TEST: odpružený představec Redshift Shockstop

15.8.2023
Američané objevili Ameriku, chtělo by se říci při pohledu na tuto reminiscenci dob minulých. Ale na rozdíl od horských kol se u gravel biků masivní nasazení odpružených vidlic zcela neočekává, a tak se dá odhadovat delší život těchto „odpružených komponentů“. Odpružený představec Redshift Shockstop byl představen již v roce 2016, takže vzhledem k tehdejšímu plenkovému období kol určených na šotoliny se při jeho vzniku navíc počítalo spíše s univerzálnějším použitím.

 

Konstrukce je poměrně jednoduchá, hlavní část se otáčí kolem jednoho čepu, při pohybu slouží jako pružicí element elastomerové vložky. Zmíněné s sebou nese dvě charakteristické vlastnosti. Tou první je naklápění řídítek vpřed při propružení představce a druhou pak absence tlumení pohybu – pokud nepočítáme jistou schopnost elastomeru, který se zpět neroztahuje s takovou razancí jako pružina či stlačený vzduch. Samotná tuhost pružení se nastavuje výměnou elastomerových vložek s různou tvrdostí (pět kusů v balení), a to jednoduše za čelem představce. Jen je bohužel nutné vždy demontovat řídítka, což je lehce obtěžující při počátečním hledání ideálního nastavení.

 

 

Až najdete svůj grál, máte klid. Představec je možné namontovat v pozitivní i negativní orientaci (+/– 6°). Zdvih dosahuje hodnoty 20 mm. Pro úhel +/– 6° se představec vyrábí v délkách 80–120 mm (platí to i o verzi Pro, která by měla být až o 50 g lehčí), dále je v nabídce provedení +30° v délkách 80 a 100 mm. Montáž a nastavení tuhosti jsou velice jednoduché. Řídítka je dobré orientovat mírně natočená proti jezdci, neboť při pružení se otáčí zase zpět. Ano, toto je daň za jednoduchý systém s jedním čepem. „Sklápění“ řídítek je nejvíce citelné při držení za brzdové páky. Toto je společný jev odpružených komponentů ovládání. Prostě o nich víte. Nicméně dá se na to zvyknout. Když už jsme nakousli negativa, dodejme ještě druhé, a to je netlumený chod zpět. Jak už jsme uvedli, elastomer aspoň je „uživatelsky vstřícnější“, rychlost návratu do výchozí pozice je mírnější, a tak tento neduh pocítíte jen tehdy, když jedete ve skutečně rozbitém terénu.

 

 

Naopak v lehčím představec příjemně vyhlazuje nerovnosti, následky větších otupuje. Velké plus si vyslouží za tuhost a jednoduchost konstrukce, se kterou se pojí nulová nutnost údržby. Je to tedy ideál i na dlouhé cesty mimo civilizaci. S čím je potřeba počítat, je jistá nekonzistentnost projevu spojená s tím, kde zrovna držíte vaše „berany“. Čím dál je úchop od bodu otáčení, tím je pružení aktivnější. Bohužel když jste v obloucích, abyste měli větší oporu ve sjezdu, je pružení citelně méně aktivní, než když se držíte za páky. No a ve sjezdu či členitém terénu také musíte počítat s ne zcela stoprocentní zpětnou vazbou od předního kola, kterou vám pohyblivý představec prostě upírá.

Mouchy jsme tedy našli, ale návrat k pevnému představci nás okamžitě vrátil do reality tvrdých otřesů do rukou a k nevyhnutelnému informování o všem, přes co přední plášť právě přejíždí. Na hodinové vyjížďce asi žádný problém. I ty dvě se dají vydržet. Ale celodenní putování mimo silnice bude prostě s odpruženým představcem příjemnější. I přes jeho neduhy. Tento produkt rozhodně dává smysl.

Připravil: Jaroslav Novák


TECHNOBOX

  • zdvih 20 mm
  • délky (sklon) 80–120 mm (+/– 6°), 80 a 100 mm (+30°)
  • nastavení tuhosti 5 různě tvrdých elastomerových vložek v balení
  • další varianty Shockstop Pro (o 15 % lehčí, lepší povrchová úprava)
  • hmotnost 274 g (délka 90 mm)
  • cena 4290 Kč

webová stránka produktu

 

plus

  • citelný přínos pro komfort rukou – eliminace drobných vibrací, otupení silnějších rázů
  • jednoduchost konstrukce i instalace
  • bezproblémová tuhost
  • nenáročný na údržbu

 

minus

  • drobné sklápění řídítek vpřed při pružení
  • vliv pozice úchopu na aktivitu pružení

FOTOGALERIE


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu