobého testu, nyní si vystačíme s větou, že jí není co vytknout. Je moderní a funguje perfektně.
Silný motor, který má v maximu krouticí moment 60 Nm, lehce zahýbal výpletem a kazetou zadního kola. Odtud se ke konci testu linou líbezné melodie při záběru, to jak se výplet kroutí a zadní kolo a kazeta vržou. Po zajetí kola je nutné nechat výplet dotáhnout a kazetu vyčistit, namazat a zase pěkně vrátit zpět. Jinak řazení neochvějně konalo nejlepší možnou práci a ani po všech nástrahách, které musel bike zvládnout, nevykazuje známky poškození, únavy či nepřesnosti. V tomto duchu fungují i brzdy a teleskopická sedlovka. Zde nebylo co vytknout, snad jen chybějící brzdové obložení na konci jízdního testu – to proto, že nás kolo tolik bavilo, ale i proto, že těžší kolo prostě „žere“ v náročnějším terénu destičky s větší chutí. A tohle kolo nás bavilo a vás bude bavit v každém okamžiku, v každém počasí a za každé situace! Tak si rovnou pořiďte rezervní pár. Pro jistotu.
Připravil: Ondřej Bílek
Foto: Tomáš Král
TECHNOBOX
TROCHA TECHNIKY
Orbea Rise H10 používá elektrický systém od Shimana jako celý balíček. Motor EP8 RS je lehká varianta klasického motoru EP8. U verze RS klesla hmotnost až na 2600 g, ale tento malý motor dokáže poskytnout velký krouticí moment až 60 Nm. Všemožné ladění a nastavování je možné díky aplikaci Shimano E-tune, která je volně ke stažení – uživatel si nastaví dopomoci v jízdních režimech dle svých potřeb. Motory Shimano (ve všech verzích) mají přednastavené dva profily sad úrovní dopomoci. U modelů Orbea je první set orientován na co nejdelší výdrž (tedy jsou snížené výkony) a druhý profil je potom nastaven s vyšší dopomocí. Oba profily i jednotlivé stupně dopomoci si uživatelé mohou upravit individuálně podle svých představ. Nová verze má i speciální mód, kdy si uživatel může vytvořit profil s až 15 úrovněmi dopomoci, kdy stanoví dva krajní a zbývající se nastaví automaticky lineárně. Systém je napájen baterií s kapacitou 540 Wh s tím, že lze připojit další, externí baterii s kapacitou 252 Wh pro prodloužení dojezdu. Minule jsme zde v popisu chybovali, když jsme uvedli integrovanou baterii s kapacitou pouze 360 Wh, za to se omlouváme. K chybě nás vedla zajímavá možnost navolit si při koupi kola u hliníkových rámů menší baterii v rámci individuální specifikace v rámci tzv. Malého MyO programu, kde se nemění design kola, ale je možně si upravit specifikaci vybraných komponentů. Řazení zajišťuje Shimano XT, tradičně velmi kvalitně zpracovaný systém s velkým převodovým rozsahem a precizním chodem za jakékoliv situace. Brzdy Shimano XT jsou ostré jako břitva, pochlubí se precizním a čitelným dávkováním. V kombinaci s brzdovými kotouči Galfer o průměru 180 mm je ale jejich preciznost lehce oslabena – na pružení brzdové páky a přehřívání brzd v dlouhých a prudkých sjezdech nejsme s originálními kotouči Shimano zvyklí. Teleskopická sedlovka se zdvihem 170 mm je montována pro velikosti rámů L a XL. Ovládání z řídítek pomocí páčky Shimano s možností aretace v každé nastavené pozici je jemné a přesné. Stejně tak i chod sedlovky.
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT